EUs lovverk om personvern (GDPR) har gjort det krevende for norske butikker å dele og samarbeide om kundeinnsikt. Dermed blir det også vanskeligere for dem å stå opp mot internasjonale giganter, ifølge kronikkforftterne.
EUs lovverk om personvern (GDPR) har gjort det krevende for norske butikker å dele og samarbeide om kundeinnsikt. Dermed blir det også vanskeligere for dem å stå opp mot internasjonale giganter, ifølge kronikkforftterne.

Norske butikker må begynne å dele kunde­data med hverandre

KRONIKK: Frykt for å bryte EUs personvernforordning (GDPR) svekker norske butikkers evne til konkurranse og hindrer relevante tilbud til kundene, mener kronikkforfatterne.

Mens giganter som Amazon og Google samler inn og utnytter enorme mengder data fra norske kunder, er norske faghandlere nølende. Faghandlere er butikker som har spesialkompetanse innenfor vareutvalget som tilbys, som interiør, jernvare, mote og apotek.

Det vi vet, er at Amazon og andre store globale aktører vil bli enda mer dominerende dersom ikke norsk faghandel finner gode måter å møte den økende konkurransen på.

Årsaken er frykt for å bryte EUs personvernforordning (GDPR) og manglende kunnskap rundt det å benytte seg av kundedata for ulike formål.

Store aktører på andre siden av Atlanteren har dermed muligheten til å vite mye mer om deg og kunne gi deg relevante tilbud, enn din lokale forhandler i Norge.

Slik kan det ikke fortsette, dersom norske butikker skal kunne konkurrere mot de store utenlandske selskapene.

Deling av data for bedre tjenester

Vi tror løsningen ligger i mer samarbeid og deling av data mellom norske faghandlere og leverandører av tjenester, men det må skje uten å kompromisse med kundenes personvern. Det er utfordrende, men ikke umulig.

Såkalte plattform-selskaper med digitale markedsplasser, som Amazon, Onbuy og Zalando er mektige edderkopper som kontrollerer sine stadig voksende nett. Det er krevende å konkurrere mot dem.

Norske faghandleres mottrekk kan være å samarbeide i et eget økosystem. Målet er å skape felles innsikt og kundeverdi – uten å overgi all makt til en enkeltaktør.

Tenk deg at du akkurat har flyttet til et nytt sted med familien. Dere trenger hjelp til oppussing og leter etter materialer, utstyr og interiør til det nye hjemmet deres.

Problemet er at dere har lav kjennskap til håndverkere og faghandel på stedet.

I en slik situasjon kunne samspill og deling av data mellom faghandlere og håndverkere gjort situasjonen enklere. De kunne sammen gitt kundene et mer helhetlig tilbud om oppussingstjenester.

Utfordringen for faghandelen er nemlig at butikkene sjelden har kontakt med hver enkelt kunde. De har dyp innsikt i sine spesialområder, men mangler nødvendig innsikt i hvordan kundene kombinerer varer og tjenester på tvers av spesialområder og produktkategorier.

En felles dataplattform

I et forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd jobber vi sammen om å utvikle kundevennlige løsninger på tvers av bransjer innen faghandelen.

En av de mest spennende modellene innebærer en plattform der du som kunde kan bestille, administrere og ha oversikt over dine egne oppussingsprosjekter.

Du vil kunne vite hva ulike faghandlere og håndverkere til enhver tid bidrar med i prosessen frem til ferdig løsning. Dette inkluderer oppdaterte tids- og prisberegninger i sanntid, samt enkel kommunikasjon på tvers av aktørene i prosessen.

Leverandørene på plattformen kan også bidra med inspirasjon, tips og triks, samt produkter og tjenester fra eget sortiment.

Vi tenker oss en egen innlogging for deg som kunde, og for alle parter som har ansvar for ett eller flere ledd i oppussingsprosjektet. Målet er å tilby en trygg og sikker arena for datadeling. De ulike leverandørene vil ha ulike roller å spille overfor deg som kunde, og plattformen tilrettelegges for nettopp dette.

Noen spørsmål må imidlertid avklares før en slik løsning kan tas i bruk. Det viktigste er kanskje hvor mye data du som kunde er villig til å dele?

Umulig å kontrollere for deg som kunde

Store selskaper som Amazon hevder å ha kontroll på kundedataene innen sitt eget univers. Dermed unngår de flere av dilemmaene rundt GDPR, til tross for at dataene benyttes på tvers av ulike vare- og tjenesteområder og potensielt kan utnyttes på en måte som er utenfor din kontroll som kunde.

Til sammenligning har GDPR gjort det krevende for butikker innen norsk faghandel å dele og samarbeide om kundeinnsikt. Dermed blir det også vanskeligere for dem å stå opp mot de internasjonale gigantene.

Den lokale butikken

Vi vet ikke ennå hva som blir løsningen. Det vi vet, er at Amazon og andre store globale aktører vil bli enda mer dominerende dersom ikke norsk faghandel finner gode måter å møte den økende konkurransen på.

Denne konkurransen foregår allerede i nærheten av deg. For når vi snakker om norsk faghandel, så snakker vi egentlig om de lokale forhandlerne i små og store lokalsamfunn over hele landet. De må vi hegne om, dersom vi ønsker å bevare både butikkene og lokalsamfunnene de bidrar til å holde liv i.

LES OGSÅ:

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS