Konsersjef i Equinor, Anders Opedal.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Equinor gjør et paradoksalt forsøk på å fremstå som bærekraftig
KRONIKK: Olje- og gasselskaper balanserer profitt- og bærekraftsmål gjennom å gi fortellingen om grønn innsats en viktig rolle. Er det vellykket?
Ester ConingsVanvikdoktorgradskandidat ved avdeling for kommunikasjon, ledelse og markedsføring Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Equinor, en nøkkelspiller innenfor den norske energisektoren,
kunngjorde i 2021-22 en ambisiøs strategi: en transformasjon til et bredt
energiselskap som forplikter seg til å oppnå netto nullutslipp innen 2050,
inkludert utslipp fra bruk av selskapets produkter.
Equinor
bega seg ut på en ambisiøs reise mot bærekraft, forankret på tre viktige
pilarer:
1. Å minimere miljøpåvirkningen fra olje- og gassproduksjon
2. Store
investeringer i fornybar energi med vekt på verdiskaping
Kritikerne mener det er avvik mellom Equinors handlinger og deres ambisiøse mål
3. Å være i front
innenfor lavkarbonteknologi og verdikjeder
Likevel møter den ambisiøse omstillingen på en paradoksal utfordring.
Hvordan kan et selskap, dypt forankret i tradisjonelle olje- og
gassvirksomheter, sømløst gå over til fornybar energi og lavkarbonløsninger uten
å kompromittere bærekraftsforpliktelsene?
Dilemmaet, kjent som et
organisatorisk paradoks, retter oppmerksomheten mot Equinors forsøk på å
balansere tilsynelatende motstridende mål – en utfordrende situasjon der
lønnsomhet lenge har eksistert side om side med bekymringer for miljøet.
Kortsiktige gevinster og langsiktig bærekraft
Annonse
Siden vedtaket av FNs bærekraftsmål i 2016, og Paris-avtalen i 2015,
har verdens oppmerksomhet flyttet seg betydelig mot å bekjempe klimaendringer.
I den sammenheng står petroleumsindustrien overfor en betydelig utfordring, som
er oppsummert i FNs bærekraftsmål nummer 7: «sikre rimelig, pålitelig og
bærekraftig energi for alle innen 2030», samtidig som man streber etter
nullutslippsløsninger.
For selskaper
som Equinor betyr dette å finne en balanse mellom økonomisk suksess og
klimabevisste tiltak – en krevende balansegang mellom profitt og planetens
velferd.
Olje- og gasselskaper befinner seg ved et viktig veiskille. Ny forskning innenfor bærekraftige forretningsmodeller belyser
spenningene. Den understreker kampen for å balansere kortsiktige gevinster med
langsiktig bærekraft, forene profittmotiver med etikk, og tilfredsstille både
aksjonærer og samfunnets krav om bærekraft.
Equinor befinner seg i en
balansegang, og bruker en del av sin profitt fra sin tradisjonelle virksomhet,
olje og gas, for å finansiere omstillinger til et nullutslippsselskap. Kritikere ser på strategien som et hinder for
genuin overgang til bærekraftig energi.
Selskaper må
kommunisere troverdig
I dette
komplekse landskapet er effektiv kommunikasjon avgjørende. Studier av hvordan olje-
og gassindustriens snakker om bærekraft avdekker en bred variasjon – fra
forsvar av påstander om bærekraftighet, til en sammenblanding av
konkurransedyktige fordeler og institusjonelle aspekter.
Equinors erklærte mål
om å lede energiomstillingen blir nøye vurdert i lys av denne paradoksale
virkeligheten. Det blir stilt spørsmål om selskapets oppriktighet.
Annonse
Utfordringen ligger ikke bare i å sette
ambisiøse virksomhetsmål, men også i å kommunisere dem effektivt og troverdig.
Fremtiden for bærekraftig energi hviler ikke bare på høye ambisjoner, men også
på autentisiteten og handlingene til industrien.
Equinor bruker strategisk kommunikasjon for å legitimere og styrke sin
posisjon i en bransje som er preget av paradokser og press fra samfunnet. Retorikkforskeren Van
Leeuwens idé om at autoritet kan brukes som en strategi for å legitimere, forsterker
Equinors fremstilling som en løsningsleverandør og som leder i
energiomstillingen. Dette forankrer selskapet gjennom årsrapporter, på nettsidene
sine og i annen kommunikasjon.
En fortelling om bærekrafts-engasjement
Debattene om olje- og gassindustriens rolle i den pågående overgangen
fortsetter å rase. Sentralt i diskusjonene står spørsmålet om hvorvidt slike
selskaper er best egnet til å lede veien mot en mer bærekraftig fremtid, gitt
den komplekse balansen mellom profitt og bærekraft.
Equinors primære strategi handler om å tilfredsstille aksjonærene ved å
gi høy avkastning til investorene, selv på fornybare energiinitiativer. Dette
står potensielt i kontrast til langsiktige bærekraftmål.
Strategiene vikler seg sammen til Equinors virksomhetsdrøm
En annen strategi,
narrativisering, der Equinor forteller en historie som presenterer et
miljøvennlig bilde av selskapets aktivitet, møter anklager om grønnvasking.
Mange mener at bærekraftsengasjementet mangler genuin dedikasjon.
Selskapets årsrapporter skaper en fortelling som fremstiller Equinor
som en sentral figur i å redusere utslipp og bekjempe klimaendringer. Men kritikere
heiser røde flagg. De mener det er avvik mellom Equinors handlinger og deres ambisiøse
mål.
Nylige hindringer – geopolitiske konflikter, økonomiske faktorer – gjør
saken enda mer kompleks og tester Equinors reelle evne til å møte de strenge
målene i Parisavtalen.
Annonse
Strategiene vikler seg sammen til Equinors «virksomhetsdrøm» – drømmen
om både profitt og en bærekraftig utvikling – en fasade som projiserer
pålitelighet i markedet. Likevel ligger utfordringen ikke bare i å sette
ambisiøse virksomhetsmål, men i å autentisk justere dem med handlinger et
stadig skiftende energilandskap.
Ester Conings Vanvik er Studieprogramleder og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og underviser i PR og Kommunikasjon.
Kronikken er tilsendt Equinor for mulighet til samtidig imøtegåelse. Equinor har ikke ønsket å benytte seg av tilbudet om samtidig imøtegåelse.
Referanser:
Vanvik, E. C. (2024). The paradoxes in
corporate sustainability communication – a critical discourse analysis of an
energy company’s annual reports. In S. Alghasi, E. C. Vanvik, J. Barland &
J. Falkheimer (Eds.), Strategic communication – contemporary perspectives (Ch.
8, pp. 153–176). Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.208.ch8
Vaara, E., & Tienar, J. (2008). A Discursive Perspective on Legitimation
Strategies in Multinational Corporations. Academy of Management Review, 33(4),
985–993. https://doi.org/10.5465/amr.2008.34422019
Van Bommel, K. (2018). Managing tensions in
sustainable business models: Exploring instrumental and integrative strategies.
Journal of Cleaner Production, 196, 829–841. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.063
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?