Som fagpersoner er vår oppgave å få studentene til å skjønne at å studere innebærer hardt arbeid: timer på lesesalen, i kollokviegrupper og over pensumbøker, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hvis mindfulness er svaret, hva er spørsmålet? Svar til Robin Bjorheim
DEBATT: Når universitets- og høgskolesystemet tilbyr studenter kurs i mindfulness og meditasjon, er jeg skeptisk. Og den viktigste grunnen til det, er etter mitt syn at diagnosen er feil stilt. Da blir også medisinen feil.
Hilde GunnSlottemoProfessor i historie, Nord universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Takk til Robin Bjorheim for svar på min kronikk om
mindfulness i Forskersonen 6. mars 2024 (opprinnelig publisert i VG to dager tidligere). Det gir en verdifull anledning
til å belyse og diskutere ulike oppfatninger av og ønsker om utvikling av
akademia.
Bjorheim og jeg skriver opplagt fra ulike fagtradisjoner. Vi
synes rett og slett uenige om hva som er utfordringene i utdanningssystemet i
dag. Jeg og – har jeg inntrykk av – svært mange av mine kolleger innenfor
humaniora og lærerutdanningene er bekymret for studentenes faglige arbeider og
utvikling.
Mindfulness vil ikke hjelpe på studentenes utvikling
Ungdommene leser mindre enn før, både skjønnlitteratur og sakprosa. Mange
mangler evnen til konsentrasjon, til å lese lengre fagtekster, til fordypning
og til å argumentere ut fra etablerte saklighetskriterier.
Jeg frykter at opptattheten av mindfulness, meditasjon og lignende gjør at vi retter oppmerksomheten i feil retning.
Forklaringene er flere: Mange har ikke lenger råd til å være
heltidsstudenter, og må derfor nedprioritere tid til studiene. Sosiale medier
og smarttelefoner har dessuten gjort at mange av oss har mistet evnen til
konsentrasjon og langvarig fordypning. Uansett forklaring: Fagansatte strever
altså med å lære studentene fagenes innhold.
Ingen ting av dette vil trenden
med mindfulness og meditasjon hjelpe dem med, etter mitt syn. Tvert imot,
frykter jeg: Å behandle symptomene kan gjøre at vi mister årsaken til problemene
av syne. Som fagpersoner er vår oppgave å få studentene til å skjønne at å
studere innebærer hardt arbeid: timer på lesesalen, i kollokviegrupper og over
pensumbøker.
Ikke UH-sektorens ansvar å tilby terapeutiske kurstilbud
Mindfulness retter seg mot andre utfordringer. De
kurstilbudene jeg refererte til i mitt første innlegg skulle lære studentene «selvutvikling»,
«lykke og det gode liv» og å frigjøre seg fra «gamle og unyttige tankemønstre».
Oppskrifta var å lære seg meditasjon, å skrive takknemlighetsdagbok, samtale om
sin oppvekst og å gå i dybden av seg selv. Det er altså denne typen kurstilbud jeg er skeptisk til.
Annonse
Mange unge opplever i dag stress, uro og andre negative
følelser. Det er selvfølgelig leit, og er noe vi som samfunn må ta på alvor. Men
det er ikke UH-sektorens ansvar å tilby mer eller mindre terapeutisk innrettede
kurstilbud for mennesker. Det hører etter mitt skjønn hjemme i
studenthelsetjenesten eller innenfor det ordinære helsevesenets oppgaver. Om
noen har nytte og glede av kurs i mindfulness og meditasjon i sitt privatliv,
så er det selvfølgelig fint.
Det kan finnes unntak. Jeg kan skjønne at det å få praktisk
trening innenfor mindfulness og meditasjon kan være viktig innen visse
helsefagsutdanninger. Det gjelder utdanninger der studentene må lære seg
hvordan ulike teknikker skal brukes overfor pasienter i sin framtidige
yrkesutøvelse. Ut over det, er ikke dette blant akademias oppgaver, mener jeg.
Feil diagnose gir feil medisin
Jeg frykter at opptattheten av mindfulness, meditasjon og
lignende gjør at vi retter oppmerksomheten i feil retning. En kollega av meg
fortalte nylig at hen var tilbudt stressmestringskurs i jobbsammenheng. Som om
det var følelsen av stress det må gjøres noe med, ikke årsakene!
Forklaringene
på jobbrelatert stress handler om større samfunnsutfordringer. De bør
diskuteres på et annet nivå enn at de skal løses individuelt, slik
mindfulness-trenden forutsetter. Med andre ord: Jeg er skeptisk til at vi leter
etter individuelle svar på strukturelle problemer. Det er dit jeg frykter at vi
er på vei; at hver enkelt skal behandle symptomene, men ikke gjøre noe med
årsakene.
Når universitets- og høgskolesystemet tilbyr studenter kurs i
mindfulness og meditasjon, er jeg altså skeptisk. Og den viktigste grunnen til
det, er etter mitt syn at diagnosen er feil stilt. Da blir også medisinen feil.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?