Hvis mange nok lærere hadde hatt det nødvendige overskuddet og den nødvendige støtten fra sine overordnede til å kjenne at de virkelig elsker sin skole og til å se nye muligheter for elevene som går der, så hadde kanskje ikke de kommende studenters interesse for å ta lærerutdanning, vært så laber som de siste søkertallene viser, skriver kronikkforfatteren.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst
KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet.
Det er mest fristende å begynne i motsatt ende: å
trekke fram debatter vi ikke trenger, eller som ender i trøstesløs
skyttergraveri med forutsigbart verbalt skyts og utfall.
Når politikere på borgerlig side og sentrum-venstresiden
møtes til dyst om hva slags skole de ønsker å ha, får ordskiftet ofte karakter
av rituelt spillfekteri.
De borgerlige framstiller seg som tilhengere av
valgfrihet gjennom frie skolevalg, større liberalitet når det gjelder
privatisering, større læringstrykk gjennom konkurranseutsetting og publisering
av skolenes resultater, mens sentrum-venstre begrenser seg til å bli
talspersoner for en mykere skolehverdag med mindre stress og press - eller ender
opp med å trekke fram skolemåltider og allmenne trivselstiltak som det sentrale
i det å styrke skolen.
Kjernen i det skoledebatter bør handle om blir sjeldent
berørt, nemlig skolens og lærernes autonomi. Muligheten til å – i samspill med
elevene – skape muligheter til å utforme en skolehverdag som er variert og
allsidig, og ikke minst undersøkende i sin pedagogiske grunninnstilling. Dette
forutsetter en metodisk og pedagogisk frihet for lærerne, som ellers gjerne
blir hindret av byråkratisering og stivt lederhierarki.
Jeg har stor tro på at små grupper av kolleger som har sans for hverandre, og som utvikler en felles lyst til å prøve ut nye ideer, er den sentrale kilden til lystbetont utvikling.
Min erfaring er at prinsippet om metodisk og pedagogisk
frihet – samt reelle diskusjoner om hva dette innebærer og hvorfor det er
fruktbart – alt for sjelden er en del av ordskiftet om skolen.
Sprengstoff
En av de mest intense skoledebatter i løpet av de siste par tiårene er den
såkalte Malkenes-saken som rystet Osloskolen i 2018, og der lektor og skribent
Simon Malkenes spilte sentral rolle i. Dette er en av skoledebattene de siste
årene som varte lengst, og som dessuten fikk betydelige skolepolitiske følger
for skoleetaten i hovedstaden.
Malkenes’ kritikk handlet primært om de uheldige lokale
følgene av skolepolitisk liberalisme i form av fritt skolevalg,
konkurranseutsetting og offentliggjøring av resultater for hver enkelt skole
som sentrale grep.
Denne politikken skapte, ifølge Malkenes, på den ene siden vinnerskoler
med middelklassepreg, høy elevtilstrømming og en god økonomi på grunn av
stykkprisfinansiering (prinsippet om at pengene følger eleven) – og på den
andre siden taperskoler, ofte i arbeiderklassebydeler, preget av
elevflukt til andre skoler og med svakere økonomi som konsekvens.
Malkenes mente at dette skjevhetsskapende systemet førte til
en langt høyere andel vanskeligstilte elever på taperskolene. Dermed fikk
lærerne betydelig større problemer med å skape arbeidsro i klassene,
disiplinproblemene ble større og øvrige elever ble mindre motiverte.
Mat for
media
For å skjønne hvorfor akkurat Malkenes-saken ble så stor som den ble, må
flere detaljer på bordet. Sett fra et medieperspektiv fikk den en gunstig
start. Malkenes ble invitert til Dagsnytt 18 og kom der med en detaljert og
rystende skildring av hvordan første skoletime på en vanlig dag kunne arte seg.
Hensikten hans var nok å gjøre det han så som skolepolitikkens bakside for
skoler som lignet hans egen når det gjaldt elevsammensetning og daglige
utfordringer med arbeidsro, så konkret og detaljert som mulig for lytterne. Det
lyktes til de grader.
Oppmerksomheten ble ikke mindre da det ble opprettet en personalsak mot
Malkenes av ledelsen på Ulsrud skole, noe som medførte bred mediedekning og
mange støtteerklæringer fra andre lærere. Mange av støttespillerne hans var
opptatt av å verne om retten til å ytre seg kritisk om arbeidsvilkår som følge
av gjeldende skolepolitikk.
Honnørprisen Malkenes mottok fra Fritt Ord «for
verdifullt virke i det frie ords tjeneste», som det heter i statuttene, bidro
også til det store antallet treff i mediene dette året.
Kritikken i
bakgrunnen
En skjebnens ironi ved utviklingen av Malkenes-saken, var at saken dreide seg
stadig mer om retten til å ytre seg fritt og kritisk om problematiske sider ved
skolepolitikk og skoleledelse, mens den dypere strukturelle kritikken av
skolepolitikken kom i bakgrunnen. Dramaturgisk sett ble dette redusert til en
fortelling om en modig enkeltperson som ble forsøkt kneblet av det
skolebyråkratiske apparatet.
Malkenes-saken viser hvor vanskelig det er å skape debatter
hvor søkelyset rettes mot store og komplekse strukturelle problemstillinger som
påvirker skolens hverdag. Mulighetene for dette var helt unike i
Malkenes-saken.
Til tross for at hans egen hovedinteresse handlet om å avsløre
strukturelle forhold som skapte taperskoler og dermed svekket
utdanningskvaliteten for en stor andel elever i et klassedelt bysamfunn, er det
lite som tyder på at dette er den delen av kritikken som sitter igjen blant
folk få år etter denne bataljen.
Gode
diskusjoner i og om skolen
Når jeg prøver å tenke gjennom noen viktige faktorer som kan øke
sannsynligheten både for å få til gode skoledebatter og mot nok til å sette i
gang dristige skoleforsøk, ender jeg på disse tre:
- skape en kultur for bred og allsidig
folkeopplysning om det som angår skole- og samfunnsspørsmål
- legge til rette for å sette seg inn i og dele
internasjonale skoleimpulser
- at lokal skoleledelse og overordne skoleetaten
er åpne for å gjennomføre skoleforsøk som grupper av lærere tar initiativ til
Når disse faktorene ikke spiller sammen, oppstår en idétørke
som lammer grunnlaget for at debatter kan bli langvarige nok til å sette spor
og grundige nok til å sette ideer i bevegelse.
Der er også en fare ved det at
skoleetatene blir så fragmenterte i sin oppdeling av deloppgaver og med så
stive grenser for myndighetsområder, at nytenkningen stadig sjeldnere vil finne
sted.
Etaten forfaller til å bli en mastodont som vedlikeholder
«business as usual». Derfor er det viktig at vanlige lærere av og til får
anledning til å løfte seg ut av en travel skolehverdag for å oppsøke
inspirerende skoleforsøk og nye måter å tenke organisering, faginndeling og
elevmedvirkning på, for eksempel gjennom studiebesøk til andre skoler i eget
land eller i utlandet.
Lystbetont
utvikling
Jeg har stor tro på at små grupper av kolleger som har sans
for hverandre, og som utvikler en felles lyst til å prøve ut nye ideer, er den
sentrale kilden til lystbetont utvikling. Slike krefter finnes, og de må
slippes løs. De må også befris fra mye av det defensive rapporteringsmakeriet
de er pålagt for skaffe skoleledelsen ryggdekning. Denne delen av lærerrollen
kveler mye av den nødvendige kreative gnisten.
Hvis mange nok lærere hadde hatt det nødvendige overskuddet
og den nødvendige støtten fra sine overordnede til å kjenne at de virkelig
elsker sin skole og til å se nye muligheter for elevene som går der, så hadde
kanskje ikke de kommende studenters interesse for å ta lærerutdanning, vært så
laber som de siste søkertallene viser.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?