Store deler av idretts-verdenen holder fremdeles på ideen om at en pyramidestruktur med en «enehersker» på toppen er det beste alternativet for en effektiv organisasjon, skriver artikkelforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Norsk idrettsledelse er ikke som annen ledelse
POPULÆRVITENSKAP: Idrett er politikk, makt og business. Samtidig skal den være grasrotvennlig og gøyal. Hva slags ledelse fungerer i et slikt kampfelt av interesser?
Hans ErikNæssProfessor i sport management ved Institutt for ledelse og organisasjon (ILO), Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
«Et mål
om at herrelandslaget i fotball skal kvalifisere seg til VM, bør vel ikke
avgjøre hvordan vi driver idrett for 12-åringer. Det krever at idrettsstyret
tar et oppgjør med seg selv og reflekterer over sin egen kultur og praksis. Det er på tide å endre fokuset fra resultater, interne stridigheter og maktkamper til dyrking av viktige verdier som fair play, glede og utvikling.»
Koss – som er OL-vinner,
Right to Play-gründer og tidligere visepresident i Norges Idrettsforbund (NIF) –
signerer som «idrettspappa» og peker på at penger ikke er alt, men samtidig kan
lite løses uten penger.
For at idretten skal videreutvikles
som integrasjonsarena og bidragsyter til bærekraftmålene, krever foreldre,
sponsorer og politikere dessuten at den engasjerer seg i samfunnsdebatter om
mangfold, sosialt ansvar, miljøspørsmål, likestilling og økonomiske
klasseskiller.
Idrettslederens rolle er
sentral
Det jeg og 17 andre
kollegaer fant i antologien «Idrettsledelse i praksis», er at lederes
rolle blir sentrale for å balansere slike krav, der tradisjoner og nytenkning
går hånd i hånd. Det betyr ikke at ledernes ord er lov.
Store deler av idretts-verdenen holder fremdeles på ideen om at en pyramidestruktur med en «enehersker» på toppen er det beste alternativet for en effektiv organisasjon.
I mange tilfeller er
dårlig ledelse årsaken til problemer og feilsteg. Lederskap blir derimot
viktig fordi det er ulike oppfatninger i mange idrettsorganisasjoner om hvor
grensene skal gå for hva idrett skal ha ansvaret for i samfunnet.
På samme tid utvikles ikke
idrettens lederskap i et vakuum. Erfaringene idrettsledere har fra ulike
bakgrunner bringer med et stort potensial, enten de stammer fra utøveraktivitet
eller næringsliv. Men de kan også medføre en blindside for idrettens egenart.
Forskningen på idrettsledelse,
og særlig NIF (Norges idrettsforbund), har nemlig avdekket særegenheter ved «den norske modellen» vi
har for å organisere idrett. Med 55 særforbund, 11 idrettskretser, 328 idrettsråd og circa. 1,9 millioner
medlemmer, dekker NIF store områder av idrettsrelatert aktivitet og
organisering i Norge.
Hva skiller idrettsledelse
fra annen ledelse?
Imidlertid er det fortsatt
mye forskning om idealiserte teorier og lederidealer og for lite
oppmerksomhet knyttet til hva en forsker allerede på 1990-tallet kalte «the actual movers and shakers» i idrettsorganisasjoner.
Idrettsledelse i praksis tar derfor for seg fire områder.
Det første området handler
om hva som er spesielt for idrettsdelen av ledelsesforskningen? Alternativene til nå har ofte vært tilpasset litteratur fra den
generelle ledelsesforskningen (gjerne med caser fra næringslivet).
Samlet sett
inntar denne boka en mellomposisjon – forfatterne anerkjenner og bruker
ledelsesfagets erfaringer til å koble det til idrettsfeltets særegenheter. Det viktigste
er ikke å innta én posisjon, men å vite når det ene eller andre perspektivet er
aktuelt å bruke.
Lederens opplevelse av mening er avgjørende
Det andre området dreier seg
om hva slags lederskap som er aktuelt for idrettsledere. Her forgrener debatten
seg videre i undergrupperinger, for eksempel type lederskap, betydningen av
kjønn, kultur, etnisitet og nasjonalitet, for ikke å glemme kontekst.
Relevansen
av mening er et eksempel som forener disse temaene, fordi lederes egen opplevelse av
mening er avgjørende for å skape opplevelse av meningsfullt arbeid i resten av
organisasjonen.
Annonse
Målene er relevante for type
ledelse
Det tredje området dreier
seg om hva slags idrettsledelse som er relevant for å nå et gitt mål. Dette
målet kan være enten prestasjoner og treningsledelse, idrettens bidrag til samfunnsendringer,
kommersiell aktivitet, nye innovasjoner, eller å koble utøveres idrettsaktiviteter
med resten av tilværelsen.
Selv om relasjoner og sosiale forhold står sterkt i idrettsforskningen, kan vi ikke utelate det faktum at mye av idrettsledelse handler om enkeltpersoner.
Med andre ord anerkjenner
denne boka at ledelse er et verktøy, vel så mye som et sett med normer, på
flere deler av idrettens virkefelt. Nært knyttet til dette punktet er også
forholdet mellom lederskap og organisatoriske forhold, det vil si med hvilke
midler lederskapet kan realiseres.
Lederens egenskaper spiller
en rolle
Det fjerde området handler
om individuelle ledere av idrettsorganisasjoner og deres særegenheter.
Selv om
relasjoner og sosiale forhold står sterkt i idrettsforskningen, kan vi ikke
utelate det faktum at mye av idrettsledelse handler om enkeltpersoner. Store
deler av idretts-verdenen holder fremdeles på ideen om at en pyramidestruktur
med en «enehersker» på toppen er det beste alternativet for en effektiv
organisasjon.
Gjennom å utforske disse
fire områdene, viser boka at lederskap i idretten får stadig større betydning. Men
utfordringen er at deltagermangfoldet blir større, interessekravene hardere, og
prioriteringene vanskeligere. Uten å forberede seg til dette, vil ingen
ledelse være hensiktsmessig.
Annonse
Referanser:
Næss, H.E. (2022). Idrett: makt og mening i
skjønn forening? I L. Kjølsrød & I. Frønes (red.), Det norske samfunn
(8 utg). Oslo: Universitetsforlaget
Svendsen, M. & Næss, H.E. (2024) Med hjerte for idretten.
Meningsfullhet blant norske idrettsledere. I H.E. Næss (red) Idrettsledelse
i praksis (s. 29-50). Cappelen Damm
Akademisk
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?