Norge ligger bakpå når det gjelder personvern i skole og barnehage, og elever og barnehagebarns menneskerettigheter er truet, ifølge kornikkforfatteren.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende
KRONIKK: Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.
Skoleministeren i Sverige har dratt i nødbremsen og kaller
digitaliseringen i skolen for et eksperiment. Hun vil ha utredninger av
hjerneforskere og barneleger for å bli kjent med konsekvensene av den
digitaliserte skolehverdagen.
I Norge ligger vi bakpå. Nylig la regjeringen og KS
fram en ny strategiplan
for digital kompetanse i barnehage og skole. Jeg hadde forventet et
strammere grep om elevers personvern, men det kom ingen nasjonal standard for
dette.
Strategiplanen gir rett og slett ingen indikasjoner på at vi i Norge
skal bekymre oss. Nettopp dette burde bekymre oss.
En varslet
blåmandag
Jeg er redd det vil komme en blåmandag. At vi snart vil se oss tilbake
og lure på hvorfor vi ikke stoppet opp for å få oversikt over elevenes
utlevering av personopplysninger.
Strategiplanen gir rett og slett ingen indikasjoner på at vi i Norge skal bekymre oss. Nettopp dette burde bekymre oss.
Et første grep bør være å stoppe all bruk av
private mobiler i undervisningen samt all bruk av VR-briller og apper som ikke
kan vise til at barnas personvern blir ivaretatt.
Dessverre er det tre sentrale elementer som mangler i Strategi
for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023-2030
når det gjelder barnas personopplysninger:
- bruk av digitale ressurser som ikke er
læremidler og ikke har sikret at elevers personopplysninger videreselges til
kommersielle aktører
- bruk av private mobiler i undervisningen
- elever under 18 år har ikke samtykkekompetanse
Strategiplanen henviser for øvrig flere steder til nettsider
uten å fylle krav til kildehenvisning. Jeg synes det er underlig at et
kunnskapsdepartement ikke følger nasjonale retningslinjer for kildebruk, slik
at leserne har forutsetninger for å forstå kunnskapsgrunnlaget.
Fôr til algoritmeknekkere
Den nye strategiplanen legger til rette for at regjeringen og KS skal
gjøre tiltak for å styrke og videreutvikle barnehagen og skolens arbeid med
digitale kompetanse og infrastruktur. Ordvalg i tiltakene er at regjeringen i
hovedsak skal utrede, videreføre, arbeide for, vurdere eller foreslå, mens
KS rundt regnet skal styrke og bidra til.
Planen gjør godt rede for hvordan kommuner skal få støtte
til å utvikle kompetanse og kapasitet for bruk av digitale læremidler i skolen.
Det som vekker min bekymring, er at det ikke er foretatt en nasjonal risiko og
sårbarhets-analyse (ROS-analyse) over hvilke digitale ressurser skolen bruker
som ikke er utarbeidet for bruk i skolen.
Alle gratis-apper som brukes til spill, lek, skriving eller
matte som blir brukt i skolen legger igjen spor og er ikke beskyttet via
kommunalt innkjøp.
Når vi bruker gratis-apper og nettressurser er det en rekke
aktører som samler inn digitale personopplysninger og selger dette videre i et
marked som ikke er opptatt av jus eller etikk.
Elevers personopplysninger blir
solgt som rådata for algoritmeknekkere som jobber i lavkostland.
Ingen
oversikt
Personvernkommisjonen har anbefalt regjeringen og Stortinget å ha på
plass en nasjonal plan for foreldres innsyn og oversikt over barnas bruk av
digitale ressurser og oppgitt samtykke.
Skolen trenger et transparent system,
slik at foreldre skal kunne protestere og medvirke. Det er nemlig slik at
elever under 18 år ikke har samtykkekompetanse.
Vi kan jo bare tenke på hva vi selv gir samtykke til hver
gang vi åpner en ny nettside. Vi trykker gladelig «ok» og «accept», men vi er
voksne.
For å beskytte barn og unge og gi dem det personvernet de har krav på,
må det foreligge et nasjonalt system som ivaretar beskyttelse ved at foreldre
enten kan gi samtykke eller protestere. Personvern i skolen er menneskerettigheter.
Pandemien gjorde skolene om til storforbrukere av digitale
ressurser. I en litt kaotisk digital verden blir nok også elevenes telefoner
brukt i undervisningen.
Noen skoler gir for eksempel forbud mot bruk av Tiktok
i undervisningen, mens andre pålegger elevene nedlastning og bruk for å
lære om appen.
Ved å laste ned Tiktok, gir vi samtykke til endeløse muligheter
for andre å få tilgang til våre personopplysninger og biometriske data; data
som igjen kan kjøpes og brukes i for eksempel cyberkrigføring.
Og dette skjer før vi begynner å diskutere privat bruk av
mobiltelefoner i skolen. For vi har ikke oversikt!
Manglende
retningslinjer og lovverk
Teknologien utvikles i rasende fart, men jussen som skal beskytte
elevenes personopplysninger henger ikke med.
I forslag til ny opplæringslov (Prop.
57 L (2022-2023) og ny strategiplan blir det lagt opp til at hver kommune
skal ha ansvaret for vern og sikring av barnehagebarn og skoleelevers
personopplysninger. Det er her vi trenger nasjonale retningslinjer og lovverk.
Høsten 2002 la Personvernkommisjonen fram utredningen
Ditt personvern – vårt felles ansvar (NOU
2022:11). Her kom det anbefalinger til statlige myndigheter om å få på
plass en personvernnorm for barnehager og skole på lik linje som de har i
helsesektoren.
I forslaget til ny opplæringslov og strategiplanen for digital
kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (lagt fram 20.04.2023) blir
ansvaret lagt over på kommunene.
I den ovennevnte utredningen blir det vist til at tidsbruken
for en kommunal konsekvensvurdering for personvern av en læringsressurs tar
minst fem timer og at to personer må involveres. Det er mange kommuner i Norge.
Det er derfor behov for en nasjonal personvernnorm.
Fritt vilt i
metaverset
I framtiden skal vi ikke bare se på internett, men oppleve å være
i det. Elever i norske skoler vil leve i såkalte metavers: sanselig og
oppslukende sammenkoblinger av spill, sosiale medier og 3D-grafikk der
teknologien forsterker biologien.
Skoler er blant de første til å ta i bruk digitale verktøy
og lære opp elever som digitale samfunnsborgere.
Hvis vi som samfunn gir fra
oss biometriske data til aktører som kjøper personopplysninger i et åpent
digitalt marked vil dette på et senere tidspunkt kunne være en trussel for
personlig helse og demokrati.
Referanser
LES OGSÅ:
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?