Hvordan bygger dagens håndtering av marine konflikter på erfaringer fra olje- og gasskonflikter? Og er marine konflikter nødvendigvis negative?(Foto: Salmar)
Et hav av konflikter: Må vi velge mellom havvind, oppdrett og gruvedrift?
KRONIKK: I årene framover forventes det flere nye næringer i havet, som havvind og offshore oppdrett. Det øker potensialet for konflikter, både om miljøhensyn og mellom næringene.
Maaike Knol-Kauffman, forsker, UiT Norges arktiske universitet Gunnar Sander, forsker, Norsk institutt for vannforskning (NIVA) Kåre Nolde Nielsen, forsker, UiT Norges arktiske universitet Peter Arbo, professor, UiT Norges arktiskeuniversitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Politiske konflikter rundt olje- og gassnæringen var en viktig
årsak til at Bondevik-regjeringen i 2001 gikk inn for å få laget slike planer. Konfliktene
dreide seg mye om petroleumsvirksomheten i Barentshavet skulle få vokse og forholdet
til fiskeriinteresser og miljø.
Siden den gang har forvaltningsplanene utviklet
seg og blitt brukt som et politisk verktøy for å styre åpning og lukking av
områder for petroleumsvirksomhet og sette vilkår for driften.
I årene framover forventes det flere nye næringer i havet.
Regjeringen har satt som mål å tildele områder for 30 gigawatt fra havvind
innen 2040, tilsvarende 2000 turbiner med dagens teknologi. Samtidig planlegger
oppdrettsnæringen å begynne produksjon til havs for å slippe konflikter i
fjordene.
Tidligere i år åpnet regjeringen også for utvikling av
havbunnsmineraler, og de første store prosjektene for lagring av CO2 under
havbunnen er under utvikling. Denne tilstrømmingen av nye næringer til havet,
ofte omtalt som blå vekst, krever helhetlig planlegging for å unngå for
store konflikter med miljøhensyn og andre næringer.
Forvaltningsplanene er i dag
den eneste ordningen for å foreta slike avveininger på tvers av sektorer.
Konfliktenes spilleregler
Hvordan slike konflikter utspiller seg, avhenger i stor grad
av rammene de foregår innenfor. Åpningen av områder for havvind, oppdrett og gruvedrift på havbunnen skjer etter regelverk fra en annen sektor. Regelverket er basert på en modell fra
petroleumsnæringen, med konsekvensutredninger og medvirkning.
Annonse
I Norge utspiller konflikter seg fredelig gjennom åpne prosesser, i tråd med etablerte
spilleregler nedfelt i lovverket. Høringsrunder er en viktig arena for
konfliktløsning. Utenfor denne arenaen pågår lobbyvirksomhet og bruk av media,
avhengig av hvor viktig spørsmålet som står på spill oppfattes av partene.
Konflikter rundt seismikkskyting i petroleumssektoren har
ført til ulike løsninger gjennom årene. Myndighetene har tilpasset
petroleumsregelverket for å imøtekomme behovene til fiskerinæringen. Blant
annet ved å kreve sporing av seismikkfartøy og fiskerifaglig kompetanse på
seismikkfartøyene. Dialog mellom direktoratene og fellesmøter mellom næringene har
bidratt til bedre samarbeid.
Her tørner ikke bare ulike interesser mot hverandre, men også ulike verdisyn.
Selv om konflikten ikke er borte, har
konflikthåndteringen ført til økt aksept og bedre sameksistens. Seismikk er imidlertid
et avgrenset spørsmål som er enklere å løse enn de sammensatte spørsmålene som melder
seg rundt ekspansjon av olje- og gassvirksomheten.
Konfliktene rundt åpning av
Lofoten-Vesterålen, avstand til iskanten og omfanget av nye blokkutlysninger er
eksempler. De har inneholdt mange miljøspørsmål og vist ulike holdninger til risiko
og forventninger om økonomiske ringvirkninger. I stigende grad har også klima
og petroleumsnæringens plass i et grønt skifte blitt diskutert.
Her tørner ikke
bare ulike interesser mot hverandre, men også ulike verdisyn. Mens næringsorganisasjoner
ser ut til å kunne finne en del løsninger seg imellom, blir det vanskeligere å inngå
kompromisser med miljøorganisasjonene.
Positive sider ved konflikter om havet
Selv om konflikter vanligvis blir oppfattet som negativt,
setter de ofte i gang endringsprosesser. Planprosessene for havvind har gått
gjennom mange endringer. Det kom sterk kritikk mot forslagene om å utvikle
Hywind Tampen og å åpne et område utenfor Sørøya i Finnmark, spesielt fra
fiskerinæringen.
Annonse
Sørøya-feltet ble til slutt skrinlagt etter flere runder med
diskusjoner, uten at en formell åpningsprosess startet. Det illustrerer at det
er viktig med tidlig og direkte involvering av berørte parter. Det gir mer
effektiv ressursbruk, mindre konflikter og fremmer sameksistens.
Slike
erfaringer har bidratt til at regjeringen har opprettet en sameksistensgruppe
og gitt NVE i oppdrag å identifisere nye områder for havvind med større potensial
for sameksistens.
Tamme konflikter?
Selv om debatten om havvind kan virke opphetet, spesielt når
den knyttes til elektrifisering av sokkelen, er konfliktene relativt tamme
sammenlignet med andre land. Våre konflikter utspiller seg innenfor et
demokratisk rammeverk preget av stor grad av ytringsfrihet og åpenhet.
Tilliten
til politikk og forvaltning er høy. Likevel ser vi at rettsvesenet har blitt
involvert i konflikthåndtering i flere saker de siste årene. Staten ble nylig dømt
for å ha brutt forvaltningsloven i planleggingen av åpningen av nye olje- og
gassfelt.
På land er Fosen-saken et viktig eksempel på svakheter i
forvaltningssystemene, der konflikten reflekterer en ubalanse i maktforholdene.
Disse sakene utfordrer regjeringen til å legge mer vekt på sameksistens og
miljøhensyn for å unngå liknende konflikter til havs.
Helhetlig forvaltning: nøkkel til konflikthåndtering?
Det var knyttet spenning til om regjeringen ville gå inn for
å utvikle forvaltningsplanene til å også inneholde helhetlig marin
arealplanlegging. Plan- og bygningsloven ivaretar det for kysten, men det
eksisterer ikke noe tilsvarende for havet.
Annonse
Riktignok presenterer forvaltningsplanene
de ulike sektorenes planer. De peker også ut særlig verdifulle og sårbare områder
hvor det må tas hensyn ved aktivitet, uten at områdene er juridisk beskyttet. Imidlertid
er det i stor grad opp til sektormyndighetene å tolke disse rammene og å koordinere
åpningsprosesser for ny næringsaktivitet etter sine egne regler.
I praksis preges
dermed forvaltningen fremdeles av et system der makten til å tillate ny aktivitet
ligger i hver enkelt sektor, og det kan være vanskelig å vurdere samlede
konsekvenser. Med den forventede blå veksten vil denne tilnærmingen ha
begrenset legitimitet og føre til nye konflikter.
En mer helhetlig marin
arealplanlegging innenfor forvaltningsplanene kan gjøre planene mer effektive, ved å gi klarere rammer fremfor vage mål.
(En tidligere versjon av kronikken er publisert på Nordnorsk debatt)
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?