Læraren sin autoritet i klasserommet let seg ikkje vedta. Det er ikkje det at ein ikkje har prøvd, skriv innleggsforfattaren.(Foto: Elisabeth Tønnessen / UiS)
Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?
DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.
Sigrun K.ErtesvågProfessor i pedagogisk psykologi, Universitetet i Stavanger
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun har gjentatte gonger trekt fram at lærarane må få meir
autoritet i klasserommet. Forsking, politiske dokument og tilsette i skulen er
samde med ministeren om behovet, og har vore det i fleire tiår.
Tiltaka har
vore mange og gode. Kva innsats skal ein då setje inn om vi ikkje har lykkast godt
nok til no? Det har ministeren sagt lite om.
Lett
på papiret, vanskeleg i praksis
Klasseleiing og relasjonar mellom lærarar og elever er sentralt for lærarane
sin autoritet. Norsk skule har innsatsar og praksis på desse områda som gir resultat,
og nyttar dei.
Studiar dokumenterer at norske lærarar, som gruppe, er mellom
dei dyktigaste i verda på desse områda. Det er takka vere den innsatsen norsk
skule har lagt ned gjennom fleire tiår. Vi har lykkast, langt på veg,
men ikkje godt nok. Oppgåva er vanskeleg i praksis.
Digitale møter mellom lærarar og coach gir potensiale for å utdanne coachar og nå lærarar over heile landet
«Vi skal
lytte til lærarane», seier kunnskapsministeren. Det har vi alt gjort, og vi har
lytta til elevane. Sidan midten av 1990-talet har Læringsmiljøsenteret spurt
lærarar og elevar om læraren sitt leiarskap i klasserommet og opplevinga av
autoritet. Saman med titusenvis av lærarar og elevar i grunn- og vidaregåande
skule har vi i store og mindre forskingsprosjekt samla kunnskap om autoriteten
til læraren.
Sentralt er læraren sitt leiarskap. Dette har gitt norske skular
og kommunar eit uvanleg godt kunnskapsgrunnlag for etablere autoritet. Vi har
saman med tilsette i skular og kommunar utvikla og testa effektar av praksis
for å styrke autoriteten til lærarar.
Likevel har det ikkje vore nok. Trass i
at norske lærarar som gruppe er svært dyktige, er det for stor variasjon
mellom klasserom.
Den omfattande
forskinga identifiserer to områder der vi ikkje har lykkast godt nok: Vi treng
meir differensierte kompetansetilbod for lærarar. I tillegg treng vi meir kompetanse
om implementering, altså korleis ein kan arbeide systematisk og målretta slik
at forskingsbaserte innsatsar gir dei resultata som er intensjonen.
Gjennom
fire ti-år har den typiske innsatsen for å styrke læraren sitt leiarskap og
autoritet omfatta innsatsar som involverer heile personalet ved ein skule. I
form av fagdagar og/eller arbeid i mindre grupper. Skuleomfattande innsatsar
har vore forankra i behov for kompetanse hos alle lærarar.
Desse initiativa har
gitt oss lærarar med den beste kompetansen, som gruppe, men har altså ikkje
vore tilstrekkeleg for å utvikle god praksis i alle klasserom. Om vi vil
lykkast enno betre med å styrke autoriteten treng vi å supplere desse
innsatsane med støtte til enkeltlærarar. Tiltak som tar utgangspunkt i eige
klasserom. Eit døme på ytterlegare tiltak er coaching.
Eit
stort behov for coaching
Med støtte frå Forskingsrådet testar vi no saman med 100 lærarar og deira
elevar ved 12 vidaregåande skular i Rogaland og Møre og Romsdal individuell videobasert
coaching i forskingsprosjektet INTERACT. Dette er coaching retta mot
styrking av emosjonell støtte, klasseromsorganisering og fagleg støtte, som er sentrale
områder for å oppleve autoritet.
Tilbakemeldingane frå lærarane er unisont
positive. Lærarane er svært nøgde med drøftingane med coachane dei samarbeider med
gjennom eit skuleår. Vi har møtt eit behov hos lærarar om støtte i arbeide som
tar utgangspunkt i konkrete utfordringar i eige klasserom.
Digitale
møter mellom lærarar og coach gir potensiale for å utdanne coachar og nå
lærarar over heile landet. Noko som gir lærarar på ei øy i Finnmark like høve til
vidareutvikling som lærarar nær kompetansemiljøa i større byar.
Annonse
Tilbodet kan
inkluderast i eksisterande nasjonale støtteordningar for lokal kompetanseutvikling i
utdanningssektoren. Såleis treng ikkje ein ikkje nye og dyre støtteordningar.
Det handlar om å jobbe litt annleis, ikkje nødvendigvis meir.
Ja,
takk begge deler
Coaching skal ikkje erstatte, men supplere og utfylle skuleomfattande
innsatsar. For lærarar som har spesiell interesse av tematikken, for nyutdanna
lærarar, for lærarar som trass i å ha lykkast i årevis opplever ei ny klasse
som utfordrar autoriteten deira, eller lærarar som av andre grunnar ynskjer å
vidareutvikle eigen praksis.
Dersom gjennomføringa er for dårleg kan tiltaket i seg sjølv vere aldri så godt og effektivt utan å gi resultat.
Ein coach kan fungere om lag som ein trenar i til
dømes friidrett eller hopp der ein gjer opptak for å identifisere områder ein
kan perfeksjonere. Ikkje fordi ein ikkje kan og meistrar, men fordi ein vil
utvikle seg vidare. Dette tilbodet har ikkje lærarar flest i dag.
Mangelfull kunnskap om implementering
Utfordringa med
coaching, og alle andre innsatsar i skulen, er å arbeide tilstrekkeleg målretta
og systematisk over lang nok tid til å etablere varig kompetanse. Det handlar
om implementering. Enkelt sagt: dersom gjennomføringa er for dårleg kan tiltaket
i seg sjølv vere aldri så godt og effektivt utan å gi resultat.
Nasjonal og
internasjonal forsking dokumenterer at dette er ei av dei største utfordringane
i skulen. Sjølv om dette endrar seg sakte, men sikkert, så har vi framleis for
lite kompetanse i skulen om korleis ein lykkast med innsatsar vi set i
verk.
Kor gale
kan det gå? Veldig gale. Det er ein tøff jobb å vere lærar ved mange skular. Vi
har likevel lykkast, langt på veg. Skal vi lykkast betre må vi fornye
utan å kaste på båten det gode arbeidet som er gjort. Då kan det gå (enno) betre.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?