Hyppig bytte av ansatte som har ansvar for nettsider, manglende kunnskap om IKT og design og for lite bevissthet om universell utforming, er noen grunner til at kommunale nettsider ikke oppfyller lov om tilgjengelighet, ifølge kronikkforfatterne.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Alle kommunale nettsider i Norge bryter lov om tilgjengelighet
KRONIKK: Alle de 356 kommunene i Norge bryter kravet om tilgjengelighet på sine nettsider for innbyggerne sine. Den gode nyheten er at løsningen på problemet ikke er så vanskelig eller dyr.
Nettet er
viktig for oss, enten det er for å finne kakeoppskrifter, bestille togbillett
eller sjekke nyheter og sosiale medier. Eller finne ny forskning, en kjæreste
eller søke barnehageplass.
180.000
mennesker har synshemming
Det er en
menneskerett å ha tilgang på korrekt informasjon og det er en forutsetning for
et levende demokrati. Da er det viktig at lover og forskrifter for
tilgjengelighet på offentlige nettsider følges. Men i Norge er ikke kommunale nettsider
for alle, for eksempel hvis du har hørselshemming, synsnedsettelse eller
motorisk eller kognitiv funksjonsnedsettelse.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
vet ikke nøyaktig hvor mange mennesker som har slik funksjonsnedsettelse, fordi
andelen varierer ut ifra hva slags definisjoner som benyttes. Ofte brukes
tallene 15-18 prosent av befolkningen. Blant annet er det er cirka tusen blinde,
og 180.000 mennesker har så svekket syn at de har
vansker med å utføre daglige gjøremål.
Flest feil finner vi i kommunene i Viken fylke. Deretter følger kommunene i Vestfold og Telemark, Innlandet, Trøndelag, Agder, Nordland, Rogaland, Vestland, Oslo og Møre og Romsdal.
Kronikkforfatterne
Lovbrudd
står i kø
Når Digitaliseringsdirektoratet
kontrollerer IKT-tilgjengeligheten i kommunene, er det med bakgrunn i likestillings- og
diskrimineringsloven. Og ikke uventet: Lovbruddene er mange.
Vi har sjekket tilgjengeligheten ved
samtlige av landets kommunale nettsider. Kort oppsummert: Du er ikke garantert
å få informasjon hvor det er stemmelokaler 11. september i kommune 1, lese
sakslista til kommunestyremøtet i kommune 2 eller kunne sende inn søknadsskjema
om å sette opp et tilbygg på huset sitt i kommune 3.
Tre nivå
for tilgjengelighet
Vi skal
straks forklare hvordan og hvorfor det svikter. Men først et lite bakteppe:
Webtilgjengelighet
betyr en inkluderende praksis. Det vil si at webinnhold, altså det du finner på
en nettside, skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av evner og
funksjonshemninger. Retningslinjene
fra W3C (World Wide Web Consortium) er anerkjent som en viktig målestokk
for å vurdere tilgjengeligheten til nettsteder og for å vurdere brudd på
retningslinjene.
Disse
retningslinjene har tre nivå: A, AA og AAA. Nivå A er minstekravet for tilgjengelighet,
AAA det høyeste.
Mange land
har utviklet sin egen lovgivning basert på W3C-retningslinjene for å sikre
tilgjengelige nettsteder, og som offentlige og/eller private organisasjoner
skal følge. I Norge vi har hatt lovgivning siden
2013 som krever at alle
organisasjoner som driver med offentlige oppgaver skal tilpasser sine nettsteder
og nettjenester til nivå AA.
Bryter i
snitt 40 punkter
Det betyr
at blant annet kommunene skal følge Tilgjengelighetserklæringen. Den skal bidra til at virksomheten
setter seg inn i kravene og har et bevisst forhold til om en følger regelverket
eller ikke.
Vår studie viser at
ingen av kommunenes nettsider oppfyller et akseptabelt nivå av overholdelse for
tilgjengelighet. Nettsidene bryter i gjennomsnitt 40 sjekkpunkter. Mange av
feilene er på nivå A, som er minimumsnivået for oppfyllelse av sjekkpunkter.
De
vanligste feilene er svært lav kontrast i tekst og illustrasjoner, ingen
overskrift, tom link eller knapp som det skulle klikkes på for mer informasjon,
ufullstendig eller komplisert språk og mangel på alternativ tekst – altså ikke
mulig å få spilt av tekst på et lydspor.
Svikter
oftest i Viken-kommuner
Vi testet
nettstedene for tilgjengelighet og WCAG-samsvar (mulig å oppfatte,
mulig å betjene, forståelig og robusthet). Testene ble gjort i 2022.
Vi ville
finne ut:
1-29 feil:
89 prosent
30-59
feil: 6 prosent
60-89
feil: 3 prosent
90 eller
flere feil: 2 prosent.
Flest feil
finner vi i kommunene i Viken fylke. Deretter følger kommunene i Vestfold og
Telemark, Innlandet, Trøndelag, Agder, Nordland, Rogaland, Vestland, Oslo og
Møre og Romsdal.
Mindre
kommuner har generelt noen flere feil enn store kommune.
Lag en
felles mal for nettsider
Årsaken
til det svikter er mange: Ofte bytte av ansatte som har ansvar for nettsider,
manglende kunnskap om IKT og design og for lite bevissthet om universell
utforming.
Dette må
møtes med systematiske tiltak. Fra vårt ståsted som forskere og undervisere
innen design mener vi det trengs bedre teknisk opplæring. Det er også behov for
økt bevisstgjøring rundt håndhevelse av lover, og kunnskapen om design og
koding må styrkes.
Den gode
nyheten er at det ikke behøver å være så komplisert å lage brukbare løsninger
for alle, uten at kommunene må satse på spesialdesign. Skal Norge leve opp til
forventingene til FN om «å ikke etterlate noen», kan kommunene lage
en felles webmal som oppfyller tilgjengelighetsretningslinjer. Dette vil rydde
av vegen de fleste problemene rundt teknologi, drift og vedlikehold som i dag hindrer
god tilgjengelighet.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?