Norske filmer lever et forholdsvis godt liv på kino. Synligheten, og med det den reelle tilgjengeligheten, på strømmetjenestene har helt andre levekår, skriver kronikkforfatterne.(Foto: Shutterstock / NTB)
Norske spillefilmer er nesten usynlige på strømmetjenestene
KRONIKK: Vi forbrukere får inntrykk av at «alt» er tilgjengelig på internett. Slik er det ikke.
RoelPuijkProfessor emeritus ved fakultet for film, tv, spill, Universitetet i Innlandet
AudunEngelstadProfessor ved Fakultet for film, tv, spill, Universitetet i Innlandet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Digitale strømmetjenester for salg og leie av film har et stort utvalg å tilby. Hjemmesidene fungerer som et utstillingsvindu for filmene. Ettersom norske filmer er forholdsvis populært på kino, skulle man
tro at de også ville fremheves ekstra godt i disse utstillingsvinduene.
Men hvor
synlig er de norske filmene?
I vår rapport om det norske strømmemarkedet har vi
sett på hvilke norske filmer noen av de største nordiske strømmetjenestene tilbyr på sine nettsider. Resultatene er ikke spesielt oppløftende.
Nordiske
strømmetjenester i to øyeblikk
Vi har undersøkt de mest brukte strømmetjenester i Norden (TV 2 Play, Altibox, Viaplay, Vega hjemmetjeneste, Telia Play og SF Anytime). En antakelse har vært at disse seks nordiske tjenestene føler et spesielt ansvar for norsk film.
Våre funn aktualiserer behovet for en løsning som gjør filmkulturarven langt mer tilgjengelig for alle enn tilfellet er i dag.
Det er vanskelig å få innsikt i det totale antallet spillefilmer som strømmetjenestene har i sine kataloger, og vi har derfor begrenset oss til å studere utstillingsvinduene deres. Dette for å se hvilke norske spillefilmer de viser fram på
sine norske hjemmesider under filmkategorien.
Strømmetjenestene
stiller ut en rekke filmer gjennom filmplakater. Disse kan brukeren klikke på for
å få tilgang. Vi har undersøkt øyeblikksbilder av hjemmesidene slik de så ut i henholdsvis uke 43 og
47 i 2024.
Mest
nyere amerikansk film
Annonse
Ser vi strømmetjenestene under ett, viser det seg at
brorparten av det som ligger i utstillingsvinduet er amerikanske filmer. Mer
enn halvparten av filmene som strømmetjenestene viste fram på sine nettsider
har USA enten som hovedprodusentland eller som co-produsent med amerikansk
kapital.
I tillegg var de aller fleste filmene av nyere dato. Her er SF
Anytime et unntak – deres filmer fordelte seg jevnere over de ulike historiske
periodene.
Europeisk og asiatisk på Vega
Europeisk film utgjør samlet sett litt over 30 prosent av de
filmene som er vist fram. Om man inkluderer norsk film er det samlete tilbudet
41 prosent.
Men vi fant også forskjeller i filmtilbudet mellom de ulike
strømmetjenestene. Vega hjemmekino skilte seg ut som den som viste fram mest
europeisk film. De viste også fram mer asiatisk film enn de andre.
Norsk
film
Vi er spesielt opptatt av vilkårene
for norsk film. Norske filmer lever et forholdsvis godt liv på kino.
Synligheten, og med det den reelle tilgjengeligheten, på strømmetjenestene har
helt andre levekår.
Her har norsk film en forholdsvis beskjeden plass i
utstillingsvinduet. I snitt ligger andelen norske filmer på under 10 prosent. Også
her varierer de ulike strømmetjenestene en del, med Telia Play på topp med 16 prosent.
Annonse
Totalt hadde TV 2 Play allikevel flest spillefilmer å vise fram, fordi deres
totale tilbud var større enn Telia Play sitt. Viaplay lå på bunnen med 5 prosent.
I tillegg er norsk film som vises fram hovedsakelig utgitt etter
2015. Det er påfallende at nesten alle filmene før tusenårsskiftet er
barne-/familiefilmer eller komedier (fra Karius og Baktus og Flåklypa
Grand Prix til komedien Operasjon Løvsprett).
Også filmene i
perioden fra 2000 til 2010 preges av å være enten lettere barne-/familiefilmer
og komedier. Mer seriøs dramatisk film fra før tusenårsskiftet vises ikke fram
og heller ingen dokumentarer.
Spotlys
på norsk spillefilm?
Strømmetjenestene har en rekke muligheter til å sette spotlys
eller «framsnakke» de filmene de ønsker at folk skal se på. De kan for eksempel vise
fram norske filmer i åpningsbildet, vise større plakater, sette flere plakater
av samme filmen ved siden av hverandre eller lage egne kategorier eller
overskrifter som framhever norsk film.
Denne type fremhevelses-teknikker brukes av de fleste
hjemmesider vi har undersøkt, men for norsk film blir de lite brukt.
Vi vet som nevnt lite om strømmetjenestenes
totale tilbud – det er antakelig mye større enn det som vises fram. Den skjulte
delen av tilbudet – altså, det som ikke stilles ut på hjemmesiden – kan vi
ikke si noe om. Ikke desto mindre er selve utstillingsvinduet interessant å
undersøke, fordi det gjør noen filmer godt synlig. Dermed blir de lettere valgt.
Den norske filmkulturarven
Annonse
Vi forbrukere får inntrykk av at «alt» er tilgjengelig på internett. Slik er det ikke.
I undersøkelsen har vi
sett på hva noen sentrale strømmeaktører viser fram. Det er bare en brøkdel av
filmkulturarven. Vet man hva man er ut etter, kan man selvsagt søke – for eksempel på databasen Filmweb.no som henviser til de aktuelle strømmetjenestene. Men
heller ikke da får man fram alle de aktuelle titlene. Det er selvsagt et spørsmål
om rettigheter og penger.
Våre funn aktualiserer behovet for en løsning som
gjør filmkulturarven langt mer tilgjengelig for alle enn tilfellet er i dag. Om
den bør være gratis er et annet spørsmål.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?