Psykisk helsehjelp til ungdom blir best når de unge og ansatte i helsetjenesten samarbeider om å forme tilbudet, ifølge kronikkforfatterne.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Ungdom trenger ungdomsvennlig psykisk helsehjelp
KRONIKK: En ungdomsvennlig psykisk helsetjeneste vil kreve fundamental endring i helsetilbudet. Her er våre tre anbefalinger.
Ungdom
er ungdom, ikke barn eller voksne. Hvis vi skal nå ungdom med gode tjenester og
hjelp så er det viktig at tjenestene er tilpasset dem. En barnevennlig
tilnærming er godt innarbeidet og helt åpenbart for alle som arbeider med
hjelpetilbud til våre minste. Like viktig er det at ungdom får et tilbud som er
ungdomsvennlig.
Det betyr at ungdommens stemmer
og erfaringer må være grunnleggende i utformingen av tjenestene som skal hjelpe
dem.
Aktiv
deltakelse
Det er på høy tid at den forskningsbaserte
kunnskapen om hva som er gode tjenester for unge får avgjørende betydning for
utviklingen av eksisterende tjenester. Forskning har gjentatte ganger
dokumentert at støtte til unge som strever har best vilkår i samarbeidsrelasjoner
mellom de unge og hjelperne, der de unge blir invitert inn til felles
utforsking av hva som kan være god støtte for dem.
Utvikling av slike tilbud gjøres
best i samarbeid med dem det gjelder; ungdom som har egne erfaringer med
psykiske helseutfordringer. I et samarbeid mellom ungdom med egenerfaringer og
ansatte utvikler man tjenester som favner kompleksiteten de unge er en del av.
Stopp spesialiseringen – lag heller tjenester som virkelig fungerer for ungdommens psykiske helse.
Tjenesten må være sensitiv for de unges erfaringer og basert på deres egne mål
og verdier. Får å få til dette må vi være åpne for nytenkning og innovasjon, og
dessuten være villige til å revurdere gamle metoder og omfavne nye
tilnærminger.
Et samarbeid mellom ungdom med egenerfaringer og ansatte vil
bidra til kontinuerlig læring, slik at tjenesten kan holde seg oppdatert om
samfunnstrender og ungdomskultur, og dermed levere mer effektive tjenester.
Det handler dypest sett om å
tilpasse tjenester etter de unge og deres behov. I motsatt fall, der de unge må
passe inn i tjenestene, vet vi at mange faller utenfor.
Nytteløs
hjelp
Ofte blir ungdom med ulike symptomutrykk og
diagnoser tilbudt økt spesialisering av tjenestetilbudet. Mange blir henvist
videre –mellom et utall ulike tjenester – og møter stadig nye hjelpere. Dette
er dårlig bruk av ressurser, og samfunnet har ikke råd til at store deler av
ungdomsgenerasjonen skal sendes att og fram eller gå til psykolog.
Faren med
spesialiserte tjenester er dessuten at de baserer seg på diagnoser som
fokuserer på å behandle symptomer og i liten grad forholder seg til andre
utfordringer i de unges liv.
Samarbeid, fleksibilitet og
mangfold i tjenestene er langt mer effektivt enn forhåndsbestemte løsninger og
tilnærminger. Gjennom standardisering av tjenester, både i
spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten, risikerer vi å ekskludere
ungdom som ikke har nytte av hjelpen som tilbys, gjerne i form av en ukentlig
samtale på et kontor en gang mellom åtte og fire.
Forskningsfunnene er tydelige: Ungdommene
ønsker fleksible åpningstider. De ønsker hjelp på tider i døgnet når ensomheten
er størst og behovet mest påtrengende, og det er gjerne på kvelder og i helger.
Norske kommuner ser dessverre ut til å følge rigide systemer som krever at
ungdom tilpasser seg «åtte til fire-livet» for å få nødvendig hjelp.
Lav
terskel
Vi må arbeide for at ungdomsgenerasjoner skal se på aktiv
deltagelse som et godt alternativ til passivt mottak av tjenester, og vi må
bruke kunnskapen vi allerede har om ungdomsvennlige tjenester og
ungdomsdeltagelse, til å beholde og utbedre lavterskeltilbud i alle landets
kommuner. Ungdomsvennlige tjenester er tilbud der det finnes noen å snakke med eller være
sammen med når ungdom trenger det, uten kostnad og med åpne dører.
Målet må
være at ungdommen blir møtt i et trygt og tilgjengelig miljø som oppmuntrer til
deltakelse og trivsel. Det må være rom for en helhetlig tilnærming, og
ungdommen skal slippe å forholde seg alene til et mylder av ulike tjenester.
Av en eller annen grunn er det
slik at lavterskeltjenester som opprettes har en tendens til å utvikle seg til
høyterskel standardiserte tjenester etter noen års drift. I tillegg blir nye
tjenester ofte opprettet som prosjekter som avvikles eller trues med
nedleggelse etter noen års drift.
Det må være mulig å organisere
mer permanente ungdomsvennlige tjenester som utvikles og videreutvikles sammen
med unge mennesker over tid.
Tre
anbefalinger
Regjeringen ønsker å styrke tilbudet innen psykisk helse over hele landet, og det
foreligger en ny
opptrappingsplan for psykisk helse. Vi
har nå en unik mulighet til å etablere gode og ungdomsvennlige tilbud til
ungdom. La oss derfor ikke gå i gamle grøfter, men heller ta utgangspunkt i
forskningsbasert kunnskap.
Ungdom trenger ikke flere
tjenester, de trenger tjenester som fungerer. Det er på tide at helseforetak og
kommuner tar tjenesteutvikling på alvor og skaper tjenester som er tilpasset
ungdommens behov. Dette bør ikke være en vanskelig oppgave, men det krever
vilje til å tenke nytt og handle dristig. Det er på tide å stoppe spesialiseringen
og begynne å lage tjenester som virkelig fungerer i samarbeid med ungdommen
selv.
For å skape en ungdomsvennlig
tjeneste, er det nødvendig med en fundamental endring i tilnærmingen til
hvordan vi strukturerer og leverer disse tjenestene. Vi har tre anbefalinger:
- Alle psykiske
helsetjenester for ungdom må være ungdomsvennlige, tjenestene må utvikles i samarbeid
med ungdom
- Alle kommuner
bør innføre fleksible ungdomsvennlige tjenester som har lav terskel
- Ikke legg ned
eller omorganiser ungdomsvennlige tilbud som faktisk er hjelpsomme
Referanser:
- Fusar-Poli P (2019) Integrated Mental Health
Services for the Developmental Period (0 to 25 Years): A Critical Review of the
Evidence. Front Psychiatry vol 10 side 355.
http://doi: 10.3389/fpsyt.2019.00355
- Hawke, L., Mehra, K., Settipani, C. (2019) What makes
mental health and substance use services youth friendly? A scoping review of
literature. BMC Health Services Research 19:257 https://doi.org/10.1186/s12913-019-4066-5
- Krane, V.,
Sommer, M., Kippenes, M., & Karlsson, B. (2022). ‘It’s like there’s no
staff here–we’re all a friendly bunch of people’–Young service users’
experiences of peer support in a youth-friendly service. Nordisk Välfärdsforskning| Nordic Welfare Research, 7(2),
121-132.
- Sommer, M.
(2021). Støtte som mulighet til unge med psykiske helseproblemer. Tidsskrift
for psykisk helsearbeid, (4), 331-342.
- WHO (2012) World Health Organization. Making health
services adolescent friendly: developing national quality standards for
adolescent friendly services. World Health Organization, 2012. https://www.who.int/publications/i/item/9789241503594
- https://involvert.no
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?