Et kosthold i tråd med kostrådene vil gi en rekke helsefordeler og påfyll av et vidt spekter av næringsstoffer, fiber, antioksidanter og andre stoffer i maten, skriver innsenderen.
Et kosthold i tråd med kostrådene vil gi en rekke helsefordeler og påfyll av et vidt spekter av næringsstoffer, fiber, antioksidanter og andre stoffer i maten, skriver innsenderen.

Det er summen av kostholdet som gir oss næringsstoffene vi trenger, ikke enkeltmatvarer

DEBATT: Det er vanskelig å få i seg enkelte næringsstoffer med dagens, vestlige kosthold. Dette skyldes i hovedsak at nesten ingen spiser slik vi anbefales å spise.

Det burde vært unødvendig å bruke tittelplass på opplysningen over, men ettersom Kalchenko og Johansen stadig gjentar at melk ikke gir nok jod til gravide, er det tilsynelatende nødvendig.

Det er flott at forfatterne av kokeboken Plantebasert kosthold er enig i at mat bør være hovedkilden til næring, fremfor kosttilskudd.

Det kan imidlertid se ut til at vår enighet stopper der.

Et sunt kosthold er summen av mange matvarer

Nok en gang benytter kronikkforfatterne seg av klassisk stråmannargumentasjon. La meg være klinkende klar: Opplysningskontoret for Meieriprodukter mener ikke at melk og meieriprodukter alene skal sikre at befolkningen, herunder gravide og ammende, nok jod. Dette har vi heller aldri ytret, bokstavelig talt tvert imot.

Poenget her er nettopp at kostrådene i sin helhet, med særlig vekt på hvit fisk og magre meieriprodukter, sammen skal kunne bidra til nok jod i kostholdet. I tillegg er det noe jod i egg, og små mengder i andre matvarer.

Én enkeltmatvare vil aldri kunne løse jodkrisen – eller andre helseutfordringer.

Et kosthold i tråd med kostrådene vil gi en rekke helsefordeler og påfyll av et vidt spekter av næringsstoffer, fiber, antioksidanter og andre stoffer i maten. Summen av et variert og sunt kosthold vil gi en uovertruffen og kompleks pakke av byggeklosser kroppen trenger.

Enkelte trenger kosttilskudd

Som tidligere poengtert er det alltid noen som vil kunne ha behov for kosttilskudd av ulike årsaker, slik som for eksempel gravide som ikke ønsker å øke inntaket av fisk og melk, og andre grupper av befolkningen som behøver ulike tilskudd av næringsstoffer i perioder av livet.

Dette er ikke spesielt oppsiktsvekkende, og heller ikke noe motargument for at vi bør snakke mer om hvilke matvarer som gir oss næringsstoffene vi trenger, fremfor å automatisk anbefale kosttilskudd til alle.

Innsatsen rundt det å følge kostrådene må intensiveres, ikke erstattes av råd om å spise piller fremfor sunn mat.

Thea Myklebust-Hansen

Når det gjelder jodifisering av salt til brød og bakevarer, er dette tiltak som ikke er på plass enda.

Inntil da er det meieriprodukter, hvit fisk og egg som må til for å få nok jod via kostholdet. Selv om salt berikes, vil fortsatt meieriprodukter være en viktig del av et kosthold med nok jod.

Ja, det er tilsatt jod i fôret til kyr, for å sikre kyrne nok jod og for å sikre et stabilt jodinnhold i melken. Dette bedrer dyrehelsen, og gir samtidig oss mennesker tilførsel av jod, i tillegg til proteiner, kalsium, vitamin B12, B2, fosfor og kalium, som vi også får påfyll av fra meieriprodukter.

At noe er vanskelig behøver ikke bety at man skal gi opp

Det er vanskelig å få i seg enkelte næringsstoffer med dagens, vestlige kosthold. Dette skyldes i hovedsak at nesten ingen spiser slik vi anbefales å spise.

Da må innsatsen rundt det å følge kostrådene intensiveres, ikke erstattes av råd om å spise piller fremfor sunn mat.

Kalchenko og Johansen står fritt til å mene det de vil om både meieriindustrien og helsemyndighetenes kostråd.

Påstanden om at staten har blitt påvirket av meieriindustrien til å anbefale 3 om dagen får stå for forfatternes egen regning.

Spesifiseringen av kostrådet baserer seg på beregninger av bidrag fra jod i meieriprodukter, og ble publisert som en direkte konsekvens av rapporten “Risiko for jodmangel i Norge”, utgitt av Nasjonalt råd for ernæring i 2016.

Sprer usannheter

Avslutningsvis er det viktig å gjenta at påstanden om at det å drikke melk opprettholder jodmangel hos gravide er direkte feil.

Det er urovekkende at fagpersoner bidrar til å spre usannheter som dette. Det er vel dokumentert at melk, syrnet melk og yoghurt er gode kilder til jod, men noe som stadig færre kvinner spiser regelmessig, slik det også dessverre er for fisk.

Under revidering av de nordiske næringsstoffanbefalingene skriver ekspertene på jod at det er viktig for kvinner i fertil alder å ha god jodstatus i måneder og år før graviditet. Da må man legge grunnlaget for et sunt kosthold tidlig.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS