Det blir tragikomisk når guidene på Munchmuseet fremhever hypotesen om at vulkanstøv fra Krakatoa, etter et utbrudd i 1883, dannet himmeltonene i Oslo som inspirerte Munch til å male "Skrik", mener kronikkforfatterne.(Foto: Terje Pedersen / NTB)
Hvorfor malte Edvard Munch Skrik?
KRONIKK: Munchmuseet hevder de ikke tar stilling til «rett og galt» om forskningen på Edvard Munchs kunst. Da blir det tragikomisk når museets guider fortsatt refererer til en tilbakevist hypotese om hvilket naturfenomen som skremte Munch så mye før han malte sitt berømte maleri.
Svein M.FIkkeCand. real. i meteorologi, tidl. konsulent ved Meteorologisk institutt
ØyvindNordliDr.philos og emeritus ved Meteorologisk institutt
I
april 2017 publiserte vi artikkelen Screaming Clouds i det engelske
fagtidsskriftet «Weather», sammen med professor Jón Egill
Kristjánsson (1960-2016, Universitetet i Oslo). Der argumenterte vi for at et spektakulært tilfelle av perlemorskyer kan være
opphavet til Edvard Munchs skremmende opplevelse i Ekebergåsen en gang før
1892, da han malte sitt ikoniske Skrik.
Denne fagfellevurderte
artikkelen fikk stor internasjonal oppmerksomhet, og blir fortsatt sitert i
internasjonal relevant litteratur. Forlaget (Wiley) opplyste at den ble
nedlastet mer enn 1 000 ganger det første året.
I Norge ble den omtalt i form av enkelte småartikler og
avisnotiser, bl.a. i forskning.no, men den ble latterliggjort av NRKs
kunstkritikere. «Meteorologene er på villspor» sa Mona Pahle Bjerke i «Kulturnytt».
Tommy Sørbø sjikanerte artikkelen grundig i «Norgesglasset», bl.a. ved å dikte opp sin
egen historie som om at vi skulle ha skrevet at Edvard Munch hadde tatt med seg
staffeli, pensler og palett opp i Ekebergåsen «for å male perlemorskyer». I
tillegg påsto han at vår hypotese var jevngod med at «vorta i tante Karens
ansikt var årsaken til at han malte «Syk pike» (sic!).
Det undrer oss stort at det, til tross for våre mange henvendelser, ikke har vært mulig å komme i dialog med kunstsektoren, representert av ulike kulturredaksjoner, om vår hypotese.
Kronikkforfatterne
Deretter var hele saken glemt i norske medier. Verken Bjerke
eller Sørbø hadde neppe tatt seg bryet med å lese hva som faktisk sto i artikkelen,
utover pressemeldingen fra Universitetet i Oslo. De stilte heller ikke et
eneste spørsmål om våre argumenter, før de kom med sine bastante konklusjoner.
Vår mening var, den gang som nå, at kritikerne var både usaklige, arrogante og
absolutt på «villspor». Kritikken rammet derfor verken oss som forfattere eller
artikkelen vår. Gjentatte forsøk på tilsvar gjennom flere norske kulturredaksjoner
ble aldri tatt inn etter NRKs totalslakt.
Vi oppsummerte vårt syn i et brev med overskriften «Den
uvelkomne kunstdebatten», til Munchmuseet, med kopi til NRK, høsten 2017.
Etter et foredrag på seminaret «Painting Clouds from the
Dawn of Enlightenment to the Dusk of Romanticism» på
Musée Delacroix i Paris i 2018, ble vi invitert til å skrive en artikkel i det
anerkjente franske kunsttidsskriftet Revue
de l’Art. Denne skrev vi sammen med den australske atmosfæreforskeren
Dr. Fred Prata som hadde opplevd et spektakulært tilfelle av perlemorskyer i
Leirsund (i Lillestrøm) den 20. januar 2008.
Vulkanutbruddet på Krakatoa (Krakatau)
Annonse
Den rådende oppfatningen om Munchs skremmende solnedgang i
Ekebergåsen før han malte Skrik er at denne skyldtes vulkanstøv i atmosfæren etter et
kraftig utbrudd av vulkanen Krakatoa i Indonesia i1883. Dette vulkanutbruddet skulle altså ha framskaffet
vilkår for et slikt syn. Denne hyptoesen lever fortsatt aktivt i det norske kunstmiljøet
På bakgrunn av Pratas opplevelse fra Leirsund i 2008, samt kunnskap om vulkanstøv i atmosføren, publiserte han og
medarbeidere en artikkel i 2018 der de tilbakeviste hypotesen om at et vulkanutbrudd, sør for Ekvator, skulle kunne framskaffe solnedganger med slike bølgeformede
og fargerike skyer (se
bilde under).
Hva med perlemorskyer?
Perlemorskyer har derimot nettopp slike optiske egenskaper
som maleriet viser. Perlemorskyer dannes i stratosfæren (om lag 20 – 25 km over
jordoverflaten), og er på sitt vakreste etter solnedgang, når sola skinner på
dem fra undersiden. Fargespillet skyldes at disse skyene består av partikler
(vann, is, eller plasma) av samme størrelsesorden som bølgelengden til synlig
lys.
Lysbrytningen som vi ser fra bakken, blir dermed som i et regnbuespekter.
Bølgemønstret skyldes at de dannes på toppene av en bølgeformet strømning i
stratosfæren bak en fjellkjede (fjellbølger). De er altså på sitt vakreste
etter solnedgang på jordoverflaten, når vi ser dem mot en mørknende
kveldshimmel (se bildet under).
Fysikken bak er omtalt detaljert i vår nylige artikkel i
tidsskriftet Naturen.
Hva vil være «spektakulært» å presentere for Munchmuseets
gjester?
Under et
nylig besøk på Munchmuseet refererte guiden til vulkanhypotesen som bakgrunn
for «Skrik». Munchmuseet hevder ellers at de ikke tar stilling til «rett eller
galt» i forskningen om hans malerier.
Annonse
Vårt inntrykk er at kunsthistorien kommer til å stå på stedet hvil når nye synsvinkler og kunnskap blir blankt avvist på ikke-faglig grunnlag.
Det blir derfor tragikomisk når guidene hevder
denne hypotesen, som altså tidligere er tilbakevist av Prata og hans
medarbeidere. Vi støtter Prata og mener altså at vulkansk aske i atmosfæren
ikke vil kunne framskaffe slike skytilstander, verken over Ekebergåsen eller
andre steder på kloden.
Derimot mener vi at perlemorskyer har slike optiske
egenskaper som for oss er vakre, men som også kan virke truende på en ung
person med hans livsbakgrunn, og som aldri har opplevd et slikt naturfenomen
tidligere.
Nær tre fjerdedeler av verdens observasjoner av perlemorskyer - i verdens
bosatte områder - er lokalisert til Norge, på grunn av vår nære beliggenhet til
kaldluftsbassenget over Nordpolen. . Kombinert med vårt fjellterreng som kan forårsake
fjellbølger i stratosfæren gir dette grunnlaget for dannelsen av perlemorskyer.
Dette burde vel være en langt mer «eksotisk» fortelling å
formidle til Munchmuseets hundretusener av årlige besøkende, enn en
ikke-dokumentert effekt av et vulkanutbrudd på den sørlige halvkule?
Kontakt med det norske kunstfaglige miljøet
Det undrer oss stort at det, til tross for våre mange
henvendelser, ikke har vært mulig å komme i dialog med kunstsektoren,
representert av ulike kulturredaksjoner, om vår hypotese. Vi trodde det ville
være interessant å diskutere alternativer til den utløsende bakgrunnen til
verdenskunstens kanskje mest ikoniske maleri, utført av vår største kunstner.
Men dette er det åpenbart ikke grobunn for i kunstnerens hjemland.
Naturvitenskapene regnes som «eksakte vitenskaper».
Kunsthistorie er vanligvis ikke det, selv om det i begge tilfeller finnes
unntak. Naturfagene utvikles hele tiden med ny innsikt gjennom faglige
diskusjoner og nye observasjoner. Vårt inntrykk er at kunsthistorien kommer til å stå på
stedet hvil når nye synsvinkler og kunnskap blir blankt avvist på ikke-faglig
grunnlag. Det synes vi er synd.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?