Nylig så jeg noen som averterte med en ferdiglaget gresskarlykt i plast for de som ikke orker å lage egne gresskarlykter. Et kålhode er billigere og mer miljøvennlig enn beglitrede plassgresskar made in China, skriver artikkelforfatteren.(Illustrasjon: SHutterstock / NTB)
Vi trenger ikke å ukritisk importere en ferdiglagd versjon av Halloween
KRONIKK: Nå når naboungene snart banker på, er det verdt å tenke over hvordan vi ønsker å forme den nyeste av våre felles høytider. For at det skal skje, må vi gi opp illusjonen om at det finnes en evig, uforanderlig Tradisjon med stor T, skriver førsteamanuensis Margrethe Løøv.
MargretheLøøvFørsteamanuensis i religionsvitenskap teologi, religion og filosofi ved NLA Høgskolen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og populærvitenskap
Det er mørkt i trappeoppgangen. I de støvete vinduspostene
har to edderkoppnett viklet seg sammen til noe som kan minne om en gardin. En
nokså liten vampyr og en enda mindre zombie tripper forsiktig opp trinnene og
ringer på. «Knask eller knep!» sier de i kor idet døra åpnes. Det er bare én
dag i året det er greit å true til seg godteri fra mannen i tredje – og for de
voksne å skremme naboungene.
Vi snakker
selvfølgelig om Halloween. Den nye tradisjonen som for seksåringen ikke er ny, men noe som
alltid har vært.
Festen som
gir studentene et avbrekk midt i semesteret. Høytiden som har foreldre over det ganske land nok en post-it-lapp å
skrive med lister over knask, kostymer og kitsch som skal kjøpes. Den nye tradisjonen som for bestemor
slettes ikke er en tradisjon, men en kilde til irritasjon over kapitalkreftenes
makt over ungdommen.
Bestemor er ikke alene om å irritere seg over Halloween.
Feiringen er blitt beskrevet som «glorete
og amerikanisert», en del av
et kommersielt og populærkulturelt
«magimarked» og «hedensk tull».
Historien forteller oss at tradisjonen kan romme så veldig mye mer enn den sjablongmessige versjonen vi får kjøpt på Nille eller leser om i Donald.
På Facebookgruppa «JA
til Julebukk, Nei til Halloween» samles
medlemmene i et håp om at «trenden snur slik at vi får tilbake vår egen tradisjon».
Kraften i illusjonen
Tradisjonens kraft ligger i illusjonen om at det alltid
har vært slik. Mange av
menneskehetens rareste og minst rasjonelle aktiviteter forklares nettopp med
henvisning til Tradisjonen. Vi sager ned nåletrær, kler dem i glitter og danser i ring
for å feire at Jesus ble født.
Vårens anmarsj markeres for
mange nærmest rituelt ved å
pine seg gjennom milevis på ski i høyfjellsterreng,
på en diett bestående av Kvikklunsj, pølse og appelsin. Noen måneder senere kler vi oss i våre dyreste og mest upraktiske klær for å feire fedrelandet.
For sånn
har det alltid vært. Eller?
Annonse
Få vil i dag protestere mot juletreets sentrale posisjon i
den norske julefeiringen. De som levde mens skikken fortsatt var ny, har gått i torva for lengst. Da er det
annerledes med Halloween.
Tradisjoner på reise
Mest lest
Halloween utfordrer forestillinger om hva som er verdige
og etablerte tradisjoner fordi den så åpenbart bærer preg
av kulturutveksling og rituell nyvinning. Feiringen, slik vi kjenner den i dag,
kom til Norge med full kraft først
på 2000-tallet, og er sterkt påvirket
av amerikanske tradisjoner. Selv relativt unge mennesker har ikke vokst opp med
Halloween.
Populærkultur og
nye medier gjør at ideer
reiser stadig raskere. En globalisert økonomi bidrar til kulturutveksling på kommersielle premisser. Mye
ligger altså til rette for at nye tradisjoner, eller løsrevne fragmenter av tradisjoner, krysser
kulturgrenser og får innpass
nye steder.
Den raske kulturutvekslingen som Halloween representerer,
gir oss også en unik mulighet til å være med å forme tradisjonen. Dagens Halloweenfeiring har mangslungne
røtter i europeisk
kulturhistorie. Tradisjonen bærer
med seg elementer av førkristen
forfedrekult.
Både
germanerne, kelterne og romerne hadde liknende markeringer senhøstes, og trodde at døde sjeler kunne nås av levende mennesker på bestemte tider
av året. Den kristne
allhelgensaften sammenfaller med Halloween, det samme gjør den nypaganistiske revitaliseringen av samhain,
som opprinnelig var en keltisk årtidsfest.
Elementer fra alle disse tradisjonene veves sammen i dagens feiring.
Kreativ nyvinning
Det er opp til oss hvordan vi vil forme våre egne tradisjoner. Vi trenger ikke å
ukritisk importere en ferdiglagd versjon av Halloween. Historien forteller oss
at tradisjonen kan romme så veldig mye mer enn den sjablongmessige versjonen vi
får kjøpt på Nille eller leser om i Donald. Kanskje er det på tide å hente fram gamle skikker og tradisjoner igjen?
Annonse
«Gjenoppliving» av eldre tradisjoner vil alltid bære preg av kreativ nyvinning. I
forbindelse med Halloween har vi et rikt kulturhistorisk reservoar å forsyne
oss av, enten vi vil tenke på det som en høsttakkefest (den keltiske samhain, romernes Cerelia), en
minnesmarkering for de døde
(allhelgensaften), eller en markering av overgangen mellom sommer- og
vinterhalvåret.
Et konkret eksempel på hvordan skikker endres og kan
nyskapes er gresskarhodene som mange lager i forbindelse med Halloween. Dagens tradisjon
med uthullede gresskar har røtter
i andre tider og grønnsaker.
Skikken stammer fra England, Irland og Skottland.
På 1800-tallet lagde man
lykter av blant annet neper og beter. På engelsk kalles lyktene for
Jack-o'-lanterns, som spiller på legenden om lurendreieren Jack, som etter sin
død ikke fant hvile og
streifer rundt i en uthulet bete med litt kull som han har fått av djevelen.
I en dyrtid preget av
klimaangst er det kanskje på tide å
tenke nytt? Nylig så jeg noen som averterte med en ferdiglaget gresskarlykt i
plast for de som ikke orker å lage egne gresskarlykter. Et kålhode er billigere og mer miljøvennlig enn beglitrede
plassgresskar made in China.
Høytider
opphever dagliglivets jevne takt. Gjennom høytidsmarkeringer får
vi ta del av noe utenom det vanlige. Årstidsritualer markerer naturens rytme, noe vi alle er en del av,
fra sommer til vinter, fra vugge til grav. Nå når naboungene snart banker på, er det verdt å tenke over hvordan vi ønsker å forme den nyeste av våre felles høytider. For at det skal skje, må vi gi opp
illusjonen om at det finnes en evig, uforanderlig Tradisjon med stor T.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?