Hvis du som leder har til hensikt å motivere de du er leder for, kan det lønne seg å spørre om hva de trenger. Det vil de antagelig sette pris på, skriver innleggsforfatteren.

Jeg har vært utsatt for ledere som har forsøkt både det ene og det andre

DEBATT: Hva motiverer oss på jobb? Mange ledere forsøker sikkert ulike motivasjonsteknikker. Det faller ikke alltid like heldig ut.

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Jeg husker at en leder sa en gang: Nå skal dere bli motivert! Jaha, BOHICA tenkte jeg. Og her kommer du. BOHICA betyr for øvrig «Bend over - here it comes again». En type atferd som kjennetegner ansatte i organisasjoner som blir utsatt for stadig nye programmer, konsepter, metoder og teknikker.

Hva er motivasjon?

Mange ledere forsøker sikkert ulike motivasjonsteknikker. Det faller ikke alltid like heldig ut. Jeg har vært utsatt for ledere som har forsøkt både det ene og det annet – med vekslende hell. Men hva er det som motiverer oss? Og hva er det som gjør at vi blir motivert? Kanskje aller helst på jobb? Der tilbringer jo mange mye tid. Og hva er nå motivasjon egentlig for noe?

Motivasjon er mangfoldig, og det finnes flere motivasjonsteorier litt avhengig av faglig fundament. Du finner dem i eldre filosofisk psykologi, i personlighetspsykologi, i biologisk psykologi, og i læringspsykologi. Motivasjon er altså noe psykologisk, det vil si atferd og mentale prosesser. 

Med andre ord noe som foregår inni oss. Motivasjon gjør altså noe med atferden vår, og kan i noen tilfeller få oss til å gjøre noe vi aller helst ikke vil.

Motivasjon i forsvaret

Jeg tenker tilbake på min tid i Forsvaret. Det skulle bli nesten 40 år. Jeg husker at jeg leste for lenge siden om hvordan man skulle motivere en tropp. Det sto at «sersjanten skal gå bak troppen og drive den frem med tilrop». 

Så kan vi jo reflektere over hva slags tilrop det var snakk om, eller kanskje burde vært. Nå har jeg aldri vært sersjant, og fiksa heller ikke helt dette med tilrop.

Vi motiveres ulikt

Motivasjon er en drivkraft, og motivasjon påvirker våre prestasjoner i arbeidslivet. Motiverte mennesker er aktivt med på å skape gode resultater. Så langt, vel og bra. Men vi er jo alle forskjellige, og motiveres ulikt. Noen motiveres av penger og status, noen av altruisme. Med andre ord, det som motiverer meg motiverer nødvendigvis ikke deg. Det kompliserer en del.

For det første er det på langt nær sikkert at alle har lyst eller vilje til å prioritere det samme som sjefen. Hva da? Jo, da finner de på andre ting å gjøre. Det er antagelig ikke til organisasjonens beste. Kan vi så gjøre noe med det? Svaret gir seg selv – selvfølgelig. Men spørsmålet er hvordan? 

En del ledere jeg har vært borti har, av en eller annen årsak, vært utrolig redde for å utfordre sine ansatte. Ledere må være tydelige samtidig som de støtter sine ansattes evne og vilje til selvstendighet og initiativ.

For det andre: Kanskje det heller bør legges vekt på å legge mest mulig til rette for at vi kan motivere oss selv? Psykologene Edward Deci og Richard Ryan som står bak selvbestemmelses-teorien, legger særlig vekt på autonomi på arbeidsplassen. 

Ansattes ve og vel

Så viser også en relativt ny studie av professor Sally Blount og Paul Leinwand at mange ansatte sliter med å forstå hvorfor de jobber for akkurat den bedriften. Ifølge dem har en rekke bedrifter et forklarings-problem overfor sine ansatte. Det vil si hvorfor er vi til?

Det er antagelig en del «sersjanter» der ute. Det er ganske sikkert også en del ledere som er genuint opptatt av medarbeidernes ve og vel. De siste skal vi ta godt vare på. Min og andres erfaring tilsier at dersom vi i det minste anerkjenner ulikheter og kanskje også dyrker dem, er sjansen for å skape motiverte ansatte så avgjort til stede. 

Hvis du som leder har til hensikt å motivere de du er leder for, kan det for eksempel lønne seg å spørre om hva de trenger. Det vil de antagelig sette pris på.

Referanser:

  • Blount, S., & Leinwand, P. (2019). Why are we here? If you want employees who are more engaged and productive, give them a purpose—one concretely tied to your customers and your strategy. Harvard Business Review, (November-December), 1-9.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2019). Brick by brick: The origins, development, and future of self-determination theory. In Advances in Motivation Science (Vol. 6, pp. 111-156). Elsevier.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS