I USA kjempar maktsøkande kristelege nasjonalistar for at landet skal definerast av kristentrua. Også i Noreg eksisterer det ein variant av kristeleg-nasjonalisme. Denne har i lange tider hatt visse symbolske, nær sagt rituelle, oppkomme i det norske offentlege rom, hevdar kronikkforfattaren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Kvifor ser vi så mange kristne symbol rundt oss i Noreg?
KRONIKK: Det finst eit stort konfliktpotensiale i ulike krysningar mellom kristendom og nasjonalisme, noko som verdssituasjonen av i dag viser oss, ofte på blodig vis. I dette landskapet bør vi hugse på at kristeleg nasjonalisme også er eit fenomen med djupe røter i Noreg.
MortenØveraasPh.d og førstekonservator ved Romsdalsmuseet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Noreg er visstnok
sekulært, men det offentlege rommet er stadig prega av kristne symbol. På
nasjonale merkedagar ber ein gjerne Gud om å signe fedrelandet. Det norske
flagget består av ein kross, på raudt, kvitt og blått – fargar som òg symboliserer
parolane ved Den franske revolusjonen: likskap, fridom og brorskap.
Det er
ikkje gjeve at kristendom, politikk og nasjonal fridom kan syast saman på slikt
eit vis. Det kan nemleg ofte vere
snakk om religion som blir politisert, eller politikk som blir gjort heilag.
I over to
hundre år har ei lang rekkje nasjonsbyggarar konstruert, korrigert og kritisert
veven av kristendom og nasjonalisme i Noreg . Korleis har dette gått til?
Sjå
til 1800-talet
Som mangt
anna i norsk kultur og samfunnsliv kan vi gjerne sjå til 1800-talet for å finne
opphavet og potensielle forklaringar. Mellom mykje anna intellektuelt gods og nemneverdige
hendingar, eskalerte ein djuptgripande ideologi og rørsle i dette hundreåret,
den kristelege nasjonalismen. Denne gjorde, og gjer framleis, seg gjeldande i mange
nasjonar, og Noreg var og er ikkje noko unntak.
Idear, ord og ytringar er handlingar som representerer og fordeler makt.
I boka «Kristendom
og norskdom. Grundtvigianarar, folkehøgskular og kristeleg nasjonalisme i Noreg
ca. 1810-1920 » undersøker eg nettopp innslaget av den
kristelege nasjonalismen i Noreg. Eg tar for meg tidsrommet som strekker seg
frå Napoleonskrigane på byrjinga av 1800-talet og fram til etterdønningane av første
verdskrigen, altså åra kring 1920.
I mellom
desse omveltande krigane vart eit arsenal av kristeleg-nasjonale symbol formulerte
og formidla over det ganske land. Mange personar og institusjonar bidrog her, i
både offentlege og private samanhengar. Her fanst prestar, politikarar og kunstnarar.
Men særleg stod lærarar i folkehøgskular og ungdomslag fremst i frontlinjene.
I denne historiske
konteksten var ideologiane mange og meiningane sterke. Bordet var duka for bitre
ordskifte, institusjonsbygging og innfløkte alliansar: Brukte kristelege nasjonalistar
religionen for å legitimere politisk makt på instrumentelt vis? Eller var det
heller slik at både Gud og Jesus oppmoda alle folkeslag til å forsvare og
utvikle sin respektive eigenart? Var det med andre ord heilt legitimt, eller
beint fram påbode, å kombinere kristendom og norskdom?
Annonse
Bibelen
som inspirasjon
Med Bibelen
kan det seiast at mennesket er skapt i Guds bilete, men òg at
mennesket er født syndig. Dermed finst det ulike, men ikkje gjensidig
utelukkande, tilnærmingar i målet om å sikre den «korrekte» relasjonen mellom individ,
nasjon og Gud. Forenkla sagt fanst det to kristeleg-nasjonale
oppfatningar om korleis mennesket, gruppa og guddommen skulle leve saman.
Innanfor
den kristelege nasjonalismen i Noreg fanst det nemleg ei liberal
tilnærming som framheva at mennesket og folket hadde i seg gode krefter som
måtte utviklast her i dette livet. Samstundes fanst det ei konservativ tilnærming
som understreka at alle menneske og folk måtte vende om frå sine synder, før dei
kunne håpe på at Gud tildelte nasjonen krafta til å stå på eigne bein.
Mange kristelege
nasjonalistar var særleg inspirerte av den danske «landsfaderen» N.F.S. Grundtvig (1783-1872). I
dei innhaldsrike åra kring 1814 refsa sistnemnde samtida si for avgudsdyrking. Dei
nordiske folka måtte nemleg lære seg og erkjenne at berre gudsfrykt gav
folkekraft.
Utover på
1800-talet, i lys av demokratiske reformer, vende den grundtvigianske merksemda
seg meir til ambisjonar om å opplyse folket til å ta del i det politiske og
kulturelle fellesskapet. Den humanistiske og etniske kulturen vart gjeven fundamental
betydning, men gudsfrykt-argumentet falt aldri heilt ut av renninga. Dyrking av
ibuande krefter, eller omvending bort frå desse, vart ei uforløyst spenning.
Diskriminerande
nasjonsbygging
Langt frå
alle fekk ta del i det store nasjonaldemokratiske prosjektet. Til dømes åtvara
Grundtvig, då han vitja Noreg i 1851, nordmennene om å lata «Finlapper»,
«Skrællinger» og «fremmede Lykkefristere» få taka frå dei odelen. Såleis bidrog
Grundtvig med å underbygge eit intellektuelt klima som legitimerte
fornorskingspolitikk overfor etniske minoritetar – ein politisk praksis som
nettopp skaut fart frå 1850-talet.
Det var nemleg
helst dei kristne bøndene som vart favoriserte av dei «folkelege» og
ikkje-sosialistiske nasjonsbyggarane. Grundtvig gjorde òg narr av
Marcus Thrane og arbeidarrørsla hans i samband med Noregs-reisa si: «de saakaldte Arbeider-Foreninger, hvis Ledere kan
hedde Maare, Traner eller Vildgiæs», som
han formulerte seg på metaforisk vis. Slik vart det altså peikt ut både indre
og ytre fiendar som nordmennene måtte vakte seg for.
Annonse
Langt på
veg vart den avgrensande, kristelege nasjonalismen allmenngjort gjennom andre
halvdelen av 1800-talet. Kanskje først og fremst gjennom song, kunst og
litteratur, men dermed godt synleg i jakta etter ein samlande nasjonal
identitet. Både skuleverket, statsapparatet, kyrkja og mange sivile
organisasjonar var viktige arenaer i denne prosessen.
Mest lest
Nedover 1900-talet
vart den kristelege nasjonalismen like fullt berre éin av fleire ideologiar som kjempa
om kulturell og politisk makt. Parallelt gjorde meir sekulære tankesett seg
gjeldande. Men målsettingane kunne vere slåande like i denne intellektuelle
floraen: kulturelt og politisk sjølvstende for det nasjonale kollektivet.
Tilhøvet mellom kristendom og norskdom er såleis eit av dei formative problemfelta i norsk historie, som stadig må drøftast, både i akademia og i den allmenne samfunnsdebatten.
Morten Øveraas, førstekonservator ved Romsdalsmuseet
Fleire nettverk
drøymde òg om sterke, karismatiske leiarar som skulle halde modernitetens
trugslar i tøymane. Det fanst kristelege nasjonalistar som håpte på ein slags folkevekkar;
eller rett og slett den «gudevigde føraren for dette livet», som den velrenommerte
læraren Andreas Austlid (1851-1926) ordla seg på byrjinga av 1910-talet.
Vedvarande
trådar
Ytterleggåande
ytringar er oftast marginale, men sentrale delar av den kristeleg-nasjonale verktøykassa
vart vidareførte og brukbare i det liberale, norske (sosial)demokratiet. Her er
det behov for meir refleksjon og forsking.
Kanskje eksisterer
denne kristeleg-nasjonale verktøykassa i dag som ein slags understraum med visse symbolske, nær sagt rituelle, oppkomme
i det offentlege rom? Flagget og nasjonalsongane er dei mest iaugefallande uttrykka.
Desse må sjåast i lys av ein intellektuell tradisjon som regjerte mange
forfattarskap, embete og institusjonar på 1800- og 1900-talet, nemleg den
kristelege nasjonalismen.
Gjennom mange
institusjonar og ordskifte har denne tradisjonen bidratt i utforminga av den
moderne norske nasjonalstaten. Tilhøvet mellom kristendom og norskdom er såleis
eit av dei formative problemfelta i norsk historie, som stadig må drøftast,
både i akademia og i den allmenne samfunnsdebatten. Dette kan samstundes utvide
vår forståing av internasjonale parallellar.
Det finst eit stort konfliktpotensiale i ulike
krysningar mellom kristendom og nasjonalisme, noko som verdssituasjonen av i
dag viser oss, ofte på blodig vis. Kristendom
og nasjonalisme er i vinden, både frå aust og vest. Den russiske kyrkjeleiaren gjev
landet sitt betydning som tilbakehaldande makt overfor Antikrist. I USA kjempar maktsøkande kristelege nasjonalistar for at landet skal definerast av kristentrua. I dette landskapet bør vi hugse på at kristeleg nasjonalisme også er eit fenomen
med djupe røter i Noreg.
Annonse
Idear, ord
og ytringar er handlingar som representerer og fordeler makt. Vi bør handsame denne
problematikken med analytisk distanse. Slik kan vi òg bidra med ny kunnskap, kritikk
og nyanse overfor einsidige forteljingar og ubøyelege standpunkt i den
kompliserte (verds)veven av religion og politikk.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?