Mange elever i idretter som fotball og håndball blir oftere skadet når de begynner på toppidrettsgymnas, viser tidligere forskning. Ny studie viser hvordan slike skader kan forebygges.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Individuelt tilpassede treningsplaner bidrar til færre skader i lagidrett
POPULÆRVITENSKAP: Fotball- og håndballelever bør følge et individuelt treningsopplegg i månedene før de begynner på toppidrettsgymnas, viser ny studie.
Når idrettsheltene
våre blir spurt om hva som er årsaken til suksess, fremheves mye og riktig
trening med høy kvalitet fra ung alder. Sentralt i arbeidet er klubber, forbund
og ikke minst toppidrettsgymnas. På gymnasene har elevene fått muligheten til å
trene med stor belastning, og under kyndig veiledning av kompetente
trenere.
Men
mange elever i idretter som fotball og håndball blir oftere skadet når de begynner
på toppidrettsgymnas, viser tidligere forskning. Hvorfor oppstår skadene? Hvordan
vi kan forebygge skader på en bedre måte enn i dag?
I vår
studie ønsket vi å undersøke om en individualisert, spesifikk og progressiv
treningsplan kan bidra til å redusere skadene. Resultatene er oppløftende.
Mangler
tilpasset trening
Skader
har mange årsaker, men økningen kan knyttes til økt psykisk og fysisk
belastning når elevene starter på toppidrettsgymnas. Ofte økes
treningsbelastningen for raskt, i tillegg til at treningen ikke er tilpasset
den enkelte person. Flere og lengre skade- og sykdomsperioder fører til at utøverne
ikke får trent og utviklet seg optimalt. I idretter som friidrett, fotball og
håndball er det spesielt viktig at treningen er individualisert og med riktig
progresjon.
Toppidrettsgymnasene har en forventning om at elevene skal tåle 13-15 timer med trening per uke.
Vår
forskning viser at fotball- og håndballspillere som begynner på
toppidrettsgymnas trener rundt 10 timer i uken. Toppidrettsgymnasene har en
forventning om at elevene skal tåle 13-15 timer med trening per uke.
I
studien lagde vi den individualisert treningsplanen for sommermånedene, slik at
elevene var trent for å tåle belastningen de første høstmånedene på
toppidrettsgymnasene.
Ble trent til å tåle belastningen på toppidrettsgymnaset
I
studien inngikk 42 fotball- og håndballspillere som skulle starte på
toppidrettsgymnas. Spillerne ble fordelt i to grupperbasert på kjønn, idrett og
prestasjonsnivå:
- Gruppe
1: Kontrollgruppe fikk tre ukentlige økter med det skadeforebyggende programmet
«trent for å trene»
- Gruppe
2: Intervensjonsgruppe som fikk ukentlig ny treningsplan som var
individualisert med en progressiv og spesifikk belastning (det skadeforebyggende
programmet, «trent for å trene», var integrert i den individuelle
treningsplanen)
Forskningsgruppen
hadde ukentlige samtaler med den enkelte utøver og deres trener. Begge gruppene
loggførte treningen i den nettbaserte treningsdagboken Bestr. På
bakgrunn av samtaler og loggført trening ble det satt opp en individualisert
idrettsspesifikk treningsplan fra uke til uke, som var tilpasset livsbelastningen
til spilleren. Kontrollgruppen fikk kun den forebyggende treningsplanen.
Sommertrening
ga lovende resultater
Resultatene
fra studien var tydelige. De som hadde gjennomført en individualisert
idrettsspesifikk treningsplan hadde færre skader, sammenliknet med gruppen som
kun hadde gjennomført egentrening og skadeforebyggende trening. Kontrollgruppen
hadde hele 1,8 ganger høyere risiko for å skade seg etter oppstart på
toppidrettsgymnas, sammenliknet med intervensjonsgruppen.
Forklaringene
til resultatene kan knyttes til treningen som ble gjennomført i de 10
sommerukene. Utøverne i intervensjonsgruppen gjennomførte flere treningsøkter,
treningstimer og timer med håndball og fotballtrening, sammenliknet med gruppen
som ikke fikk individuelle treningsplaner.
Vi kan
derfor anta at intervensjonsgruppen i større grad var trent til å tåle
treningen de møtte de første 12 ukene på toppidrettsgymnaset. Det var ingen
forskjeller mellom de to gruppene i treningsbelastning og treningsfaktorene i
ukene før eller etter at intervensjonen var gjennomført.
Anbefaler individuelle treningsplaner
Idrettsungdom som følger drømmen om å bli profesjonelle fotball- og
håndballspillere må trene mye for å lykkes, og det krever mye egenorganisert og
organisert trening med klubb, skole og landslag.
Da det er mange aktører som bidrar med trening, er det viktig at utøver
sammen med treneren som er tettest på utøveren, tar ansvar for å skape en
helhet i treningsprosessen, og sikrer en belastning som er tilpasset utøverens
tåleevne.
Ut ifra vår forskning anbefaler vi at det utarbeides individuelle og
helhetlige treningsplaner, og med en nøye planlagt progresjon. Dette er
spesielt viktig i overgangsperioder hvor det ikke er aktivitet i skole og klubb,
som typisk gjelder ferier.
Før fotball- og håndballelever starter på toppidrettsgymnas må de og
trenerne sørge for at de er trent til å tåle den belastningen som møter dem i
oppstarten på toppidrettsgymnasene. Alternativet er at treningen reduseres ned
når de starter på gymnasene. Det krever tett kommunikasjon mellom både
klubbtrener, skoletrener, utøver og foreldre.
Referanser
- Nyhus Hagum C,
Tønnessen E, Hisdal J, Shalfawi SAI. The effect of progressive and
individualised sport-specific training on the prevalence of injury in football
and handball student athletes: a randomised controlled trial. Front Sports Act
Living. 2023 Jun 6;5:1106404. doi: 10.3389/fspor.2023.1106404. PMID: 37346384;
PMCID: PMC10279870.
- Nyhus Hagum C,
Tønnessen E, Shalfawi SAI. Progression in training volume and perceived
psychological and physiological training distress in Norwegian student
athletes: A cross-sectional study. PLoS One. 2022 Feb 4;17(2):e0263575. doi:
10.1371/journal.pone.0263575. Erratum in: PLoS One. 2022 Mar 28;17(3):e0266313.
PMID: 35120187; PMCID: PMC8815906.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?