Vi skal ikke avskrive Kinas interesse for Arktis – men interessen for å samarbeide med Russland i Arktis har kjølnet, skriver kronikkforfatterne.
(Foto: Alexei Druzhinin / Ap / NTB)
Den polare silkeveien har frosset igjen
KRONIKK: Russlands krig mot Ukraina gjør at Kina kvier seg for å satse i Arktis. Nå ser supermakten ut til å rygge ut av lovnadene sine i nord.
For kort tid
siden besøkte Russlands president Vladimir Putin Kinas president Xi Jinping i
Beijing. Dette var hans viktigste utenlandsbesøk siden han startet sin
fullskalainvasjon av Ukraina i februar 2022. Møtet mellom de to mektige mennene
feiret at det er ti år siden Kina lanserte sitt gigantiske
infrastrukturprosjekt «Belte- og vei-initiativet» (BRI).
De siste par årene har
Vesten vært svært opptatt av Kinas nyvunne interesse for Arktis. Derfor var det
overraskende at Xi Jinping overhodet ikke nevnte samarbeidet i Arktis eller Den
polare silkeveien under møtet. For halvannet år siden – bare få dager før
invasjonen i februar 2022 – var Arktis et sentralt tema da Xi og Putin møttes.
Til tross for
store ord om samarbeid, har ting stoppet opp i Russland etter invasjonen.
Russland har i det siste signalisert at de ønsker seg mer kinesisk
tilstedeværelse i Arktis. Men begrepet Den polare silkevei (PSV) har nå i stor
grad forsvunnet fra den offisielle kinesiske uttalelser.
For oss i Norge vises det veldig godt at Kina er interessert i Arktis, men for Kina er engasjementet i nord av svært begrenset betydning sammenlignet med andre satsingsområder.
Dropper Kina Den
polare silkeveien?
Den polare silkevei ble først kunngjort i 2017, og kjennetegnes av
infrastrukturinvesteringer langs en rekke økonomiske korridorer, inkludert den
nordlige sjøruten.
Den nordlige sjørute er den russiske delen av den arktiske
sjøruten mellom Stillehavet og Atlanterhavet. Den polare silkeveien betraktes av
Kina som en viktig ramme for samarbeid, ikke bare med Russland, men også med
Norden og østasiatiske land. Kinesiske medier har til og med kalt den en gylden
vannvei. Nå viser det seg vanskelig å si akkurat hvor viktig PSV er i Kinas
overordnede Arktis-strategi og utenrikspolitikk.
På kort tid har PSV på mystisk
vis forsvunnet fra sino-russiske forhandlinger, selv om utviklingen av
transportkorridorer fortsatt står på dagsordenen. Fra 2013 – 2021 gjennomførte
Kinas enorme, statlige transportselskap COSCO Shipping Specialized Carriers 42
reiser med 33 fartøyer langs den nordlige sjøruten.14 av reisene fikk hjelp av russiske
isbrytere.
Ikke et eneste skip i 2022
Det har vært mye snakk om at antall gjennomseilinger på den
nordlige sjørute stadig øker veldig. Men det blir fort store tall når man øker
fra null. I 2021 satte COSCO ny rekord med 14 passeringer av den nordlige
sjøruten. Men i 2022 seilte ikke et eneste COSCO-skip denne veien. Men selv om
statseide COSCO ikke er aktiv nå, står det private shippingselskapet Newnew for
et fåtall gjennomseilinger i år.
Kinas
viktigste engasjement i russisk Arktis er gassprosjekter på Yamal-halvøya, som
står for mesteparten av trafikken i russisk Arktis. China National Petroleum
Corporation (CNPC) og Silk Road Fund har en kombinert eierandel på 29,9 prosent i
Yamal LNG. To andre kinesiske statseide selskaper eier også hver seg 10 prosent i
Arctic LNG-2, som bygges i disse dager.
Russland har
imidlertid vært forsiktig med å la den kontrollerende eierandelen gli ut av
egne hender, og har balansert kinesiske investeringer med andre, spesielt
Japan.
Ingen av de kinesiske interessentene trakk seg ut av prosjektene i
Russland etter Russlands invasjon av Ukraina (det gjorde japanske Mitsui). Men
de største kinesiske energiinvesteringene i Arktis, Yamal LNG eller Arctic LNG
2, passer ikke inn i det polare silkeveikonseptet. Yamal LNG ble planlagt før
PSV ble lansert, og målet var å gi Kina flere bein å stå på når det gjelder
olje og gass – ikke per se å bruke Nordøstpassasjen.
Samarbeid med Norge?
For oss i
Norge vises det veldig godt at Kina er interessert i Arktis, men for Kina er
engasjementet i nord av svært begrenset betydning sammenlignet med andre
satsingsområder – også innenfor sektorer som transport og maritimt.
Siden
invasjonen av Ukraina har samarbeidet med Russland vært utfordrende for
kineserne. Det er lett å anta at PSV utelukkende er et sino-russisk samarbeid,
men Kina sier i sin arktiske politikk fra 2018 at de ønsker å samarbeide med alle
land om å utvikle transportruter i Arktis, ikke bare Russland. Dette kan Norge
merke seg.
Vi skal ikke avskrive Kinas interesse for Arktis – men interessen
for å samarbeide med Russland i Arktis har kjølnet.
(En forkortet versjon av kronikken har
stått på trykk i Aftenposten)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?