Hvis du som leder har til hensikt å motivere de du er leder for, kan det lønne seg å spørre om hva de trenger. Det vil de antagelig sette pris på, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Jeg har vært utsatt for ledere som har forsøkt både det ene og det andre
DEBATT: Hva motiverer oss på jobb? Mange ledere forsøker sikkert ulike motivasjonsteknikker. Det faller ikke alltid like heldig ut.
JohanBerghførstelektor i organisasjon og ledelse, Oslo Nye Høyskole
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Jeg husker at en leder sa en gang: Nå skal dere bli
motivert! Jaha, BOHICA tenkte jeg. Og her kommer du. BOHICA betyr for øvrig «Bend over - here it comes
again». En type atferd som kjennetegner ansatte i
organisasjoner som blir utsatt for stadig nye programmer, konsepter, metoder og
teknikker.
Hva er motivasjon?
Mange ledere forsøker sikkert ulike motivasjonsteknikker.
Det faller ikke alltid like heldig ut. Jeg har vært utsatt for ledere som har
forsøkt både det ene og det annet – med vekslende hell. Men hva er det som
motiverer oss? Og hva er det som gjør at vi blir motivert? Kanskje aller helst
på jobb? Der tilbringer jo mange mye tid. Og hva er nå motivasjon egentlig
for noe?
Motivasjon er mangfoldig, og det finnes flere
motivasjonsteorier litt avhengig av faglig fundament. Du finner dem i eldre
filosofisk psykologi, i personlighetspsykologi, i biologisk psykologi, og i
læringspsykologi. Motivasjon er altså noe psykologisk, det vil si atferd og mentale
prosesser.
Med andre ord noe som foregår inni oss. Motivasjon gjør altså noe med atferden vår, og kan i noen tilfeller få oss til å gjøre noe vi aller
helst ikke vil.
Motivasjon i forsvaret
Jeg tenker tilbake på min tid i Forsvaret. Det skulle
bli nesten 40 år. Jeg husker at jeg leste for lenge siden om hvordan man skulle
motivere en tropp. Det sto at «sersjanten skal gå bak troppen og drive den
frem med tilrop».
Så kan vi jo reflektere over hva slags tilrop det var
snakk om, eller kanskje burde vært. Nå har jeg aldri vært sersjant, og fiksa heller ikke helt dette med tilrop.
Motivasjon er en drivkraft, og motivasjon påvirker
våre prestasjoner i arbeidslivet. Motiverte mennesker er aktivt med på å skape
gode resultater. Så langt, vel og bra. Men vi er jo alle forskjellige, og
motiveres ulikt. Noen motiveres av penger og status, noen av altruisme. Med
andre ord, det som motiverer meg motiverer nødvendigvis ikke deg. Det
kompliserer en del.
For det første er det på langt nær sikkert at alle har
lyst eller vilje til å prioritere det samme som sjefen. Hva da? Jo, da finner
de på andre ting å gjøre. Det er antagelig ikke til organisasjonens beste. Kan
vi så gjøre noe med det? Svaret gir seg selv – selvfølgelig. Men spørsmålet er
hvordan?
En del ledere jeg har vært borti har, av en eller annen årsak, vært
utrolig redde for å utfordre sine ansatte. Ledere må være tydelige
samtidig som de støtter sine ansattes evne og vilje til selvstendighet og
initiativ.
For det andre: Kanskje det heller bør legges vekt på å
legge mest mulig til rette for at vi kan motivere oss selv? Psykologene Edward Deci
og Richard Ryan som står bak selvbestemmelses-teorien, legger særlig vekt på
autonomi på arbeidsplassen.
Ansattes ve og vel
Så viser også en relativt ny studie av professor
Sally Blount og Paul Leinwand at mange ansatte sliter med å forstå hvorfor de jobber
for akkurat den bedriften. Ifølge dem har en rekke bedrifter et
forklarings-problem overfor sine ansatte. Det vil si hvorfor er vi til?
Det er antagelig en del «sersjanter» der ute. Det er ganske
sikkert også en del ledere som er genuint opptatt av medarbeidernes ve og vel.
De siste skal vi ta godt vare på. Min og andres erfaring tilsier at dersom vi i
det minste anerkjenner ulikheter og kanskje også dyrker dem, er sjansen for å skape
motiverte ansatte så avgjort til stede.
Annonse
Hvis du som leder har til hensikt å
motivere de du er leder for, kan det for eksempel lønne seg å spørre om hva de
trenger. Det vil de antagelig sette pris på.
Referanser:
Blount, S., & Leinwand, P. (2019). Why are we here? If you want employees who are more
engaged and productive, give them a purpose—one concretely tied to your
customers and your strategy. Harvard Business Review, (November-December),
1-9.
Ryan, R. M., &
Deci, E. L. (2019). Brick by brick: The origins, development, and future of
self-determination theory. In Advances in Motivation
Science (Vol. 6, pp. 111-156). Elsevier.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?