All jakt medfører død og lidelse, forringelse av økosystemer, tap av naturopplevelser og økologisk sorg for mennesker som liker å se levende, ville dyr, ifølge professor Ragnhild Sollund.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hvilken beskyttelse har ville dyr som trues med utryddelse?
KRONIKK: For å snu naturkrisen må politikerne anerkjenne ville dyrs rett til liv i sine naturlige habitater, skriver kronikkforfatteren.
Som dokumentert av FNs naturpanel står verden i en naturkrise, med akselerende
tap av naturmangfold. Habitater
ødelegges på grunn av branner, oversvømmelse eller oppvarming. Dette er følger
av klimakrisen, men naturkrisen skyldes også at mennesker ødelegger andre dyrs
habitater for å bygge veier, vindturbinparker, hyttebyer, og industri.
Tap av
dyrearter skyldes også et hardt jakttrykk hvor dyr drepes eller fanges levende for
et utall formål, som i troféjakt på kritisk truet gaupe i Norge, isbjørn i
Canada, giraffer og løver i Afrika, eller for å bli noens «kjæledyr», som
papegøyer, primater og reptiler.
Dyr fanges, jages og drepes for å spises som
delikatesser – som småfugler rundt Middelhavet; for underholdningens skyld, som ekorn og kråker; for medisinske formål, som skjelldyr og
neshorn; eller de flås i moteindustrien og brukes som statussymboler.
All jakt medfører død og lidelse, forringelse av økosystemer, tap av
naturopplevelser og økologisk sorg for mennesker som liker å se levende, ville
dyr. Sportsjakt er derfor forbudt i en rekke land, som i Costa Rica, Colombia
og Botswana. I Norge derimot er det «kultur» å jakte, både på kritisk truede
arter, som ulv og gaupe, og mer tallrike arter som elg og hjort.
Konvensjonene som skal beskytte truede arter har mer symbolverdi enn praktisk betydning.
Jakt er også
noe Norge oppmuntrer til gjennom økonomiske insentiver til folk som vil lære
barn og ungdom at måten man skal forholde seg til naturens ville dyr, er å gå
ut og drepe dem. Det er likevel ikke helt fritt frem.
Beskytter CITES og Bernkonvensjonen
ville dyr?
To internasjonale konvensjoner
er viktige for å beskytte ville dyr; CITES, konvensjonen som regulerer handelen
med ville planter og dyr, og Bern-konvensjonen, som beskytter ville dyr og
deres habitater, hovedsakelig i Europa. Norge har ratifisert begge konvensjoner
i henholdsvis 1976 og 1986.
I forskningsprosjektet CRIMEANTHROP (Strafferett og
utrydningstruede dyrs rettigheter i antropocén, menneskets tidsalder), som
avsluttes 16.2.,
og er finansiert av Norges forskningsråd, har vi studert implementeringen og
håndhevelsen av disse to konvensjonene i Norge, Tyskland, Storbritannia og
Spania. Tilbyr konvensjonene dyrene reell beskyttelse?
CITES ble grunnlagt i
en tid (1975), hvor man tok lite hensyn til dyrs egenverdi. I CITES har dyr
derfor først og fremst verdi som eksemplarer av en art som skal bevares
av hensyn til mennesker, ikke fordi dyr, som oss, har interesse i å leve, og
evne til å føle glede og lidelse. Derfor er det først når arter trues med
utryddelse, at de beskyttes ved at de listes på CITES vedlegg, hvorpå handelen
reguleres eller forbys. I praksis legitimerer CITES handelen med ville dyr, som
sees som økonomiske ressurser.
Hvordan håndheves CITES og
Bernkonvensjonen?
Alle landene i studien har iverksatt
begge konvensjoner gjennom sine lovverk, men effektiviteten i håndhevelse av
konvensjonene varierer. I Spania
har den økende handelen med truede dyrearter ført til etableringen av en
aksjonsplan, TIFIES, som følger opp EUs aksjonsplan mot handel med truede
arter. Dette gir forbedret regelverk, forebygging, folkeopplysning og
transnasjonalt samarbeid med avsenderland og transittland for handelen med
truede arter.
Spanias vellykkede strategi inkluderer også strukturert samarbeid
mellom forskjellige instanser og land for å redde de levende dyrene som inngår
i handelen, med sikte på retur, eller omplassering. I Norge, derimot, er praksis å drepe dyrene som
beslaglegges som ledd i håndhevelsen av CITES.
Tyskland er et stort mottaksland
for handel med truede dyrearter, og huser reptilmessen i Hamm, beryktet for å
omsette ulovlige, viltfangede reptiler. Landets føderale struktur forhindrer oppfyllelsen
av de forpliktelser som følger av konvensjonene.
I likhet med Norge er Storbritannia mer opptatt av å beskytte ville dyr (og natur) i andre land, enn i å beskytte dem de selv har ansvar for.
Ragnhild Sollund, professor ved UiO
Det er liten oversikt over omfanget av den
ulovlige handelen. Selv om desentraliseringen av håndhevelse
fører til nærhet til forbrytelsene som begås, gir manglende mengdetrening
håndhevende myndigheter liten erfaring og kompetanse i saker som omhandler
handel med truede arter.
Kunnskap om CITES og
erfaring med håndhevelse er også et problem i Norge. Som i Tyskland er det i
Norge lite opplæring i CITES, og prioritering av sakene beror på politi og
påtaleadvokaters interesse og kunnskap, som kan være mangelfull. Kunnskap om feltet mangler også i domstolene.
I de 13 årene jeg har forsket på håndhevelsen av CITES i Norge har jeg
etterlyst en straffesakskode for CITES-saker, som kan gi oversikt over dem. Straffene
er bagatellmessige, oftest i form av bøter.
I Storbritannia
medfører kompleksiteten i
implementeringen av konvensjonene begrenset kunnskap om Bern-konvensjonen, men
mye kunnskap om CITES. I likhet med Norge er Storbritannia mer opptatt av å
beskytte ville dyr (og natur) i andre land, enn i å beskytte dem de selv har
ansvar for.
For eksempel har det vært
omfattende drap på grevlinger i planlagte aksjoner som bryter med
Bern-konvensjonen, på samme måte som man i Norge driver årlig jakt på ulv, jerv
og gaupe for å holde artene nede på Stortingets bestandsmål, i realiteten på
kritisk truet nivå.
En
økende naturkrise
EU har hatt en
sterkere beskyttelse av store rovdyr, inkludert ulv, enn Norge. Forslaget om
redusert beskyttelse av ulv i EU, vil hvis det vedtas trolig reversere den
betydning Bernkonvensjonen og EUs habitatdirektiv har hatt i å få ulven tilbake
i Europa. Dette kan medføre redusert
beskyttelse av ulven i land som Spania og Sverige, og tas som en invitasjon til
en enda sterkere utryddelsespolitikk enn den som alt føres i Norge. Dette vil
være dramatisk.
Konvensjonene som
skal beskytte truede arter har mer symbolverdi enn praktisk betydning. De er konsensusbasert.
CITES kan suspendere handel ved brudd på reglene, hvilket ikke forhindrer
manglende oppfyllelse av krav, som innsending av handelsrapporter*.
Bern har ingen praksis for å sanksjonere
land som bryter med konvensjonens formål. Konvensjonene har ikke den tyngden i
å beskytte ville dyr fra utryddelse de burde ha. Grunnlaget for konvensjonene
er dessuten menneskeorientert og tar ikke hensyn til ville dyrs iboende verdi
og rettigheter. For å snu naturkrisen må
politikerne anerkjenne ville dyrs rett til liv i sine naturlige habitater.
*Ifølge CITES har 179 land, inkludert Norge, ikke sendt inn årsrapport.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?