DEBATT: I Norge har det ikke vært noe forsøk fra myndighetenes side på å øke aksepten for ulv.
Ulvedebatten og debatten om fornybar energi ligner ikke på hverandre, mener innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB)
SiriMartinsenleder i NOAH - for dyrs rettigheter
KatrinVelsJurist i NOAH - for dyrs rettigheter
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I et demokrati er debatt en selvfølge. Det har Figari og Krange rett i. Konflikt rundt verdispørsmål om vårt forhold til natur, er ikke et onde. Men analysen svikter
når den prøver å trekke paralleller mellom motstand mot ulv og motstand mot utbygging.
Motstand
mot utbygging av natur til vindkraft kan selvsagt ha ulike beveggrunner,
men i sum handler det om at man vil beholde naturen og ikke bygge ut.
Det som er i sentrum (...) er en altoverskyggende motvilje mot ulv som sådan
Motstand
mot ulv, derimot, er motstand mot naturen – et ønske om å forme naturen etter
egne interesser. Derfor er det problematisk å prøve å sette likhetstegn mellom
disse to konfliktene.
Ekstrem utrydningspolitikk
Figari og
Krange ønsker å fokusere på «hva som ikke fungerer når myndigheter møter lokal
motstand». Men i forhold til ulv synes analysen å bygge på en feilslått
forutsetning; at myndighetene vil bevare ulv.
Det vil myndighetene ikke – tvert
imot har vi nå hatt tre år med Senterpartiet i regjering, hvor myndighetene
selv har vært pådrivere for den mest ekstreme utryddingspolitikken.
Regjeringen
fremstiller ulven som «uønsket»
Annonse
Figari og Krange hevder: «Forsøk på konfliktdemping ved å «øke samfunnsaksepten» for både ulv
og vindkraft, oppleves av mange berørte som en bagatellisering av legitime
bekymringer.»
For det første
driver ikke regjeringen i Norge noe forsøk på å «øke samfunnsaksepten» for ulv.
Tvert imot har regjeringens ministre, særlig de forhenværende fra
Senterpartiet, drevet en aktiv agitasjon mot ulv hvor de har et konstant
problemfokus på denne arten og overser at svært mange lokalt ønsker ulv i
naturen.
Det kan neppe kalles en «reell» interessekonflikt, eller en «rettferdig» og «demokratisk» prosess
Regjeringen ønsker konflikt rundt ulv, bidrar aktivt til å holde den
ved like ved å fremstille ulv som noe iboende «negativt» og bruker deretter den
påståtte manglende aksepten for ulv som selvstendig grunnlag for å tillate
lisensfelling innenfor ulvesonen.
På direkte spørsmål fra NOAH om regjeringen
har som mål å øke aksepten for ulv, har endog en statssekretær i KLD svart
utilslørt «nei».
Legitime
bekymringer i sentrum av debatten
I Norge
har det altså ikke vært noe forsøk fra myndighetenes side på å øke aksepten for
ulv – og man kan dermed ikke si noe om hvordan dette ville oppfattes. Det man
kan si, er at forskning på slike tiltak, faktisk viser at de virker. De
oppleves ikke som «bagatellisering» - fordi det ikke er det.
Å finne ut hvordan
man kan best løse de ulike utfordringene som deler av befolkningen kan komme
til å stå overfor ved tilbakekomst av ulv, skyver ikke legitime bekymringer og faglige
spørsmål til side. Det setter dem i sentrum av debatten. Hvordan man kan
minske tap av beitedyr, takle ulvefrykt, ferdes trygt med hunden og så videre er
alle spørsmål som har gode svar i forskning og kunnskap.
Annonse
Prinsipiell
motstand mot ulv – et «ekte» problem?
I Norge
ser man derimot en situasjon hvor disse «ekte» problemstillingene ikke lenger
er i sentrum. Det som er i sentrum – drevet frem av regjeringen selv – er en
altoverskyggende motvilje mot ulv som sådan, og en intoleranse mot at
ulvebestanden kan vokse naturlig.
«Målet» for regjeringen har vært å holde
ulven kritisk truet, og den hauser selv opp et «krav» om ulvens evige
rødlisting. Det kan neppe kalles en «reell» interessekonflikt, eller en
«rettferdig» og «demokratisk» prosess.
Statens
ansvar å jobbe for «sameksistens»
I
ulvedebatten er begrepet «sameksistens» sentralt og betyr å eksistere samtidig
med ville dyr. Staten har en forpliktelse til å jobbe for å skape
forutsetninger for slik sameksistens ifølge naturavtalen. Det er
statens rolle å legge til rette for rettferdige og demokratiske
prosesser for å jobbe mot dette målet. Men det er et ansvar de ikke
har tatt.
NOAH ser
frem mot en analyse fra Figari og Krange som tar høyde for at regjeringen i
ulvesaken har fremelsket prinsipiell motstand mot en naturlig forekommende art,
og oversett velprøvd konfliktdemping og forebygging – fordi den dessverre har
sett seg tjent med mest mulig «konflikt», og brukt dette som begrunnelse for
mest mulig skyting.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?