Norge kan lede an i verden innen bærekraftig autonom skipsfart, ved hjelp av kunstig intelligens - med selskaper som Kongsberg Maritime og Zeabus i spissen, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
På et område kan Norge bli verdensledende innen kunstig intelligens
KRONIKK: Norge ønsker å være i front på kunstig intelligens, men flere har påpekt at det er mange skjær i sjøen. Forskningen vår viser at det også er i sjøen løsningen kan ligge.
Håkon Osland Sandvik, ph.d. USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge Vinit Parida, professor, USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge Thomas Brekke, førsteamanuensis, USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge David Sjödin, professor, USN Handelshøyskolen, Universitetet iSørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Innen
skipsfarten kan Norge bli verdensledende på både bærekraft og kunstig
intelligens. Selvkjørende, eller autonom skipstransport gjør det mulig å se for
seg en nullvisjon for utslipp og ulykker på sjøen.
Norske
teknologiselskaper som Kongsberg Maritime, Zeabus, Maritime Robotics og Hyke
seiler nå opp som verdensledende teknologileverandører for grønn autonom
skipsfart.
Med Yara
Birkeland har Kongsberg Maritime tatt offensive skritt for å kommersialisere
verdens første autonome nullutslippscontainerskip. Det kan erstatte 40 000
diesellaster årlig, med store reduksjoner i Co2- og NOx-utslipp.
På samme måte
utvikler norske teknologiselskaper ulike banebrytende løsninger. Et
eksempel er Hykes shuttle konsept - som kan revolusjonere urban mobilitet til
vanns ved å skalere opp autonome nullutslippsferger.
Risikerer å
bli forbikjørt
Vi har forsket på
kommersialisering av autonome løsninger både i Norge og Sverige, med flere
titalls industripartnere i begge landene. Vi ser tydelig at sjøfartsnasjonen
Norge, med verdens nest lengste kystlinje og en maritim innovasjonskraft som
strekker seg tilbake til vikingtiden, ligger fremst i feltet.
Dersom myndighetene spiller kortene riktig, kan de sikre at Norge forblir i front innen autonom skipsfart etter hvert som de internasjonale markedene etableres.
Likevel
risikerer norske teknologileverandører å bli forbikjørt.
Det er en reell
fare for at industribedriftene våre ender opp som harer, som trekker opp farten
i autonomikappløpet, for deretter å bli passert på målstreken når markedet
modnes.
Selskapene
sliter med økende kompleksitet, usikker lovgivning og uklare
forretningslogikker.
Ny teknologi
trenger regelverk
Når vi spør
industribedriftene om hva de ønsker seg, er svaret: økt standardisering og forutsigbarhet.
Usikkerheten
rundt regelverket er kanskje den største utfordringen for teknologi-leverandørene,
fordi den den også gjør kundene usikre på investeringer i autonome fartøy.
Et eksempel er at
dagens nasjonale regelverk åpner for testing, men kun på prosjektbasis. Det er et
effektivt hinder for kommersialisering.
Det er behov
for et permanent regelverk for at det skal kunne dannes et storskala marked. Norske
myndigheter må skjønne at for å virkelig dra nytte av forspranget på automatisering, kreves det mer enn
utvikling av ny teknologi.
En vellykket
overgang krever et komplekst samspill mellom teknologi, myndigheter, mennesker
og forretningsprosesser, både internt i bedriftene og i det vi gjerne kaller
økosystemet rundt bedriftene. Og det må være på plass på et tidlig stadium av
utviklingen.
Koordinere
innkjøp av ferjer
Annonse
Før bedriftene skalerer
internasjonalt, må de kunne vise at de har klart dette hjemme. Nettopp derfor
er norske standardiseringer og reguleringer så viktig.
Vi har et konkret forslag:
Mange norske kommuner og
fylker ønsker seg null-utslipps og autonome ferjer. I dag skjer bestilling av
slike ferjer gjennom anbud, der kravene er ulike i de forskjellige regionene. Norske
myndigheter kan bidra til standardisering ved å koordinere oppdragsgiverne. Det
vil gi reduserte kostnader og skalerbare løsninger.
Et tydelig og
forutsigbart offentlig rammeverk vil tjene både industribedriftene som skal
produsere løsningene, og de norske kjøperne som skal bruke dem.
Dersom myndighetene spiller kortene riktig, kan de sikre
at Norge forblir i front innen autonom skipsfart etter hvert som de internasjonale
markedene etableres.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?