JORDSKRED I KJOSEN: Opprydning etter skred og ras koster samfunnet enorme summer. Etter et jordskred i Kjosen i 2014, måtte det ryddes opp og gjøres fysiske sikringstiltak for å sikre bebyggelsen.(Foto: Odd-Arne Mikkelsen / NVE)
Smarte, lokale varslingssystemer kan forutsi skredfarer
KRONIKK: Moderne sensorer, droner og satellitter kan hjelpe oss med å varsle ekstremvær og naturfarer. Dermed kan de redusere konsekvensene for kritisk infrastruktur og i samfunnet ellers.
Yared Bekele, forsker ved SINTEF Anita Øren, forskningsleder vedSINTEF
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Norge har de siste årene hatt
flere ekstremværhendelser som truer både infrastruktur og menneskeliv. Stormen
Hans, som rammet store deler av Sør-Norge i august 2023, førte til omfattende
ødeleggelser med flere registrerte skred- og flomhendelser.
Klimatilpasning som nøkkelen
I Nordland har gjentatte steinras
ført til stengte veier og jernbanelinjer. Dette har store konsekvenser for både
lokalsamfunn og næringsliv. Den siste togulykken ved Finneidfjord i Hemnes
kommune er nok et eksempel på hvordan naturfarer påvirker vår kritiske
infrastruktur.
Felles for hendelsene er at de
peker mot en ny virkelighet preget av klimaendringer. Det positive er at vi har
kunnskapen og ressursene til å tilpasse oss og beskytte både samfunnet og
infrastrukturen vår. Ved å bruke denne kunnskapen sammen med nye teknologier,
kan vi skape en tryggere infrastruktur. For å møte utfordringene, må vi
prioritere klimatilpasning og langsiktige forebyggende tiltak.
Vi må investere
mer i forebygging, ikke i opprydding og gjenoppbygging
I dag brukes enorme ressurser på å
reparere skader etter at skredhendelser har inntruffet. Vi må skifte fokus fra
å reagere på hendelser til å forebygge dem. Investeringer i proaktive tiltak
koster samfunnet langt mindre enn å bruke ressurser på opprydding og
gjenoppbygging etter katastrofale hendelser. Norge har verktøyene og kunnskapen
som trengs.
I dag brukes enorme ressurser på å reparere skader etter at skredhendelser har inntruffet. Vi må skifte fokus fra å reagere på hendelser til å forebygge dem.
Der det er gjennomførbart, må vi
gjennomføre sikringstiltak langs utsatte strekninger av vei- og jernbanenettet.
Men vi må også være realister: Det er hverken praktisk eller økonomisk mulig å
sikre hver eneste meter av vår omfattende infrastruktur.
Løsningen ligger i smarte, lokale varslingssystemer som gir tidlig
varsling om potensielle ras- og skredhendelser. SINTEF og samarbeidspartnere har gjennom prosjektet KlimaDigital vist
hvordan moderne sensorer muliggjør mindre inngripende systemer som kan overvåke
risikoutsatte områder kontinuerlig.
Erfaringene fra utvikling av det
lokale varslingssystemet viser at slike løsninger kan gi verdifull tid til å
iverksette preventive tiltak før situasjonen blir kritisk. Dette
handler ikke bare om å forutsi når katastrofen inntreffer, men om å få
tilstrekkelig tid til å iverksette nødvendige tiltak.
Moderne overvåkingsteknologi åpner også nye muligheter. Ved å
kombinere moderne sensorer med data fra droner og satellittovervåking, kan vi
få et mer helhetlig bilde av risikosituasjonen.
Satellittdata gir oss mulighet
til å overvåke større områder og oppdage gradvise endringer over tid, mens
droner kan utføre detaljerte inspeksjoner av spesifikke risikoområder og gi
verdifull informasjon om situasjoner som kan føre til ras.
Med dagens teknologi kan vi
kombinere data fra ulike kilder for å oppdage tidlige faretegn, utvikle presise
varslingsmodeller for lokale forhold, etablere automatiserte varslingssystemer
og forbedre beredskapen både lokalt og nasjonalt.
Dette er hva vi mener med å skifte
fokus fra reaktiv til proaktiv behandling av skredfarer. Vi må investere mer i varslingssystemer
som kombinerer vitenskapelig kunnskap med eksisterende teknologier. Dette er
langt mer kostnadseffektivt enn å reparere skader etter at ulykkene har
inntruffet.
Sivilsamfunnets kritiske
funksjoner må ivaretas
Annonse
I Nasjonal
Transportplan står følgende: «God beredskap og overvåking av infrastrukturen vil
være viktig for å sørge for at infrastrukturen raskt settes i stand når slike
hendelser skjer.»
Også Totalberedskapskommisjonens
rapport peker på at klimaendringene kan sees på som en saktegående krise
og en global utfordring som setter vårt samfunn under et stadig større press og
dermed utfordrer norsk beredskap.
Én ting er kostnader til forebygging og arbeid med rydding og
oppbygging i etterkant av en hendelse, men hva med beredskapsevnen, utover selve
hendelsen, når Norge deles i to over lengre tid? Er vi i stand til å ivareta
sivilsamfunnets kritiske funksjoner? Og hva med følgeeffekter av at transport-
og forsyningslinjen blir brutt over lengre tid?
Dette må vi finne ut av før vi får neste klimarelaterte hendelse,
som kan gi langt større konsekvenser enn togulykken i Norland nylig.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?