En notis fra NTNU - les mer.

Flom er kostbart og kan være farlig. Gjøres de riktige grepene, kan enkle tiltak spare kommunene for store materielle skader, kanskje også tap av menneskeliv. (Foto: Anne Jørgensen Bruland).

Dataspill kan begrense flom

Flom er dyrt og kan være farlig. NTNU vil lage et katastrofe-dataspill som viser hvordan flom i de ulike kommuner vil arte seg. Dette kan gjøre det lettere for politikerne å skjønne konsekvensene av en flom i sitt område.

– Kanskje blir de motiverte til å sette inn mottiltak, sier professor Oddbjørn Bruland.

Sommeren var på det fineste i Utvik i Nordfjord en julimorgen i 2017. Men det snudde brått. I løpet av tre timer hadde et lavtrykk sluppet 50 millimeter nedbør over bygda. Storelva vokste rekordfort, gikk over sine bredder og raserte bruer, veier, bygninger og det meste som sto i dens vei.

Vannprofessor Oddbjørn Bruland fra NTNU var på sine hjemtrakter og sto med gummistøvler midt oppi flommen.

Han mistet naustet, og tomta ble rasert, men barndomshjemmet, familiens sommersted, sto like helt.

– Jeg kom til å tenke på ungenes dataspill og hvor utrolig bra det kan gjenskape den virkelige verden. Hva om vi kunne visualisert i et spill hvordan en flom arter seg, tenkte han.

Året før hadde han sagt fra til kommunen og NVE at noe måtte gjøres med elva.

– Men ingenting skjedde. Kanskje hadde de handlet kjappere hvis de hadde tilgang på et realistisk dataspill som simulerte flommen i Storelva? undres professoren i hydrologi.

Flommen i Utvik ble starten på NTNU-prosjektet som fikk navnet World of Wild Waters (WoWW ) – altså ikke det mer kjente WoW, World of Warcraft.

Målet er å lage et dataspill som kan forstås av alle. I stedet for en kjedelig rapport kan planleggerne lage realistiske scenarioer for flom og ras som de kan vise politikerne.

– Simuleringer vil avsløre hvor problemene ligger, slik at de kan forebygges. Ved å legge inn tiltak i spillet, som å bygge en mur eller lage større åpning på ei bru, kan man digitalt observere virkningen det vil ha på flomsituasjonen.

– Å se, og nærmest føle, effekten i en virtuell virkelighet på en skjerm eller gjennom VR-briller, vil være virkningsfullt, sier Bruland.

Prosjektet startet i januar 2019 og pågår i fire år.

Les mer om prosjektet på gemini.no

Powered by Labrador CMS