Med god tilrettelegging kan vi kanskje en dag se delte autonome kjøretøy som en naturlig del av vårt offentlige transportsystem, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjon: Shuterstock / NTB)
Selvkjørende kollektivtransport er en realitet. Men hvordan får vi nordmenn til å bruke dem?
KRONIKK: Det er fremdeles flere fallgruver før teknologien vil kunne brukes av alle.
OleAasvikForsker/PhD-kandidat ved Transportøkonomisk institutt (TØI)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Kollektivselskaper i
Norge, som Ruter (Oslo) og Brakar (Kongsberg), var tidlig ute med å teste
selvkjørende kjøretøy. Så tidlig var de ute, at de første forsøkene allerede er på museum. «Ruslebussene», som de første kjøretøyene folkelig ble omtalt, var et langt steg unna å revolusjonere
transportsystemet. Ruter har derfor rekruttert nye teknologileverandører til
sine utprøvinger.
Vi har fulgt denne
utviklingen og publiserte nylig en studie om Ruters utprøving i Ski. Disse kjøretøyene
var mer avanserte og skulle dekke et boligområde som ikke hadde egen buss fra
før.
Vi undersøkte folks vilje til å bruke denne nye tjenesten. Studien involverte
nesten 1500 deltakere over to år, og undersøkte lokalbefolkningens tanker før
og etter Ruters utprøving. Pilotprosjektet ble brått avviklet i 2022, delvis på grunn av koronapandemien.
Hvordan oppleves
kjøretøyene?
Vi fant at tillit til
kjøretøyene er svært viktig. Dette er antagelig fordi folk kan føle at de er i
en utsatt situasjon når de prøver ut en nyvinning som dette. Optimisme om fremtiden
til selvkjørende kjøretøy er også viktig for at folk ønsker å prøve dem.
Fremtidens løsning med selvkjørende kollektivtransport ser altså ut til å være en løsning som unge menn er spesielt villige til å prøve ut.
Andre
internasjonale forsøk har sett at optimismen om kjøretøyene øker etter at man har sett dem i aksjon. Det
skjedde imidlertid ikke i Ski. Vi så i stedet tendenser til mindre optimisme og tillit
etter pilotprosjektet. Dette kan skyldes at algoritmene som styrte bussene i
stor grad ble opplevd som umodne og dårlige på
samhandling. Slike
effekter bør man være oppmerksom på i fremtidige pilotprosjekter.
Unge menn mest
optimistiske
Eldre personer og
kvinner stoler mindre på selvkjørende kjøretøy enn yngre personer og menn. De førstnevnte foretrekker
kjøretøy med en sjåfør bak rattet. Unge menn er også de mest optimistiske på
vegne av teknologien generelt. Fremtidens løsning med selvkjørende kollektivtransport
ser altså ut til å være en løsning som unge menn er spesielt villige til å
prøve ut.
Annonse
Unge menn er også de som i størst grad syns det er greit å dele slike
små, selvkjørende kjøretøy med fremmede. Eldre og kvinner er mer skeptiske til
dette og ønsker flere muligheter for sosial distansering. Dette viser at det
finnes grupper i samfunnet som kan ha preferanser som må tas med i betraktningen
når man skal drive selvkjørende kollektivtransport.
Fremdeles vil
mange prøve selvkjørende kollektivtransport
I Ski ble innbyggerne
litt mer skeptiske i løpet av prosjektperioden. Allikevel var villigheten til å
prøve selvkjørende kollektivtransport høy ved prosjektslutt. Særlig unge menn uten førerkort er villige til å prøve denne nye transportformen, mens bilister virker mer
negative. Det kan se ut til at konkurransen mot den behagelige privatbilen blir
tøff for selvkjørende kjøretøy. Her slipper man også å forholde seg til
fremmede.
Hvordan blir
fremtidens transport?
Full selvkjøring
virker å være vanskeligere å få til enn mange håpte på. Allikevel går
utviklingen taktfast fremover. Google sin Waymo-tjeneste annonserte nylig at de har over 50 000 betalende reisende i
sine robot-taxier hver uke. Denne er fullstendig selvkjørende og kjører
uavhengig av bussholdeplasser. På tross av tilsynelatende suksess har tjenesten også møtt motstand i
folket.
Med god tilrettelegging kan vi kanskje en dag se delte autonome kjøretøy som en naturlig del av vårt offentlige transportsystem.
For at vi skal kunne
høste de søteste fruktene av selvkjørende kjøretøy, bør de ikke organiseres som
privatbiler. Delte kjøretøy vil kunne redusere trafikkproblemer i byene. Det er
derfor viktig at kollektivselskapene er påpasselige med hvordan de introduserer
befolkningen for nyvinningene.
Hvis flest mulig skal ville bruke dem, bør man
være oppmerksom på at ikke alle er like positivt innstilt. Samtidig bør
prøveprosjektene utformes slik at de ikke skader folks inntrykk av dem.
I sin nye pilot i Groruddalen, bør Ruter forsøke å bygge tillit gjennom å
vise at teknologien er sikker og pålitelig. Med god tilrettelegging kan vi
kanskje en dag se delte autonome kjøretøy som en naturlig del av vårt
offentlige transportsystem. Dette vil på sikt kunne redusere trafikkproblemene
i byene.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?