Hva påvirker valget mellom salaten og sjokoladen mest - kunnskap om helse eller hva som er tilgjengelig foran deg?(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Behovet for sikker kunnskap om helse er enormt, men det er ett problem
KRONIKK: Tanken er god. Jo bedre kunnskap om helse og forskning du har, desto bedre kan du vurdere informasjon om helse på en kritisk måte og gjøre det beste for helsa di. Stemmer det?
FredrikFærevaagstipendiat ved institutt for helse og trening, kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
På internett og sosiale medier kan hvem som helst kan
finne diagnoser, forklaringer og forslag til medisiner og remedier for selv de
mest diffuse symptomer.
Denne
tilgjengeligheten på kunnskap har også åpnet slusene for feilaktig informasjon om helse, både
med og uten direkte intensjon om å villede for eksempel deg og meg. Det gjør behovet for sikker kunnskap og evne til
å vurdere informasjon om helse mer presserende enn noen gang.
Kritisk helsekompetanse, såkalt «critical
health literacy» kan være en mulig motbør.
Kritisk helsekompetanse er de relevante
kunnskaper og ferdigheter en person må ha for å kunne innhente, forstå og
kritisk vurdere helserelatert informasjon. Myndighetene foreslår ofte tiltak
som skal fremme forskjellige former for helsekompetanse for å bedre folks vurderinger
og atferd knyttet til helse.
Det kan virke som enhver kunnskapskampanje og folkeopplysning bør forkastes, helt generelt
Tanken er god: Har du
kunnskap om helse og forskning, bør du bedre kunne kritisk evaluere
helseinformasjon. Dette kan redusere utslaget av feilaktig helseinformasjon, og
hensiktsmessig atferd vil bli mer vanlig blant folk.
Men er det slik at relevant
kunnskap om helse får folk til å handle hensiktsmessig?
Vi må undersøke
hvilke tiltak som funker
Mange foreslåtte – og
implementerte – løsninger for atferdsendring finnes, men det rår ofte stor
usikkerhet rundt hvilke tiltak som har best effekt.
Annonse
En stor utfordring i
forskningen på atferdsendringer er at de ulike tiltakene sjelden settes opp mot
hverandre. I stedet evalueres tiltakene ved å sammenlikne dem med en kontrollgruppe der ingen
tiltak er iverksatt. Det vil si at vi for eksempel undersøker hvorvidt folk som får mer
helsekunnskap endrer atferden sin til sammenlikning med de som ikke får mer
kunnskap.
Men andre faktorer enn kunnskap om helse kan også tenkes å spille inn på atferd. Hva skjer for eksempel hvis vi utfordrer personers vaner eller endrer tilgjengeligheten på varer vi ønsker at folk skal bruke mindre av – som
sukker? Vil det ha mer å si enn kunnskap om helse?
Inntil nylig var ikke dette mulig å fastslå, men en nylig publisert artikkel
gir oss et overblikk. Artikkelens
konklusjoner er nokså nedslående, i hvert fall for oss som forsker på atferd og atferdsendring:
Det viste seg at relevante kunnskaper, ferdigheter,
holdninger og antakelser ga ubetydelig utslag for atferd og atferdsendring i
de mer enn 140 kunnskapsoppsummeringene vi gikk igjennom. Forskningen derfra viste at det som har stor
effekt, er vaner og tilgjengelighet.
Vi endrer vaner etter tilgjengelighet
Overnevnte forskning på vaner handlet
om effekten av typiske intervensjoner, der hensikten var å stoppe og justere etablerte
vaner, for eksempel knyttet til matsug («cravings») og overspising.
Tilgjengelighet handlet i denne sammenheng om hvorvidt varer var fysisk og
økonomisk tilgjengelig, og hvilken effekt det hadde på folks vaner.
Annonse
Tilgjengelighet kan endres gjennom for eksempel alkoholavgift og tilhørende
reduksjon i alkoholsalg, endring i matutvalg ved å redusere eller øke tilgang
på henholdsvis usunne og sunne matvarer, eller endringer i vaksinasjonsgrad
avhengig av tilgang på vaksiner.
Kunnskap er ikke
den eneste veien til god adferd
Rent teoretisk kan oversiktsartikkelens implikasjoner nærmest fremstå
skjellsettende: Det kan virke som enhver kunnskapskampanje og
folkeopplysning bør forkastes, helt generelt.
Det som imidlertid er viktig å huske,
er at relevant kunnskap er viktig, men kunnskapen avgjør ikke alene. Med andre
ord; vi kan ikke forkaste kunnskapens rolle for atferd og atferdsendring, men
vi kan heller ikke anta at kunnskap er den eneste – og beste – veien til
hensiktsmessig atferd for god helse.
Teorier og rammeverk,
som kritisk helsekompetanse, setter kunnskap og ferdigheter i sentrum for hensiktsmessig
helseatferd og tilhørende atferdsendring. Oversiktsartikkelens resultater
setter imidlertid et betimelig spørsmålstegn ved denne antakelsen.
Veien videre
Dersom kunnskap og ferdigheter ikke har nevneverdig innvirkning
på atferd, må andre faktorer ta deres plass dersom hensikten er å fremme
hensiktsmessig atferd.
Evnen til å omsette kunnskap til praksis er
én slik vei, og bør kanskje få større fokus i fremtiden.
Annonse
Slik forsket vi:
Artikkelen vi har skrevet er en såkalt paraply-review, som vil si en oversiktsartikkel som sammenlikner resultater fra tilgjengelige kunnskapsoppsummering.
Der har vi samlet og sammenliknet effektstørrelser på tvers av mer enn 140 tidligere kunnskapsoppsummeringer av hvilke faktorer som fremmer atferdsendring.
Datagrunnlaget for studien er enormt, noe som gir oss en viktig pekepinn om hva som forutsier atferd og atferdsendring på tvers av tematikk, design, og populasjoner.
Referanser:
Albarracín, D., Fayaz-Farkhad, B., & Granados Samayoa, J. A.
(2024). Determinants of behaviour and their efficacy as targets of behavioural
change interventions. Nature Reviews Psychology, 1-16.
Berkman, N. D., Sheridan, S. L., Donahue, K. E., Halpern, D. J.,
& Crotty, K. (2011). Low health literacy and health outcomes: an updated
systematic review. Annals of internal medicine, 155(2), 97-107.
Chinn, D. (2011). Critical health literacy: A review and critical
analysis. Social science & medicine, 73(1), 60-67.
Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: a
challenge for contemporary health education and communication strategies into
the 21st century. Health promotion international, 15(3), 259-267.
Rüegg, R. (2022). Decision-making ability: a missing link between
health literacy, contextual factors, and health. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 6(3), e213-e223.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?