Tallene for depresjon og angst hos høyskolestudenter har steget markant de siste fjorten årene. For angst ligger tallet nå på 134 prosent økning, for depresjon 106 prosent. Dette gir også utslag i atferd som økt selvskading og selvmord.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Fallende IQ og flere psykiske helseplager: Er gen Z den fortapte generasjonen?
KRONIKK: Vi ser en skremmende økning i selvmordstanker, angst og depresjon blant unge mellom 18 og 25 år. I tillegg faller IQ-en.
LarsDehliFørstelektor ved Institutt for psykologi, pedagogikk og juss, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Jeg fikk
sjokk da jeg dette semesteret skulle holde forelesning om intelligens. Det var
lenge siden jeg hadde undervist dette temaet, så jeg ville oppdatere meg på
forskningen på feltet.
Det er et
velkjent at fenomen at IQ har steget gradvis helt siden andre verdenskrig, den
såkalte Flynn-effekten, oppkalt etter James Flynn. Han oppdaget at hver
generasjon hadde høyere score på både flytende og krystallisert intelligens enn
den foregående generasjonen.
Tallene for depresjon og angst hos høyskolestudenter har ligget stabilt rundt 10 prosent i lang tid. Men fra 2010 skjer en fordobling for begge diagnosene.
Flytende intelligens er evnen til mental
resonnering, litt som prosesseringshastigheten til en PC. Krystallisert
intelligens er mengde lagret kunnskap, som vokabular og generell kunnskap. Å
finne frem i Paris hvis du aldri har vært der, er eksempel på flytende IQ, mens
det at du vet at Paris er hovedstaden i Frankrike er krystallisert.
Flynn-effekten
har steget stabilt så lenge at jeg bare tenkte å hente frem en oppdatert graf
frem til 2024. Det er jo alltid gøy å fortelle studentene at generasjonen deres
er de smarteste menneskene som har levd.
Overraskelsen
var stor da jeg oppdaget at IQ faktisk har begynt å falle, særlig siden 2010,
og spesielt for aldersgruppen 18-22 år, altså mine studenter. Så i stedet for å
formidle hyggelige funn fra forskning for deres del, så var budskapet
sjokkerende og deprimerende.
Er gen Z
den fortapte generasjon?
Funnene
gjorde at jeg ble nysgjerrig på om det var andre psykologiske endringer i denne
generasjonen. Det jeg fant var svært opprivende.
Tallene for depresjon og angst
hos høyskolestudenter har ligget stabilt rundt 10 prosent i lang tid. Men fra 2010 skjer
en fordobling for begge diagnosene. Angst har steget 134 prosent og depresjon 106 prosent for denne aldersgruppen de siste fjorten årene. Dette gir også utslag i atferd
som økt selvskading og selvmord.
Annonse
Kvinner
plages av internaliserte vansker som angst og depresjon. Menn har i større grad
eksternaliserende problemer der de omsetter lidelsen i den virkelige verden;
atferdsvansker, konsentrasjonsproblem, vold og rusmisbruk.
En ny studie
utført ved Høyskolen Kristiania (ikke enda publisert) avslørte at hele 29 prosent av
høyskolestudenter har hatt selvmordstanker de siste tre månedene. Dette er en
kraftig økning fra det lenge stabile tallet på 15 prosent. Videre oppga 13 prosent at de
har forsøkt å ta livet sitt på et tidspunkt; også dette en sterk økning.
Dette
gjelder aldersgruppen som i dag er 18 – 25 år. For de som er fra 35 til 49 er
det også en økning i angst og depresjon, men den er mindre enn halvparten av de
yngste. Og for de over 50 år har det faktisk vært en nedgang på 8 prosent for disse
plagene. Tallene er gjennomgående både i USA og europeiske land.
Det er altså
snakk om en skremmende spesifikk utvikling for generasjon Z, de født etter
1995.
Barn har
mistet fri lek
Så hva kan
forklaringen være? Professor i sosialpsykologi, Jonathan Haidt, skisserer to
forklaringer. Den første handler om en mindre lekbasert barndom, en nedgang som
begynte på 1980-tallet og akselererte på 90-tallet. Alle pattedyr trenger fri
lek, og mye av den, for å koble hjernene sine i løpet av barndommen for å
forberede dem på voksenlivet.
Men mange
foreldre i vestlige land begynte å begrense barns tilgang til utendørs frilek uten
oppsyn av voksne på grunn av bekymringer, selv om verden ble stadig tryggere på
1990-tallet.
Kontinuerlig
voksenovervåkning og tapet av frilek fratok barn det de trengte for å overvinne
normal frykt i barndommen: sjansen til å utforske, teste og utvide grensene
sine, bygge nære vennskap gjennom felles eventyr, og lære å vurdere risiko
selv.
Den andre og
mer alvorlige forklaringen handler om oppblomstringen av telefonbasert barndom,
som begynte sent på 2000-tallet og virkelig skjøt fart tidlig på 2010-tallet.
Dette var perioden da ungdom byttet ut klapptelefonene sine med smarttelefoner,
som var lastet med sosiale medieplattformer støttet av det nye
høyhastighetsinternettet og ubegrensede dataplaner.
Utover 2010-tallet ser vi
en sammenfallende økning i ungdommers bruk av smarttelefon og psykiske
problemer. Gjennomsnittlig skjermtid for ungdommer er i dag 9 timer per dag, og
den øker. Barn er overbeskyttet i den virkelige verden og underbeskyttet i den
digitale verden.
Tidligere
generasjoner hadde TV som et sosialt samlingspunkt som fungerte som er leirbål
man samlet seg rundt; det ga felleskap og sosial stimulering. Mennesker har
alltid vært opptatt av fortellinger i form av bøker, historier, dokumentarer og
filmer – dette blir stimulert av TV, men ikke av smarttelefoner og sosiale
medier.
TikTok tilbyr flyktige og fragmenterte videosnutter og lite
fellesskapsfølelse. Blant høyskolestudenter svarer de aller fleste at Netflix er en
berikelse i livet. [TCS1] Men de fleste ungdommer svarer at de skulle ønske at TikTok ikke fantes;
de bruker det fordi alle andre gjør det.
Hvor stor
effekt har covid-19 hatt?
Et relevant
spørsmål er hvorvidt og i hvilken grad covid-19 har bidratt til økningen i
psykiske lidelser hos unge. Av grafen ser vi at pandemien utgjorde en
forverring, men det er kun en liten forhøyning; det er altså ikke den drivende
faktoren.
Hva er
prognosen for de neste ti årene? Av den forskningen jeg har gjennomgått er det
kun pessimistiske scenarier. Vi vet enda ikke hvordan generasjon Z vil forholde
seg til smarttelefonen når de blir voksne.
Annonse
Alle som er voksne i dag vet hvor
avhengighetsskapende appene er, og de som tjener penger på sosiale medier lærer
hver dag mer om hvordan de kan gjøre oss mer avhengig.
Hjerneområdet
som styrer kontroll over impulser, prefrontal cortex, er ikke fullt utviklet
før man er 25 år. Unge i dag har gjennom hele utviklingen av hjernen hatt et
intenst forhold til smarttelefonen. Hva slags langtidskonsekvenser dette har,
er et spørsmål vi vil få svar på i årene som kommer.
Haidt gir
følgende råd til foreldre for den oppvoksende generasjon:
1. Gi
barna langt mer tid til å leke med andre barn. Leken bør være utendørs, i
blandete aldersgrupper, med lite eller ingen voksentilsyn (som er måten de
fleste av dagens foreldre vokste opp på, i det minste frem til 1980-tallet).
2. Se
etter flere måter å innlemme barn i stabile, virkelige samfunn. Online nettverk
er langt fra like bindende eller tilfredsstillende.
3. Ikke
gi barn smarttelefon før videregående. Gi en telefon eller klokke som er
spesialisert for kommunikasjon, ikke for internettbaserte apper. Dette er enklere
hvis foreldrene til barnets venner gjør det samme.
Annonse
4. Utsett
bruk av sosiale medieplattformer til videregående skole (minst). Dette vil bli
lettere hvis lovverket endres fra dagens 13-årsgrense (uten verifisering) til
16 (med obligatorisk aldersverifisering).
Kilder:
Bal Sezerel,
B., Ateşgöz, N. N., & Kirişçi, N. (2023). Intelligence
Differences across Years: A Trend Analysis. Journal of Theoretical Educational
Science, 16(1), 107-126. https://doi.org/10.30831/akukeg.1099061
Dworak, E.M., Revelle, W., & Condon,
D.M.(2023)Looking for Flynn effects in a recent online U.S. adult sample:
Examining shifts within the SAPA Project. Intelligence, Volume 98. ISSN
0160-2896, https://doi.org/10.1016/j.intell.2023.101734.
Haidt, J. (2024). The Anxious Generation. Penguin Press. ISBN
9780593655030
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?