Mange ungdommer med ADHD får tilbud om behandling med medisiner. Selv om flere har nytte av ADHD-medisiner, finnes det ungdommer som ikke ønsker å bruke dem, som ikke opplever tilstrekkelig bedring, eller som opplever bivirkninger av medisinene, skriver artikkelforfatterne.(Foto: Shutterstock / NTB)
Hvordan kan ungdom med ADHD forbedre oppmerksomheten?
POPULÆRVITENSKAP: I et nytt forskningsprosjekt undersøker vi om ungdom med ADHD får det bedre på skolen og på fritiden med hjernetrening .
Anne MygeGulsrudStipendiat og psykolog ved Sykehuset Innlandet
AgneteDyresenDobbeltkompetansestipendiat ved UiO og psykolog ved Nic Waals Institutt
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
ADHD er en utviklingsforstyrrelse som kan vedvare inn i voksen alder.
Hovedsymptomene er vansker med oppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet. I
tillegg opplever personer med ADHD ofte også utfordringer knyttet til
eksekutive funksjoner. Eksekutive funksjoner er overordnede kognitive
ferdigheter som bidrar til å kontrollere oppmerksomhet og regulere atferd.
Utfordringer med eksekutive funksjoner kan blant annet resultere i vansker med å få
med seg beskjeder, skifte fokus underveis i oppgaver og planlegge.
Økning i ADHD diagnoser blandt barn og unge
Ifølge tall fra
Folkehelseinstituttet (se figur under) har det siden pandemien vært en betydelig økning i diagnostisering av ADHD.
Denne økningen gjelder spesielt jenter henvist til spesialisthelsetjenesten.
Mest lest
Behov for nye behandlingstilbud
Med økningen i antall diagnostiserte vil
det være behov for et bredere og bedre behandlingstilbud for de som får
diagnosen. Mange ungdommer med ADHD får tilbud om behandling med medisiner.
Selv
om flere har nytte av ADHD-medisiner, finnes det ungdommer som ikke ønsker å bruke dem,
som ikke opplever tilstrekkelig bedring, eller som opplever bivirkninger av
medisinene. For disse finnes det få behandlingsalternativer, og det
eksisterer lite kunnskap om ikke-medikamentell behandling.
Viktigheten av fokus på eksekutive
funksjoner i behandlingen
Annonse
Et tidligere forskningsprosjekt ledet av førsteamanuensis
Erik Winther Skogli, fulgte opp barn og ungdom med og uten ADHD-diagnose i ti år.
Resultatene fra studien viste at eksekutive vansker ofte vedvarer over tid,
selv etter at hyperaktivitet og konsentrasjonsvanskene har bedret seg.
Videre viste resultatene at eksekutive vansker hos barna og ungdommene hadde
sammenheng med en økende grad av psykologiske vansker etter ti år. Disse
resultatene understreker hvor viktig det er å forske på behandling som har som mål å bedre eksekutiv fungering.
Det nye prosjektet er et samarbeid mellom Psykologisk Institutt ved
Universitetet i Oslo, Sykehuset Innlandet og Lovisenberg Diakonale sykehus.
Prosjektet undersøker effekten av Goal
Management Training (GMT) for ungdom med ADHD.
GMT er en gruppetrening som går
over 7 uker. Hovedfokuset er å bli mer bevisst hvordan oppmerksomhet fungerer,
slik at deltagerne kan trene seg til bedre å styre egen oppmerksomhetsevne. I
GMT bruker vi en trinnvis tilnærming som innebærer bevisst å stoppe opp og re-fokusere
oppmerksomheten for å forhindre avsporing fra for eksempel skolearbeid, samvær med
venner, eller andre viktige aktivteter i hverdagen.
Videre jobber vi med å bryte ned større oppgaver i mindre delmål for å
gjøre dem mer håndterbare. For å sikre at ungdommene får støtte til å øve på
teknikkene, inviteres også foresatte og lærere til veiledning i GMT.
Aktuell forskning
Dette er første gang GMT testes ut på ungdommer med ADHD, men tidligere
studier på GMT har vist seg å bedre eksekutiv hverdagsfungering hos en rekke
ulike grupper, blant annet pasienter med ervervet hjerneskade, affektive
lidelser, psykose og ruslidelser.
Annonse
Prosjektet gjennomføres som en randomisert kontrollert studie, hvor
deltakerne vil bli tilfeldig fordelt til én av to betingelser. Alle deltakerne
mottar ADHD-behandling i henhold til Helsedirektoratets retningslinjer, men halvparten av deltakerne gjennomfører i
tillegg GMT.
Deltakernes eksekutive fungering, psykiske helse, hverdagsfunksjon og
livskvalitet vil bli målt både før, rett etter behandlingsperioden, og frem til
to år etter treningen er avsluttet.
De forestående resultatene av studien vil kunne være av betydning for
fremtidig forskning på og behandling av ADHD. Dersom GMT viser seg å være
effektivt for ungdom med ADHD, kan det åpne muligheten for å benytte treningen
som et supplerende behandlingstilbud.
Ettersom effekten av GMT sammenligens med
vanlig behandling, vil resultatene også kunne gi en indikasjon om dagens
behandlingstilbud fører til tilstrekkelig bedring. Resultatene kan også bidra
til en bedre forståelse av ADHD og tilhørende symptomer.