Jeg er glad i forskning og jeg er glad i fakta. Men det måtte en tv-serie til for at jeg skulle innse at det å ha fakta og det å formidle fakta er to svært ulike ting.
Høsten 2011
ble jeg kastet ut i det offentlige rom som programleder for matematikkserien Siffer
på NRK1. Som matematiker delte jeg i forarbeidet med serien gladelig av min ekspertkunnskap
om tall, matematikk og statistikk, men jeg hadde liten kunnskap om hvordan man
burde gå fram for å nå ut til massene med fagkunnskap.
Gjennom produksjonen av
tv-serien fikk jeg på nært hold se hvordan kreative diskusjoner rundt
formidling av fag og fakta vokste fram til storslagne tv-bilder.
Fra et
menneske til et annet
Etter å ha
jobbet med massemediekommunikasjon i over et tiår har jeg etter hvert opparbeidet
meg en god del erfaring. Men erfaring er ikke forskning. Og forskeren i meg har
aldri falt helt til ro med det.
Poenget med formidling er ikke å få ideene og informasjonen ut av eget hode, men inn i hodet til mottageren.
Forskning
handler om å gå systematisk til verks for å frambringe ny kunnskap. Det er
veldefinerte problemstillinger og møysommelig datainnhenting. Det er teoretiske
rammeverk, statistiske analyser og presis dokumentasjon.
Men når forskningen
skal formidles videre til andre, endrer reglene seg. Forskningsformidling er
kommunikasjon, og kommunikasjon er noe som foregår mellom mennesker.
Mens
forskning krever en avmålt avstand til det man studerer, krever god
kommunikasjon at man klarer å knytte et bånd med mottageren. Å være god til det
ene, er ingen garanti for å være god til det andre.
Effekt
Kommunikasjon
handler om å dele ideer og informasjon. Det finnes flere vitenskapelige
modeller som knekker det komplekse fenomenet «kommunikasjon» fra hverandre i
mindre bestanddeler. Mange av dem varianter over samme tema, med en avsender,
et budskap, et medium og en mottaker. Alt må tas på alvor for å lykkes i å nå
fram med det man vil dele.
Om COVCOM
- Forskningsprosjektet «Covid communication: Fighting a pandemic through translating science» (COVCOM) er finansiert av Trond Mohn Stiftelse og Universitetet i Stavanger.
- Se mer på COVCOM-prosjektets hjemmeside: https://covcom.org/
I 1949
oppsummerte den amerikanske statsviteren Harold Laswell kommunikasjon i én
setning: «Hvem sier hva til hvem gjennom hvilket medium til hvilken effekt». Formuleringen
er imponerende kort og catchy, men skiller seg også fra andre
kommunikasjonsmodeller ved at den inneholder ordet ‘effekt’: Skal kommunikasjon
ha funnet sted, må det ha skjedd noe i mottagerenden.
Et
naturlig eksperiment
Da koronapandemien
spredte seg over verden i 2020 fikk man samtidig en gyllen mulighet til å
studere effekten av ulike typer kommunikasjon mer inngående, da det samme
budskapet skulle kommuniseres av mange ulike avsendere gjennom mange ulike
medier til mange ulike mottagere.
På
Universitetet i Stavanger satte vi i rekordfart sammen en tverrfaglig,
internasjonal forskningsgruppe i forskningsprosjektet Covid Communication
(COVCOM) for å studere effektiv kommunikasjon [ref COVCOM].
TENK
Som del av
COVCOM-prosjektet gikk vi gjennom store mengder eksisterende forskning om
fagformidling i krisetid [ref SHB], og analysen viste at kommunikasjon som
hadde lykkes i å nå fram hadde noen kjennetegn.
Fra intervjustudier og
observasjoner av kreative prosesser, analyser av YouTube-videoer og tusenvis av
meldinger på sosiale medier, var det fire faktorer som stod ut: Tillit,
Emosjoner, Narrativer og Kreativitet. TENK.
T for
tillit
Mye
forskning peker på hvordan helsepersonell og eksperter generelt yter høy tillit
i befolkningen, mens tilliten til politikere og myndigheter varierer. At
helseeksperter ble løftet fram i kommunikasjonsarbeidet under pandemien var
sånn sett et godt valg. Men selv om tillit er nødvendig for å lykkes, så er det
ikke tilstrekkelig.
E for
emosjoner
Mennesker
er emosjonelle vesener. Selv når vi tror vi er rasjonelle skuler vi til
følelsene våre, og det som ikke rører ved oss glemmer vi fort. For å nå fram
til folk må vi derfor klare å snakke til følelsene deres.
Pandemiforskning
viser da også at folk engasjeres mer av kommunikasjon med budskap som vekker
følelser. Men det er en vanskelig balansegang. Å snakke til folks følelser er
én ting – å spille på dem er noe annet. Dette kan fort slå tilbake: den såkalte
boomerang-effekten.
N for
narrativer
Studier
viser at faktaforklaringer er mest likt og trodd på, på tvers av alder, kjønn
og nettvaner. Det er betryggende. Samtidig viser studier av innlegg på sosiale
medier under pandemien at narrative innlegg skapte mer engasjement, og fikk flere
likes og kommentarer.
Folk husker også infotainmentversjonen av fagformidling
bedre, og denne er også mest populær hos dem uten høyere utdanning. Dette faktaparadokset
er en utfordring. Folk sier at de lærer mer og blir mer overbevist av fakta,
samtidig som det er narrativer og det som vekker følelser som engasjerer og
velges.
K for
kreativitet
Det
offentlige rom er fullt av aktører som konkurrerer om folks oppmerksomhet. Forskning
er ikke fritatt fra dette. Effektiv formidling av forskning og viten må dermed balansere
den kreativiteten og nytenkningen som trengs for å trenge gjennom støyen, med nøytral
folkeopplysning og den nødvendige tilliten fageksperter er avhengige av.
Framgangsmåten
Store forskningsprosjekter
er gjerne satt opp med en tydelig struktur, med avgrensede delprosjekter som
til sammen skal belyse prosjektets hovedmål.
Med min erfaring
fra både massemedia og kvantitativ forskning var mitt forslag til struktur på COVCOM-prosjektet
vårt en tredeling. Én, finn ut hva det er du har lyst til å si. To, lag
kommunikasjonen. Tre, sjekk om det virket.
Jeg var
svært fornøyd med dette oppsettet, og det var først et stykke ut i forskningsprosjektet
at en av forskerne påpekte at det ikke var spesielt originalt. Faktisk så
uoriginalt at det finnes modeller for forskningsformidling som baserer seg på akkurat
en slik tankegang – såkalte ‘mentale modeller’.
Mentale
modeller
Mentale
modeller er våre indre, personlige bilder av virkeligheten utenfor oss selv. Folks
mentale modeller er bygget opp gjennom et liv med erfaringer, og det skal
derfor mye til for å få folk til å endre sin mentale modell av verden.
Forskning
innen flere fagområder viser at vi tolker ny informasjon i lys av våre mentale
modeller, og dette har blitt brukt som utgangspunkt for formidling som en
fire-trinns prosess.
1. Finn ut hva du har lyst til å formidle.
2. Finn ut hva mottageren allerede vet, og hvordan hen tar til seg ny
informasjon.
3. Lag kommunikasjonen.
4. Sjekk om kommunikasjonen virket.
Arbeidsprosessen
til profesjonelle kommunikatører ligner til forveksling på varianter av dette. De
snakker med kundene om hva som virkelig er budskapet, de studerer
målgruppen, og kaster deretter ut en mengde ideer til hvordan budskapet best
kan formidles.
Det hjelper ikke å være på NRK1 hvis mottageren din er på
YouTube. Hvis dem du vil nå fram til ikke er sportsinteresserte kan det være
greit å styre unna fotballmetaforer.
TENK før
du snakker
Forskningen
i COVCOM-prosjektet vårt har resultert i en forskningsbasert sjekkliste for
effektiv formidling – tillit, emosjoner, narrativer og kreativitet – popularisert
i boka «TENK før du snakker»:
For oss som er
glade i forskning og fakta er det lett å tenke – lett å ønske – at det å levere
fra seg fakta er formidling. Men god formidling er noe mer enn bare å servere en
punktliste med faktainformasjon. T er viktig, men det må også være ENK.
Poenget
med formidling er ikke å få ideene og informasjonen ut av eget hode, men inn i
hodet til mottageren.
Referanser:
- Røislien J
(2023) TENK før du snakker – slik når du fram med budskapet, Bonnier
Norsk Forlag.
https://bonnierforlag.no/boker/sakprosa/helse-livsstil-og-selvutvikling/tenk-for-du-snakker
Røislien J, O'Hara JK,
Smeets I, Brønnick K, Berg SH, Shortt MT, Lungu DA, Thune H, Wiig S. Creating
Effective, Evidence-Based Video Communication of Public Health Science (COVCOM
Study): Protocol for a Sequential Mixed Methods Effect Study. JMIR Res Protoc.
2022 Mar 11;11(3):e34275.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35147500/
Berg
SH, O'Hara JK, Shortt MT, Thune H, Brønnick KK, Lungu DA, Røislien J, Wiig S.
Health authorities' health risk communication with the public during pandemics:
a rapid scoping review. BMC Public Health. 2021 Jul 15;21(1):1401.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34266403/
(Jo Røislien deltar på forskning.nos årlige arrangement Forskningskommunikasjonsdagene 22. november. Kronikken er en opptakt til hans innledning)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?