Etter at 75 skuleungdomar i Kenya hadde lært om sjukdomen tungiasis, sank antalet stigmatiserande kommentarar om folk som vert berørte av sjukdomen drastisk blant elevane.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Etter berre ti timar undervisning endra elevane haldning til den stigmatiserte sjukdommen
POPULÆRVITENSKAP: Blant skuleungdomar i Kenya vart 75 elevar introdusert for eit undervisingsopplegg, der målet var å sjå om ti timar undervisning kunne endre haldningar rundt den stigmatiserte sjukdomen Tungiasis.
ÅseMørkveHøgskulelektor ved interkulturelle studier, NLA Høgskulen
Mai CamillaMunkejordProfessor II ved interkulturelle studier, NLA Høgskulen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Det er ikkje mange undervisningstimar som skal til for å skape ei
haldningsendring blant elevar, viser nyare forsking. Blant skuleungdomar i Kenya vart 75 elevar
introdusert for eit undervisingsopplegg, der målet var å sjå om ti timar
undervisning kunne endre haldningar rundt den stigmatiserte sjukdomen
Tungiasis.
Tungiasis, eller jiggers, er ei sandfloga som kryp
inn i huda og lagar opne infeksjonssår. Risikofaktoren for å verte råka er fyrst og fremst
at du er fattig; og søv på golvet i sanden, har dårleg eller ingen tilgang på
trygge sanitære forhold og går utan sko. I tillegg til fysiske plagar som
søvnlause netter, opne sår, betennelse, koldbrann og blodforgifting, opplever
mange stigmatisering og isolasjon.
På grunn av dette sluttar over tre av fem elevar som er råka av jiggers på skulen. Jiggers
dermed er ein sjølvstendig faktor som truar FN sine bærekraftmål om å «sikra inkluderande, rettferdig og god
utdanning og fremma moglegheita for livslang læring for alle».
Høg grad av stigmatisering i forkant av undervisninga
Skulen der den nemte undersøkinga vart gjennomført, var ein privat
skule med elevar frå høgare sosioøkonomiske kår, og det var ikkje forventa at
mange av elevane hadde utfordringar sjølve rundt jiggers.
I forkant av undervisningsopplegget blant elevane vart ein pretest
gjennomført. Der skreiv elevane anonymt ned sine tankar om jiggers på eit ark.
Pretesten viste at 71 av 75 elevar kom med stigmatiserande kommentarar rundt
dei som var berørte av jiggers.
Hovudtyngda av kommentarane omhandla at:
1. elevane kjente lite til
sjukdomen, men meinte at dei med jiggers er ignorante; «dei som har jiggers er
kunnskapslause» og at «jiggers ikkje er ein ekte sjukdom, og det er ikkje eit
stort problem i Kenya»
Annonse
2. at elevane meinte dei med jiggers ikkje brydde seg
om hygiene; «dei som har jiggers er skitne» og «bryr seg ikkje om å vaska seg
sjølv og huset sitt», og
3. det var mange elevar som meinte at det er riktig at
dei med jiggers isolerast frå samfunnet; «eg foretrekker å ikkje leika med
elevar med jiggers» og og at dei «er redd for dei med jiggers».
Auka grad av kunnskap og medkjensle i etterkant av
undervisinga
Sjølve undervisningsopplegget hadde eit sosiokulturelt
læringsperspektiv, med fokus på aktiv og sosial læring. Elevane jobba med ulike
læringsformer, som inkluderte gruppearbeid, teikneoppgåver, historie frå
tidlegare berørte av jiggers, refleksjonsoppgåver og diskusjonsoppgåver i
klassen.
Pretesten viste at 71 av 75 elevar kom med stigmatiserande kommentarar rundt dei som var berørte av jiggers.
I etterkant av opplegget gjennomførte elevane ein posttest, gjennomført
på same måte som pretesten. Der pretesten som nemnd viste 71 stigmatiserande
kommentarar, viste posttesten ingen tegn til nokon stigmatiserande kommentarar.
Hovudtyngda på posttesten omhandla at:
1. elevane var vorte klar over
omfanget av problemet og at dei hadde lyst å hjelpe dei som var berørte av
jiggers; «eg trudde jiggers ikkje var noko stort problem, men no veit eg betre»
og «jiggers er eit stort problem som berører sårbare grupper» og
2. auka
medkjensle ovanfor dei med jiggers «før pleide eg å le av dei med jiggers sjølv
om dei grein. No veit eg betre» og «det er ikkje riktig å isolera folk med
jiggers».
Annonse
Eit bidrag til eit meir inkluderande klassemiljø?
Som illustrert med sitat frå elevar ovanfor viste elevane frå pretest
til posttest markant auke i kunnskap om jiggers, og forståelsen for dei som
hadde jiggers. Og eit resultat av auka kunnskap er ofte mindre
stigmatisering.
Denne aktuelle intervensjonen var kostnadseffektiv og lite
ressurskrevjande, men viste svært lovande resultat når det kjem til
haldningsendring blant elevar, og kan vere eit bidrag til vegen mot eit meir
inkluderande samfunn og klassemiljø for alle elevar med ulike utfordringar.