Stressede studenter og ansatte i akademia kan ha nytte av ferdigheter i mindfulness for å koble seg på tankene i eget hode, ifølge innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Slottemo misforstår mindfulness
DEBATT: I et innlegg på forskning.no baserer Hilde Gunn Slottemo argumentene på en misforståelse av mindfulness. Jeg vil i dette motsvaret rette opp i misforståelsen og trekke debatten tilbake til der jeg mener den egentlig ligger.
RobinBjorheimHøyskolelektor, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I innlegget som ble publisert på forskning.no den 06. mars skriver Slottemo om
sin opplevelse av å bli bedt med på meditasjon under en fagkonferanse i
universitetssammenheng. Hendelsen inspirerte innlegget der hun stiller spørsmål
til hvorvidt universiteter og høyskoler skal drive med mindfulness og
selvrealisering
Sosiøkonomisk status
Slottemo vier størsteparten av
teksten til et historisk perspektiv, der en såkalt carpe-diem-livsstil blir
fremstilt som en livsstil for de velstående. Fordi man kun kan vende
oppmerksomhet mot seg selv dersom man ikke må på jobb, hevder Slottemo.
I dagens samfunn er sosiøkonomisk status
irrelevant for hvorvidt man har mulighet til å bruke tid på mindfulness eller
ikke. Hvordan dette har utartet seg historisk, blir mindre relevant i debatten
om hvorvidt akademia skal bruke tid på trening i mindfulness i dag.
Mindfulness er en metode der man trener opp evnen
til å rette oppmerksomhet til sin egen tankevirksomhet - ikke tømme hodet for
tanker. Dette er sånn sett nærstående metakognisjon, det vil si tenkning om tenkning,
som vi vet er en nyttig egenskap i en læringsprosess. Både studenter og ansatte i akademia kan ha nytte
av å trene opp slike ferdigheter.
Som høyskolelektor i psykologi anbefaler jeg å ikke avgrense følelser fra intellektuelt arbeid.
Den samme gruppen snakker ofte om stressnivået i
akademia. Med udefinerte arbeidsoppgaver og et faglig engasjement som ofte går
utover fritiden, kan det være svært nyttig å koble seg på tankene i eget hode.
Det å trene seg opp til å akseptere disse tankene,
eller bekymringene som de er, er en sentral del av mindfullness. Bekymringer
mister ofte litt av sin kraft når vi klarer å akseptere dem. Litt på samme måte
som psykologenes mye brukte råd om å ikke undertrykke følelser.
Annonse
Misforstått begrep
Jeg forstår samtidig hvor Slottemos argument
kommer fra. Vi skal absolutt ikke bli mer selvsentrerte i et samfunn som
allerede fremmer individualisme. Men, det er akkurat der Slottemo mistforstår
mindfulness.
En bedre oversikt over eget tanke- og følelsesliv
gjør oss ikke mer selvsentrert. Om noe, åpner det opp for økt kapasitet for
andres tanke- og følelsesliv. Selv er jeg eksempelvis en bedre samboer når jeg
ikke er overarbeidet, og jeg holder bedre undervisning når jeg har en viss klarhet
i mitt eget hode.
Om mindfulness er relevant i akademia er etter min
oppfatning et helt annet spørsmål, og jeg vil påpeke viktigheten av å skille
disse spørsmålene. Hvorvidt mindfulness er en nyttig ferdighet i akademiske
sammenhenger, og hvorvidt akademia skal ta på seg jobben å bidra til utvikling
av ferdigheten.
Vi skal absolutt ikke bli mer selvsentrerte i et samfunn som allerede fremmer individualisme
Robin Bjorheim, høyskolelektor, Kristiania
Når det gjelder sistnevnte vil jeg trekke frem Slottemos
eget argument. Hun sier at «å studere skal være å lære seg kritisk
tenkning, saklig argumentasjon, analytisk klarhet og teoretisk
refleksjon».
Jeg vil påstå at kritisk tenkning også innebærer
metakognitive ferdigheter. Skal du utføre en saklig argumentasjon kan det være
nyttig å ha en oversikt over tankene og følelsene dine. Semester etter semester
sensurerer jeg eksamener der jeg ser hvordan kandidatens følelser skinner
gjennom argumentasjonen og svekker sakligheten.
Og når det gjelder teoretisk refleksjon ligger det
egentlig allerede i begrepet - refleksjon. Refleksjon er i seg selv en
gjennomgang av tanker som i kraft av dette langt på vei innebærer en viss form
for tilgang til egen tankevirksomhet.
Følelser i akademia
Annonse
Til slutt må jeg trekke frem der Slottmo i sin tekst argumenterer
for at akademisk utdanning - for henne - er et intellektuelt arbeid, tanke - og ikke følelsesbasert.
Som høyskolelektor i psykologi anbefaler jeg å
ikke avgrense følelser fra intellektuelt arbeid. Tanker og følelser er sterkt
sammenknyttet, og vi har som konsekvens egne emner, forskningsgrupper og
tidsskrifter som er dedikert ensidig til forholdet mellom kognisjon (tanker) og
emosjoner (følelser).
Aktuelt i en akademisk kontekst vet vi blant annet at
følelser har en stor innvirkning på læringsprosessen. Positive følelser gjør
oss mer åpen for kreativt arbeid og ved negative følelser blir vi risiko-aversive.
Hvilke argumenter studenten trekker frem på eksamen kommer nemlig til
å være påvirket av nettopp følelser. Og godt er det. Fordi disse følelsene Slottemo
ikke synes har en plass i akademia like fullt er helt essensielle for at vi
fungerer som mennesker.
Den egentlige debatten
Jeg tolker Slottemos ytring som en invitasjon for å
diskutere hvorvidt opplæring i mindfulness og lignende ferdigheter skal være
prioritering for en akademisk utdannelse. Her må jeg si meg enig i hennes
utgangspunkt (dersom jeg har tolket det riktig). Vi bør diskutere hvorvidt
slike ferdigheter skal ha prioritering under en akademisk utdannelse.
Våre naboer i vest ser tilsynelatende ut til å synes
at mindfulness har noe for seg til den grad at det er opprettet en egen gruppe
i det britiske parlamentet for å arbeide med å implementere mindfulness i
politikk, utdanning, næringsliv og helsesektoren. Naboen i sør har etablert «Dansk Center for
Mindfulness» ved Århus universitet.
Hva velger Norge?
Annonse
Referanser:
Jankowski, T., & Holas, P. (2014). Metacognitive model of
mindfulness. Consciousness and cognition, 28, 64–80. https://doi.org/10.1016/j.concog.2014.06.005
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?