Min bønn til politikere som stiller til valg til nasjonalforsamlinga: tenk utover bare fire år, skriver professor Tony Burner.(Foto: Rodrigo Freitas / NTB)
Hvorfor tar ikke norske politikere forskning mer på alvor?
DEBATT: Forskning glimrer med sitt fravær ved stortingsvalgene – og forskerne selv, er delvis skyldige.
TonyBurnerProfessor og merittert underviser, Universitetet i Sørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Demokratiene flere steder forvitrer. Politikerne inngår
forsvarsforlik med tidenes satsning på militæropprustning. På de ulike
partienes landsmøter diskuteres økt satsning på naturvern, samferdsel,
omsorgsyrker med mer.
Politikere viser gjerne til forskning og snakker om
viktigheten av kunnskap. Likevel glimrer forskning med sitt fravær når de
faktisk skal satse.
Og setter politikerne ned et ekspertutvalg på et tema, risikerer
vi at medlemmene velges «politisk». Ikke sjelden legges rapporten også i
skuffen, dersom den strider mot politikernes meninger.
Så hva kan vi gjøre utover å tenke mer langsiktig enn fire
år og utover å lytte mer til ekspertutvalgene ulike regjeringer nedsetter?
Hva med et forskningsforlik på tvers av partier?
Bør vi ikke hegne om sannhetssøken, oppbygging av kunnskap
på alle de feltene politikere vil satse på, satse på den frie forskninga som
kanskje ikke viser seg «nyttig» her og nå men avgjørende for framtida (jf.
utvikling av vaksinene under pandemien)?
Og til mine forskerkolleger: det er vår oppgave å vise opinionen hvorfor og hvordan det vi driver med er viktig;
Jeg har lenge undret meg over hvorfor norske politikere ikke
tar forskning mer på alvor. De siste årene har forskningas «samfunnsnytte»
blitt et mantra – og alle har egne meninger om hva som er «nyttig» i hvilke
sammenhenger.
Den forrige regjeringa kjørte på med ostehøvelkutt, såkalt
ABE-reform, mens nåværende regjering (da med Senterpartiet) vedtok at
bevilgningene til sektoren måtte tilbake til 2019-nivå. Stadige pålegg og
reformer uten nødvendige ressurser gjør også at forskning, undervisning og
formidling lider. Men det er ikke bare politikernes skyld, mener jeg. Det er
også vår egen skyld.
Annonse
Formidling er neglisjert
For det er en del av jobben vår som forskere å bli med i
samfunnsdebatten. Mer enn noen gang er det behov for våre stemmer, både for å
nyansere, men særlig for å vise stortingskandidatene at forskning er helt
nødvendig for å gi dem kunnskapsbaserte beslutningsgrunnlag.
Vi pleier å si at vitenskapelig ansatte ved universiteter og
høgskoler har tre kjerneoppgaver: forskning, undervisning og formidling. Det
siste, formidling, har vært og er neglisjert. Noen institusjoner tar det mer på
alvor enn andre, noen har insentiver, opplæring og systemer for formidling, men
langt fra alle.
Og når vi formidler, er vi forskere mer eller mindre gode. I
diskusjoner med kolleger på tvers av institusjoner, opplever jeg ofte at noen
mener man må være ekspert på akkurat det området man uttaler seg om, mens andre
er mer pragmatiske og mener at forskere besitter visse analytiske ferdigheter
som gjør at de kan og bør formidle bredere.
Forskere: vær synlige og relevante
Som forskere er vi også veldig forskjellige. Noen er mye
snevrere i forskningsområdene sine og andre er bredere. I fagfeltet mitt,
skoleforskning, er de fleste rimelig brede. De forsker gjerne på ulike temaer
innenfor skoleverket og høyere utdanning.
Mange av oss kan formidle bredt om
skoleforskning, også om områder vi selv ikke har doktorgraden på. Vi utvikler
oss på ulike felt innenfor skoleforskning, er med i prosjekter og publiserer,
og kan og bør formidle bredt.
Så min bønn til politikere som stiller til valg til
nasjonalforsamlinga: tenk utover bare fire år, lytt til ekspertgrupper dere
nedsetter, løft og sats på forskning og høyere utdanning – det er viktigere enn
noen gang i disse turbulente tider.
Annonse
Og til mine forskerkolleger: det er vår oppgave å vise
opinionen hvorfor og hvordan det vi driver med er viktig; da må vi være mer
synlige og vise enda bedre relevansen av det vi driver med for nåtidas og
framtidas problemstillinger.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?