Det haster å utdanne forskerkompetente profesjonsutøvere som innfrir kvalifikasjonskrav for vitenskapelig stilling, skriver kronikkforfatterne.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Doktorgradsstudenter sliter med å oppnå forskerkompetanse
KRONIKK: Stadig flere doktorgradsstudenter har bakgrunn som profesjonsutøvere, som sykepleiere eller sosialarbeidere, og mange strever med å komme i mål med sitt doktorgradsløp. Dette må tas på største alvor.
Mer enn 50 prosent av ansatte med førstekompetanse i
bachelorutdanningene i sykepleie vil være eldre enn 67 år innen 2028. Det haster
å utdanne forskerkompetente profesjonsutøvere som innfrir kvalifikasjonskrav
for vitenskapelig stilling.
Høye krav stilles til kvalifikasjonene. I Khrono
30.10.22 skriver forskere fra Universitetet i Stavanger at en
doktorgradsstudent skal lære å stille nye spørsmål, og besvare disse ved å
frambringe kunnskap på systematisk vis. Læringen krever selvstendig arbeid, som
å kunne vurdere egen og andres forskning kritisk.
Vi har studert
doktorgradsstudenter som deltok på en forskerskole for forskning innen helse,
velferd og utdanning. Studentene hadde lang
arbeidserfaring som profesjonsutøvere innen helse og velferd, og studerte på
ulike doktorgradsprogram.
Forskningen vår viser at selv om deltakerne valgte å forlate
sin stilling i praksis for å utvikle forskerkompetanse, er overgangen til
student strevsom. Egen forskerkompetanse sammenlignes med erfarne forskeres
kompetanse.
Å ikke komme i mål med doktorgraden er uheldig, både for studenten, akademia, og helse- og velferdstjenester.
Sammenligningen vekker lengsel etter å komme tilbake til praksis, der
studentene var en kompetent profesjonsutøver og inkludert i kollegafellesskap.
Der mottok de daglig bekreftelse på at kompetansen var verdsatt:
«Jeg
lengter etter den praktiske hverdagen som sykepleier, tanken på den gjør meg
trist, og jeg skulle ønske jeg kunne være der og utøve sykepleie, og når noen
spør meg, svarer jeg fortsatt at ‘jeg er sykepleier’».
Blant erfarne
forskere, derimot, er deres posisjon perifer. Studentene mangler
forskerkompetanse og er lavest på rangstigen:
«Det er en følelse av å være
underordnet alle, alt fremstår som støy og kaos. Hver dag bringer noe nytt som
er vanskelig, å forstå, og jeg tenker: ‘hva er det?’, jeg har aldri hørt om det
før».
En følelse av udugelighet oppstår, og dertil tanker om å ikke mestre doktorgradsarbeidet.
Det «føles som ‘å gå sju mil hver dag med sko som er for store’».
Den
perifere posisjonen blir tydelig hver gang erfarne forskere gir tilbakemelding
om at vitenskapelige kvalitetskriterier svarende til såkalt «‘rett’ produkt»
ikke er innfridd.
Erfarne forskere har makt til å beskrive kjennetegn ved
kompetansen nykommere skal utvikle, og trekker dermed grenser mellom de som er,
og de som ikke er, kompetente.
For å tilfredsstille kompetansekrav, lærer studentene
seg å skrive klart, kort og konsist. Dette inkluderer å vende seg til å få sitt
skriftlige arbeid tilbake med «mange røde merknader» i teksten, og akseptere
at formulering av «den rette setningen» er ikke enkelt. En setning blir ofte
tolket på «ti forskjellige måter».
Iblant får studentene arbeidet «‘opp
i halsen’», og likevel må teksten revideres. For å ta nye steg på
karriereveien, mottas kritikken fra forskerfellesskapet med «en klype salt»,
og en mindre usikker posisjon inntas.
Studentene innser at selvstendighet
må oppnås: «Jeg har utviklet min kapasitet til kritisk refleksjon, og til å
lese og vurdere både egne og andres artikler». Kompetanseutviklingen krever
imidlertid stor arbeidsinnsats: «Jeg har en oppgave å gjøre, og denne krever
mer enn andre oppgaver. Det er mer en livsstil, men også min interesse».
Utvikling av forskerkompetanse forutsetter et forskerfellesskap der studentenes profesjonskompetanse inngår i, og ikke står i veien for utvikling av forskerkompetanse.
Innleggsforfatterne
Skulle
studentene imidlertid spørre seg selv om de tilhører forskerfellesskapet, vil svaret
kunne avgjøre om de velger å avslutte doktorgradsløpet, eller ikke.
Vi argumenterer
derfor for at forskerfellesskap med kunnskap om så vel kompleksitet som
muligheter i grenselandet mellom profesjonspraksis og akademia behøves. Det stiller
spesifikke krav til forskeres veilederkompetanse, og kunnskap om overganger
studenter går gjennom i doktorgradsløp.
Utvikling av forskerkompetanse
forutsetter et forskerfellesskap der studentenes profesjonskompetanse inngår i,
og ikke står i veien for utvikling av forskerkompetanse.
Forskerfellesskap der studentenes
profesjonskompetanse verdsettes, og som innrettes mot forskning i praksis, kan
gjøre det enklere å engasjere seg i sosiale prosesser som bidrar til kompetanse
relatert til målet om å utvikle seg fra å være en faglig dyktig
profesjonsutøver til kompetent forsker.
Kompetente praksisnære
forskere er avgjørende for utvikling av kunnskapsbasert praksis innen helse og
velferd. Praksisnær forskning avhenger av en forskerkompetanse som svarer til det
doktorgradsstudenter med bakgrunn som profesjonsutøvere kan tilby.
Med ambisjon
om å bygge broer mellom forskning og praksis, kan tverrprofesjonelle
forskerskoler skape læringsprosesser med mål om å frambringe kunnskap som bidrar
til å fullføre doktorgradsløp.
Ikke bare
forskerskoler bør legges til rette, men også kombinasjonsstillinger der
studenter arbeider i praksis en bestemt prosent og resterende tid brukes til
doktorgradsarbeidet. Slik har forskerutdanning for leger alltid fungert.
Samme tilbud
bør utvikles for andre profesjoner. Muligheten til å skape kunnskapsbasert
praksis vil øke gjennom dette. En forskerutdanning nær praksis, utvikler
forskerkompetanse på nye måter og muliggjør å være både profesjonsutøver og
forsker. Det er ingen motsetning.
Vi argumenterer altså for et skifte i tenkningen,
der profesjonskompetansen ikke anses irrelevant. Å organisere doktorgradsløp er
en oppgave for universitet, men faller ytterst på nasjonal styring og politisk
initiativ. For å beholde praksistilknytning behøves innsats i organisering av
doktorgradsutdanninger.
Å ikke komme i mål med doktorgraden er uheldig, både for
studenten, akademia, og helse- og velferdstjenester.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?