Om Forskningsrådet: Prosjektutlysning og rammene for forskningen er både uforutsigbare og gir neppe bedre vitenskapelig fremdrift enn et vilkårlig lotteri, skriver kronikkforfatteren.
(Foto: Shutterstock / NTB)
Dagens finansiering av forskning hindrer vitenskapelige fremskritt
KRONIKK: Utfallet av prosjektsøknader til Forskningsrådet virker helt vilkårlige. Når det gjelder vitenskapelig publisering, får man ofte en mulighet til å forklare misforståelser. Men hos forskningsrådet får vi bare ett forsøk.
Rett før sommerferien fikk vi svar på prosjektsøknadene som
vi hadde sendt inn til Forskningsrådet i februar. I år fikk vi ingen midler til
noen av våre søknader, og sitter igjen med en bitter ettersmak. Kunnskapen som
Norge egentlig trenger for å kunne tilpasse seg klimaendringene på en mer
forsvarlig måte får nok vente.
Bare 8 av 73 søknader fikk napp, det vil si rundt 11prosent. Man
kan lure på hvor mange årsverk som er kastet bort på søknadsskriving. Min
oppfatning er at vurderingene av slike prosjekter både er subjektive og
vilkårlige.
Min oppfatning av vurderingene av slike søknader bygger
først og fremst på egen erfaring. Jeg har selv vært med på å vurdere
prosjektsøknader for National Science
Foundation (NFS) i USA, EUs Framework program og for ulike forskningsråd i
en rekke ulike europeiske land. Men de seneste årene har jeg sluttet å ta på
meg slike oppgaver, fordi jeg rett og slett ikke tror at det er mulig å rangere
prosjektene, verken ut ifra faglige eller administrative kriterier.
Kriterier og evaluering av søknadene
Noen av spørsmålene som evaluatorene må svare på, er om
kvaliteten på prosjektleder og prosjektgruppen er god. Om prosjektlederen har
relevant kompetanse og erfaring, og om prosjektlederen har vist evne til å
utføre forskning av høy kvalitet - og sett i forhold til hens «karrierestadium». Evalueringen skulle også si noe om hvilken grad
prosjektdeltakerne utfyller hverandre og om prosjektgruppen innehar den
nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.
Hva skal man si til sånt? Her har vi synsing på høyt nivå,
for hvordan definerer man «nødvendig kompetanse»? Hvor mange forskere søker om
prosjekter for forskning på tema de ikke har peiling på?
Min erfaring fra tidligere prosjektsøknader er at det er ingen sammenheng mellom hvor god søknaden er utformet og om vi får tilslag.
Når det gjelder kvaliteten på prosjektets organisering og
ledelse, ble prosjektsøknaden bedømt etter om prosjektet var organisert på
effektiv måte. Planen for gjennomføringen av arbeidet skulle visstnok vært
hugget i stein, og jeg lurer på hvordan en som leser en 10-siders skisse skal
kunne si noe fornuftig om det. Det samme gjelder vurderingen om ressursene var
tilstrekkelige for de forskjellige arbeidspakkene og i samsvar med prosjektets
mål og leveranser. Et snev av New Public
Management?
Jeg lurer på hvilken kompetanse de som evaluerer prosjektene
trenger for å svare på slike spørsmål. Og hvordan vurdere om oppgavene i
prosjektet var fordelt på en måte som sikret at alle prosjektdeltakere hadde en
tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen? Er det viktig
med en individualistisk tilnærming, og er god gammeldags samarbeid ikke lenger
greit?
Det er nok mange måter å tolke slike spørsmål på. Og hvordan skal man
bedømme om ledelsen og styringen i prosjektet er organisert på en egnet måte,
lenge før det har startet og kun basert på en 10-siders skisse?
Mange tilfeldigheter og litt Catch 22
Det er med andre ord ikke rart at utfallet av
prosjektsøknaden er tilfeldig. Min erfaring fra tidligere prosjektsøknader er
at det er ingen sammenheng mellom hvor god søknaden er utformet og om vi får
tilslag. Det er heller ingen sammenheng mellom hvor godt prosjektdirektivet er
formulert og hvilke resultater vi får til slutt.
Vurderingene av prosjekter er
like vilkårlige som fagfellevurderinger av innsendte manuskripter til
vitenskapelige tidsskrift, der ulike anonyme fagfeller ofte kommer med motsatte
vurderinger på samme manuskript. Når det gjelder vitenskapelig publisering, får
man ofte en mulighet til å forklare misforståelser. Men hos forskningsrådet får
vi bare et forsøk.
Vår søknad nådde ikke opp fordi den ikke ga god nok
beskrivelse av hvordan deler av prosjektet hang sammen. De som evaluerte
prosjektsøknaden krevde mer detaljert beskrivelse, noe som ikke er så lett når
man bare har 10 sider til å gi en grov skisse av problemstillingen på og måten
man tenker å gå til verks. Litt Catch 22 her altså.
Jeg oppfatter også at
vurderingen av vår prosjektbeskrivelse insinuerer manglende tillit til at vi
skulle klare å gjennomføre prosjektet, til tross for våre merittlister med
tidligere prosjekter.
Ulike oppfatninger og forventninger
Det finnes ulike oppfatninger om hva prosjekter innebærer,
og spriket i oppfatningen øker med kulturforskjellene fra land til land. Jeg
har lurt på hvor mange av mine internasjonale forskerkolleger har tatt kurs i
prosjektledelse - selv har jeg 15 studiepoeng.
Det er også forskjell mellom
ingeniørprosjekter og forskningsprosjekter, der førstnevnte, som omfatter
velkjente metoder, må være langt mer detaljerte enn sistnevnte som skal
utforske det ukjente.
En annen ting er at da jeg før i tiden vurderte
prosjektsøknader, ga jeg nesten aldri toppkarakter. Kanskje var jeg for streng.
Men prosjektene som i dag lykkes med å få midler har ofte mange toppkarakterer.
Det vil ikke forundre meg om ulike evaluatorer har litt ulike terskler og
forventninger som gjør at tilfeldighetene knyttet til hvem som evaluerer
prosjektsøknaden er med å avgjøre om de kommer gjennom nåløyet.
Spiller det en rolle om man har mange venner og kontakter i
fagmiljøet? For da er det viktig å dra på konferanser og pleie sine nettverk.
Men det innebærer også at man legger igjen et stort karbonavtrykk. Det er
dristig å kritisere kollegers arbeid, selv om det er en viktig del av den
vitenskapelige kvalitetssikringen, for gjengjeldelsen kan være en urimelig
vurdering.
Det er allment og uoffisielt kjent at det finnes rivalisering og
intriger innen akademia, og et spørsmål er hvordan det påvirker slike
vurderingsprosesser. Det kan jo av og til se ut til at mange forskere går litt
mye i samme takt.
Forutsigbare rammer for klimaløsninger og
bedre samarbeid
Prosjektutlysning og rammene for forskningen er både
uforutsigbare og gir neppe bedre vitenskapelig fremdrift enn et vilkårlig
lotteri. De skaper lite forutsigbarhet for dyktige medarbeidere som er avhengig
av prosjektmidlene. Kanskje de til og med bremser fremskritt fordi det ikke er
rom for etterprøving i en ensidig jakt etter sensasjonelle funn?
Vi vet jo ikke
om resultatene fra forskningen virkelig gir et representativt bilde av virkeligheten
hvis de ikke blir etterprøvd.
Det haster med å finne gode løsninger for å takle
klimakrisen. Men vi må vente med å få svar på viktige spørsmål rundt
tilpasningen på grunn av en firkantet ideologi som ikke helt samsvarer med den
virkelige verden. Det er behov for et Manhattan-type prosjekt som i filmen «Oppenheimer», der mange forskere jobber sammen for et felles mål,
spesielt med hensyn til klimakrisen.
(Rasmus Benestad er medlem av European Climate Research Alliance (ECRA) executive committee og leder for Modell- og Klimaanalyse ved Meteorologisk institutt.)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?