Seksualitet er mer komplekst enn det forskningsdesignene i de fleste undersøkelser om seksualitetens betydning for selvmord baserer seg på. Det er derfor på tide å stille nye spørsmål, skriver kronikkforfatteren.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Det er på tide å stille nye spørsmål om seksualitetens betydning for selvmordstilbøyelighet
KRONIKK: I forskningsfeltet om selvmord og seksualitet stiller de fleste studier, norske og internasjonale, spørsmål om homofiles tilbøyelighet for selvmord. Er det på tide å stille nye spørsmål?
Ikke overraskende viser studiene at tilbøyeligheten for selvmord er større
blant de som identifiserer seg homofilt enn blant de som identifiserer seg
heterofilt. Forståelsen av at homofile utgjør en risikogruppe er så utbredt at
den i internasjonal forskning omtales som the suicide
consensus.
Denne konsensusen - denne felles forståelsen - handler om forestillingen at homofile har en høyere risiko
for selvmord enn heterofile. Den er
så allment akseptert og sterkt innflytelsesrik at den strukturerer og legger
grunnlaget for både akademisk forskning, LHB-aktivisme, politikkutforming,
finansieringsbeslutninger og kunnskapsformidling.
Når homo er det problematiske
At studier på feltet seksualitet og
selvmord er så dominert av kun
én måte å tenke på er problematisk av flere grunner:
For det første: Forskningsfeltet hviler
på en
heteronormativ forståelse. Forskningsdesignene
i studiene preges av en altfor
snever forståelse, hvor en sammenlikner homofile, lesbiske og biseksuelle med
heteroseksuelle, uten blikk for variasjoner i de ulike kategoriene. Underliggende i slike forskningsdesign gjøres heteroseksualitet til det uproblematiske,
mens ikke-heteroseksualitet gjøres til det problematiske.
For det andre: Seksualitet er mer
komplekst enn at det er homofil identitet som utgjør en høyere
risiko for selvmord.
Vitenskapsteoretisk
kan man i studiet av seksualitet skille mellom to hovedretninger, en
essensialistisk retning og en konstruksjonistisk retning. Det essensialistiske
perspektivet bygger på ideen om at det finnes en grunnleggende homoseksuell egenskap som noen
personer er i besittelse av, mens andre besitter en tilsvarende grunnleggende heteroseksuell egenskap.
Det essensialistiske perspektivet preger
felt og arenaer også langt utenfor vitenskapen, som i hvilke måter
vi snakker om seksualitet på, om seksualitet som legning, og i spørsmål homofile ofte stilles og som heterofile tilsvarende ikke
får, som «når forstod du at du var homofil».
Det konstruksjonistiske perspektivet
bygger derimot på ideen om at de seksuelle kategoriene er kulturens spesielle
måte å organisere visse former for atferd og følelser på. Seksualitet i dette
perspektivet forstås som noe som gjøres, i
alt fra handlinger til produksjon av seksuelle kategorier.
At begrepene homoseksuell og
heteroseksuell kan dateres tilbake til en tekst av en ungarsk psykiater,
Kertbeny, i 1868, og at mange samfunnsvitenskapelige og historiske studier om
seksualitet viser stor variasjon både på samfunnsnivå og i enkeltmenneskers liv
støtter opp om et slikt perspektiv.
Følgelig bør også ulike
forskningsfelt speile en mer mangetydig forståelse
av hva som kan utgjøre risiko, enn en forståelse som befester hetero som det
uproblematiske.
For det tredje: Studier viser at konstruksjonistiske
perspektiver har større forklaringskraft.
En studie
gjennomført av kronikkforfatteren, publisert i Suicidologi 3/2022, har
undersøkt om en essensialistisk forståelse står seg i møte med en
konstruksjonistisk forståelse.
I studien stilles det spørsmål om det er
homofil identitet vs. en heterofil identitet (essensialistisk forståelse),
eller om det er homoseksuell erfaring vs. heteroseksuell erfaring
(konstruksjonistisk forståelse) som bidrar til økt sårbarhet for
selvmordsforsøk.
Det er grunn til å mane til forsiktighet i omgangen med den enkle sammenhengen mellom LHB-identitet og forhøyet selvmordsrisiko.
Den statistiske analysen viste at effekten av homoseksuell erfaring, til forskjell fra effekten av homofil identitet,
var betydelig. Resultatet gir forskningsbasert støtte til kritikken av å bruke
identitet som utgangspunkt for analyser av seksualitet og selvmordsrisiko. En
tilsvarende analyse er tidligere gjort i Norge, og viser det
samme mønsteret som denne analysen.
En av flere forklaringer på den
betydelige effekten av homoseksuell
erfaring, kan være at de
personene som identifiserte seg heterofilt opplever homoseksuell
erfaring som mer problematisk enn de som identifiserer seg homofilt
En fersk spansk studie viser et slikt mønster – hvor ubehag knyttet til homoseksuell
erfaring var særlig høyt blant heterofile menn og heterofil ungdom. Det
illustrerer hvordan normen om heteroseksualitet også regulerer heterofilt
identifiserte personer.
Her trengs det mer forskning som stiller nye spørsmål,
og slik kan bidra til å nyansere hva som utgjør risiko når det gjelder
seksualitet og selvmord.
For det fjerde: Følgene av forskningsbasert
kunnskap handler først og fremst om hvilke spørsmål som stilles i studiene.
Ovennevnte
studier antyder at det er grunn til å mane til forsiktighet i omgangen med den enkle sammenhengen
mellom LHB-identitet og forhøyet selvmordsrisiko.
Mer avanserte statistiske
analyser, og anvendelse av andre vitenskapelige
perspektiver, får frem andre funn og gir et bredere bilde av
hvordan seksualitet kan utgjøre en selvmordsrisiko.
For klinikere og praktikere
(barnevernspedagoger, helsesykepleiere, leger, psykologer, sosionomer,
sykepleiere) bør ikke varsellampene gå kun ved homofil selvidentifisering. Den
relativt sterke betydningen av homoseksuell erfaring på selvmordstilbøyelighet antyder at fokus også må rettes mot risikoen som homoseksuell erfaring
kan utgjøre, og muligens særlig blant de som identifiserer seg som heterofile.
For utdanning av helse- og sosialarbeidere indikerer analysene at
konstruksjonistiske perspektiver på seksualitet må mer inn i undervisning. Seksualitet er mer komplekst enn det
forskningsdesignene i de fleste undersøkelser om seksualitetens betydning for
selvmord baserer seg på. Det er derfor på tide å stille nye
spørsmål.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?