«Hva er utdanning?» er et helt grunnleggende menneskelig spørsmål. Utdannings- forskningen må derfor stille spørsmål som er mer nyanserte enn de ensidig tekniske og økonomiske., ifølge kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Humaniorafagenes perspektiver kan styrke utdanningsforskningen
KRONIKK: Vi trenger en større satsning på historisk og filosofisk fundert forskning på utdanning. En slik satsning bør være en del av regjeringens nye forskningsstrategi.
Ni ansatte ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet,UiO (se navn nederst)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Kunnskapsdepartementet reviderer
i disse dager strategien for norsk utdanningsforskning. Vi mener det er på tide
å vektlegge historisk, filosofisk og kulturorientert forskning – humaniorastudier
– som gir verdifulle bidrag til utdanningsforskningen.
Disse bidragene er blant
annet å belyse grunnleggende etiske, politiske og kunnskapsmessige problemstillinger
forbundet med skole og utdanning. Ofte er det politiske
prioriteringer som skaper forutsetninger for hva slags type utdanningsforskning
som blir finansiert.
For tida prioriteres forskningen som fremstår som samfunnsøkonomisk
nyttig i et kortsiktig perspektiv, fremfor en mer helhetlig og langsiktig utdanningsforskning
som også tar i bruk humanvitenskapene.
Helhetlig utdanningsforskning trengs i krisetid
Det politiske bakteppet for den
nye strategien er de nåtidige og fremtidige krisene, kjente og ukjente, som
utdanningen skal ruste våre barn og unge for å mestre. Vi står midt oppe i en
økologisk katastrofe som ser ut til å bli verre for hvert år som går.
Demokratier rundt om i verden svekkes, og sosiale forskjeller øker.
Vi trenger en større satsing på forskning som retter søkelyset mot det særegent menneskelige i møte med skole og utdanning
Disse krisene omfatter hele vår
tilværelse og det er bare gjennom en helhetlig utdanningsforskning at vi kan
begynne å forstå rekkevidden av dem.
For å forstå hvilke konsekvenser krisene
har for selve utdanningen, trenger vi forskning som kan stille de store
spørsmålene og trekke de lange linjene. Hva er vilkårene for utdanning i en
økologisk katastrofe? Hvilke verdier bør veie tyngst når selve livsgrunnlaget
– naturen vi er en del av – er i endring?
En annen problemstilling er
knyttet til innholdet i utdanningen. Hva trenger en elev som skal fortsette å leve
i og med disse krisene, av utdanningen sin?
Annonse
Disse problemstillingene, og
svarene på dem, kan bare komme fra en utdanningsforskning som anerkjenner at spørsmålet «hva er utdanning?» er et helt grunnleggende menneskelig spørsmål.
Det fortjener grundige svar som trekker på filosofi, historie og andre
humaniorafagfelt.
Likevel er humaniorastudier
kronisk underfinansiert i utdanningsforskningen.
Pengene går ikke til de store spørsmålene
I Forskningsrådets oversikter
over tildelinger de siste fem årene, finner vi få utdanningsfilosofiske eller
-historiske prosjekter.
Derimot tildeles andre typer utdanningsforskning store
midler, spesielt forskning på hvor effektiv ulike undervisningstyper er, eller hvor
godt nye læringsteknologier fungerer. Disse typene forskning er nyttig, men løser
et annet oppdrag enn det humanioraforskningen gjør.
Effektstudier kan ikke svare på spørsmål
om hvordan utdanningen kan være en arena for utvikling og danning av verdier, demokratiforståelse
og egen personlig identitet.
Studier av nye læringsteknologier kan ikke gi oss
en grundig og helhetlig forståelse av skolen som hverdag, arbeidsplass og
sosial arena for barn og unge i en lang og viktig periode av livet.
De kan heller ikke svare på
hvordan man bør balansere mellom å styrke Norge som kunnskapsnasjon og å bygge
et solidarisk samfunn, mellom å fremme neste generasjons digitale kompetanse og
utvikle deres etisk-politiske bevissthet i møte med nye teknologier, eller mellom
å bygge skolen som læringsarena og sosial møteplass som gir daglige opplevelser
av glede, omsorg og vennskap.
Annonse
Vidsynt forskning gir større forståelse
Vi trenger en større satsing på forskning
som retter søkelyset mot det særegent menneskelige i møte med skole og utdanning.
Vi må stille spørsmål som er mer nyanserte enn de ensidig tekniske og
økonomiske.
Utdanning er en bærebjelke i et samfunn
preget av kulturelle, sosiale og verdimessige forhandlinger. Det er fremtiden
som står på spill. Derfor må vi prioritere forskning som undersøker hvilke
verdier skolen faktisk fremmer, og hvilke den bør fremme.
Det er fremtiden som står på spill
Hvilke forestillinger om
fellesskap og solidaritet skapes i den norske skolen i dag? Kan skolen bygge en
allmenn vilje til demokrati? Kommer barn i sårbare grupper til orde? Hvilke
danningsidealer speiles i norske læreplaner og klasserom?
Ved å reise slike spørsmål, gir humaniorastudier
i pedagogikk oss flere viktige forskningsbein å stå på når vi skal utforske og
forstå betydningen av skole og utdanning i dag og for fremtiden.
Innlegget er signert av følgende ni ansatte ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO:
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?