Satsing på elsykkel kan være et effektivt tiltak for å redusere bilbruken. I tillegg vil det være helsefremmende, skriver kronikkforfatteren.(Foto: Shutterstock / NTB)
Mange vil bruke mindre bil, men vet ikke hvordan de skal få det til
KRONIKK: Momsfritak for elsykkel kan styrke byenes mulighet for å redusere personbiltrafikken.
EinarLeknesSjefsforsker, NORCE
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
De fire største byområdene i
Norge (Oslo, Bergen, Nord-Jæren og Trondheim) har
fornyet sine byvekstavtaler med staten. Der forplikter de seg til at veksten i
personbiltrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gange - og at
trafikken ikke skal overstige nivået i referanseåret. Nord-Jæren har 2017 som
referanseår, Oslo og Bergen har 2018 og Trondheim 2019. Dette omtales som nullvekstmålet.
Som motytelse har byområdene
fått titalls milliarder i bevilgning fra staten til investering i
kollektivinfrastruktur, hovedveger, sykkelstamveger med mer, samt mulighet til å
kreve inn bompenger. Dersom nullvekstmålet ikke nås, må det iverksettes tiltak
eller så kan bevilgninger trekkes tilbake.
Trafikken øker sakte, men sikkert
Fram til nå har byområdene vært
godt hjulpet av pandemiperioden (mars 2020 – februar 2022) som har bidratt til
lave treårs-snitt for personbiltrafikk. Nå viser trafikkmålingene for alle
byområdene at trafikken sakte, men sikkert øker.
(...) det er et uforløst potensial i befolkningen for reduksjon av bilkjøring.
For Trondheim og Nord-Jæren er nullvekstmålet allerede overskredet, mens
Oslo og Bergen ennå ligger under. Ser vi på gjennomsnittlig
personbiltrafikk i 2023, så ligger det over nullvekstmålet i
alle byområdene. Derfor må det gjøres tiltak i alle byområdene for å nå
nullvekstmålet.
Ønsker mindre bruk av bil, men vet ikke hvordan
En befolkningsundersøkelse
gjennomført i Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren i 2022 viser
at tre fjerdedeler av de som kjørte personbil til jobb hadde alternativer. Om
lag to tredjedeler kunne reise kollektivt. På Nord-Jæren var det 44 prosent som
oppgav sykkel som et reelt reisealternativ, mens tilsvarende tall for Trondheim
var 36 prosent og Bergen 23 prosent.
Den
samme undersøkelsen viser at over en fjerdedel av bilistene ønsker å redusere sin bilbruk, mens halvparten
av disse er usikre på hvordan og når det kan skje. Dette viser at det er et
uforløst potensial i befolkningen for reduksjon av bilkjøring.
Annonse
Positive og restriktive virkemidler
Alle byområdene har investert massivt i
kollektivinfrastruktur og forbedret kollektivtilbudet de siste ti årene. I
tillegg bygges det sykkelstamveger samt gang og sykkelveger. Men det er
tvilsomt om disse positive virkemidlene vil være nok til å redusere
personbiltrafikken tilstrekkelig.
Befolkningsveksten
vil bidra til økt trafikk. Da kan det fort bli kø, noe som er samfunnsøkonomisk
lite lønnsomt og kostnadsdrivende for næringslivet. Løsningen da er å benytte
restriktive virkemidler.
Det opplagte virkemidlet som
allerede er på trappene i alle byområdene, er å øke bompengesatsene for elbil.
Det vil kanskje hjelpe litt, men vår forskning viser at mens innføring av
bompenger gjør at folk endrer adferd, har økning av satsene der det allerede er
bompenger mindre effekt.
Parkeringsavgifter ved
arbeidsplasser utenfor bysentra kunne vært et godt virkemiddel. De fleste arbeidsplassene (om lag 80 prosent
i Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren) er lokalisert der og 70 prosent av
arbeidstakerne parkerer gratis der. Så lenge kommunene ikke har myndighet til å
innføre parkeringsavgift på private arealer er dette virkemiddelet utenfor rekkevidde.
Forskningen viser altså at at
det er interesse og mulighet blant innbyggerne for å redusere personbilbruken. Det
er tvilsomt om virkemidlene nevnt ovenfor er nok for å nå nullvekstmålet. Det
vil være behov for andre typer tiltak.
Hjemmekontor?
Å satse på hjemmekontor er en
annen mulighet. Våre studier viser at bruk av hjemmekontor har vedvart etter
pandemien og at om lag 10 prosent av arbeidsreisene er erstattet av hjemmekontor.
Annonse
En
uintendert effekt av pandemien som har bidratt positivt til nullvekstmålet. Men
her er det mange andre avveininger som må tas før dette lanseres som et tiltak,
blant annet hensynet til det psykososiale arbeidsmiljø.
Elsykkelsatsing kan være effektivt
Forskningen viser at
elsykkelen bidrar til at man kan sykle mye lengre og at stigninger utgjør
mindre barrierer enn ved vanlig sykkel. Våre modellberegninger for Nord-Jæren
viser at det er mulig å øke sykkelandelen fra 8 prosent til 35 prosent ved god
sykkelinfrastruktur og overgang til elsykkel.
Tilsvarende beregninger for
Trondheim viser at andelene kan økes fra 10 prosent til 32 prosent. Disse
sykkelscenariene gir også stor reduksjon i personbiltrafikken.
(...) elsyklister er mer opptatt av å redusere bilbruk enn vanlige syklister.
Befolkningsundersøkelsen
viste at å eie elsykkel versus vanlig sykkel, økte sykkelandelen
med 20 prosentpoeng i Trondheim, 17 prosentpoeng på Nord-Jæren og 14
prosentpoeng i Bergen. Samtidig reduserte eierskap av elsykkel bilistandelen med
5 – 9 prosentpoeng. Undersøkelsen viser også at elsyklister er mer opptatt av
å redusere bilbruk enn vanlige syklister.
Satsing på elsykkel kan være
et effektivt tiltak for å redusere bilbruken. I tillegg vil det være
helsefremmende. Støtte til kjøp av elsykkel i Sverige har bidratt til en stor
økning i antall elsykler. I flere av
byområdene i Norge har kommunene og kollektivselskaper bidratt med ulike
støtteordninger for anskaffelse av elsykkel.
Tidligere forskning har vist
at den nasjonale elbil-politikken med momsfritak og reduserte bomtakster svekket
byområdenes mulighet til å nå nullvekstmålet da det ble en storstilt overgang
fra fossilbil til elbil i stedet for redusert bilkjøring.
Momsfritak for èn
elbil (125 000 kr) tilsvarer
monsfritak for 12 elsykler (a 10 000 kr). Et slik tiltak vil kunne være et
solid bidrag fra staten til byområdenes arbeid med å nå nullvekstmålet.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?