En sidejournal for pasienter vil kunne fungere som supplerende og rettskraftig dokumentasjon til pasientjournalen og epikriser, dokumentert av helsepersonell, ifølge innleggsforfatterne.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
«Sidejournalen» kan bli et verktøy for å ivareta pasientens opplevelser og tanker
DEBATT: En sidejournal kan være en måte for psykologen å få svar på hva pasientene opplever og tenker i et behandlingsløp - slik Psykologforeningen etterspør og som vi oppfatter at Helse -og omsorgskomitèen vurderer å implementere i sitt arbeid med «Opptrappingsplanen for psykisk helse».
Vi viser til en artikkel
på forskning.no 14.oktober, hvor Cecilie
Myrseth (Arbeiderpartiet) og Sandra Bruflot (Høyre), svarer på
Psykologforeningens oppfordring om å få på plass et verktøy som kan samle inn
pasientenes opplevelse av å gå til psykolog.
Vi støtter Psykologforeningen oppfordring og anbefaler at dette vektlegges
i det videre prosessen og arbeidet med «Opptrappingsplanen for psykisk helse
2023–2033».
«Sidejournalen» kan bli et supplement til dagens pasientjournal
Som et mulig verktøy i denne prosessen, ønsker vi å fremme tanken og
argumentere for betydningen av å gi pasienten selv anledning, samt retten til,
å dokumentere i sin egen, digitaliserte journal. Vi velger å gi denne journalen
betegnelsen «Sidejournalen», som et
verktøy for å ivareta pasientens opplevelser.
Dagens pasientjournal er et
sentralt verktøy for å dokumentere informasjon og den løpende helsehjelpen som
blir gitt til pasienten. Denne dokumentasjonen følger pasienten gjennom hele
livet og kan blant annet brukes som et gyldig rettslig dokument i
pasienterstatningssaker. Men kan dagens pasientjournal i tilstrekkelig grad,
ivaretar pasientens egen stemme, opplevelser og behov?
Vår ide om «Sidejournalen» vil i større grad ivareta pasientsikkerheten og skape en mer balansert maktfordeling mellom pasient, systemet og de ulike behandlingstilbudene.
Vi mener at ideen om
pasientens egen «Sidejournal» vil i stor grad være med på i vareta dette behovet, som en
implementerende, dynamisk og styrkende faktor til den eksisterende
pasientjournalen, og hvor både pasienten og ulike behandlere har tilgang.
Et godt system kan bli enda bedre
Vi tenker også vår ide
om «Sidejournalen» i større vil grad ivareta pasientsikkerheten og skape en mer
balansert maktfordeling mellom pasient, systemet og de ulike
behandlingstilbudene.
På grunnlag av vår erfaring ønsker vi at «Sidejournalen» skal ha følgende praktiske funksjoner:
- Pasienten kan dokumentere sine opplevelser, innspill og kommentere skriftlige
eller ved å lese inn sin egen dokumentasjon.
- Pasientens dokumentasjon skal stiles til rette instans/avdeling/behandler innenfor det aktuelle
helseforetak.
Vi tenker det er hensiktsmessig at pasientens kommentarer og innspill,
kommer inn i den rette mappen,
systemet, arkivet og behandlingsforløp, slik at man i nåtid, eller ettertid lettere kan
følge pasienten dokumentasjon i hele forløpet. På denne måten vil helsevesenets
sin pasientjournal og «Sidejournalen» i behandlingsforløpet, følges ad parallelt.
Det er også viktig at
foreligger en bekreftelse på at innsendt dokumentasjon fra pasienten er lest og
av hvem. Samt hvordan dokumentasjonen fra
pasienten vurderes, behandles og eventuelt videresendes og arkiveres i journalsystemet.
Noen viktige reguleringer
Vi ser det bør være en begrensing for mulighetene på f.eks. antall ord og
innsendt dokumentasjon fra pasienten, for å ivareta behandler og systemet sin kapasitet
og validitet. «Sidejournalen» kan også gi behandler mulighet til å dokumentere valgte behandlingsformer og andre avgjørelser, når pasienten
har innvendinger og spørsmål i forhold til dette.
En sidejournal kan
brukes både på kort og lang sikt, slik vi ser det. Den kan være nyttig i alt fra
et pågående behandlingsforløp, til å være en kilde til gyldig dokumentasjon ved
pasientskadeerstatninger og i andre saker som omhandler pasienten i etterkant
av en behandling.
«Sidejournalen» vil
dermed fungere som supplerende og rettskraftig dokumentasjon til
pasientjournalen og epikriser, dokumentert av helsepersonell.
For å kunne
implementere en sidejournal inn i den nåværende pasientjournalen, ser vi at man
må forholde seg til de lover og retningslinjer som er nedfelt i blant
pasientrettighetsloven og personopplysningsloven.
Vårt ønske og tanke med en sidejournal, er at den kan bidra til å gi pasienten en mer aktiv og reflekterende rolle i sitt eget behandlingsforløp.
Vi ser også at det er nødvendig
med teknologisk infrastruktur og vi foreslår at pasienter bør få tilgang til en
sikker digital plattform, hvor «Sidejournalen» importeres i det allerede
eksiterende journalsystemet for helseforetaket. Men i dette innlegget velger vi ikke å gå inn på eller tematisere disse
problemstillingene og tekniske utfordringene.
Skal ikke erstatte dagens pasientjournal
Det er viktig å merke
seg at forslaget vårt om en sidejournal, ikke erstatter dagens pasientjournal.
Dette da «Sidejournalen» kun er en supplerende og forsterkende faktor for
ivaretagelse av og sikkerhet for pasienten.
Vår tanke er at en sidejournal kan gi pasienten og behandlere muligheten til en
ekstra og sikker kanal for kommunikasjon og dokumentasjon, som kan være
verdifull, både i nåtid og i ettertid.
Vårt ønske og tanke
med en sidejournal, er at den kan bidra til å gi pasienten en mer aktiv og reflekterende
rolle i sitt eget behandlingsforløp. Noe som vi mener vil føre til en
forsterket pasientsikkerhet, gi en mer likeverdig maktbalanse mellom pasient og
behandler og systemet, samt og forhåpentligvis, en bedre forståelse av
pasientens opplevelser og perspektiver.
En sidejournal vil være dynamisk, korrigerende supplerende til den nåværende
pasientjournalen og dermed et skritt i riktig retning mot å skape et mer
helhetlig og inkluderende helsevesen som legger større vekt på
brukermedvirkning og pasienten sin egen, subjektive stemme. Som i neste omgang
vil kunne skape en bedre, mer spisset og riktig behandling for pasienten.
Vi tenker det er
viktig å fortsette debatten omkring pasientjournalen, for å kunne se på og
vurdere nye, supplerende verktøy og tilnærminger, som kan forbedre dagens
praksis. Ved å gi pasienten anledning til å føre sin egen sidejournal kan man, foruten å
gi pasienten økt rettssikkerhet, bruke det som et nyttig arbeidsverktøy for
forståelse og tilnærming i ulike behandlingsforløp.
Pasientens sidejournal kan dermed være en måte
å få svar på hva pasientene opplever og tenker i et behandlingsløp - slik
Psykologforeningen etterspør og som vi oppfatter at Helse -og omsorgskomitèen
vurderer å implementere i sitt arbeid med «Opptrappingsplanen for psykisk helse».
Innleggsforfatterne har foruten ulike erfaringer innen yrkeslivet, en fellesnevner i at vi alle har «lang fartstid» som pasienter og brukere av systemet; psykisk helsevern. Vi er takknemlige for at dette systemet, i hovedsak, har vært der og er her for oss når vi har behov for hjelp. Vi er spesielt stolte og ønsker å rette en stor takk til Edda, som sto fram og påpekte ulike mangler i psykisk helsevern og systemet via programmet «Bak fasaden» på TV 2 den 06.02.2023– og som har resultert i at vi nå har gått sammen om å skrive denne kronikken.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?