Det er EU som setter de store linjene for tekstilindustrien i fremtiden, men vi ønsker å bruke plattformen vår til å fremme og veilede norske designere og merkevarer som vil være en del av omstillingen, skriver Oslo Runway.(Foto: Morten Munthee / M51 Marketing)
Oslo Runway svarer Klepp og Tobiasson: Bærekraftkriteriene tar miljømessige og sosiale hensyn
DEBATT: Listen over plaggenes foretrukne materialer er ikke en «one size fits all». Nettopp fordi det å fokusere på bærekrafttiltak kan være situasjons- og merkevarespesifikt.
ElinCarlsenAdministrerende direktør, Oslo Runway
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Et av Oslo Runway sine 18 minimumskriterier sier i dag at alle
merkevarer skal utarbeide en egen liste over foretrukne materialer. Dette
spesifikke kravet bør ikke sees som et frittstående krav, men også i henhold til
de totalt 74 handlingene i hele bærekrafts-rammeverket.
For at merkevarens bærekraftstiltak skal ha en helhetlig tilnærming dekker
rammeverket både oppstrøms-og nedstrømsaktiviteter, og spenner over seks
fokusområder som dekker hele verdikjeden til et klesplagg. Det innebærer blant
annet at de oppfordres til å designe for å øke brukstid, og legge til rette for
at deres kunder kan få gleden av sirkulære tjenester.
Mistolker kriterier som omhandler materialvalg
Merkevarer som viser på Oslo Runway har forskjellige
kolleksjonssammensetninger, og derfor vil deres liste over foretrukne
materialer naturlig nok se forskjellig ut.
Kriteriene sier at merkevarene må
gjøre sine egne aktsomhetsvurderinger som tar hensyn til materialers
miljømessige og/eller sosiale påvirkninger når de gjør avveininger av
materialene de velger. Akkurat fordi merkevarene, deres verdikjeder, og deres
produkters funksjon og bruk er forskjellige.
Vi opplever at kronikkforfatterne mistolker dette kriteriet og går ut
fra at vårt krav om at merkevarene skal ha en egen liste over foretrukne
materialer betyr at vi sier de skal følge Higg Materials Sustainability Index
og Textile Echange Preferred Fiber and Material Matrix i sin helhet - det er
ikke tilfelle.
Merkevarene beslutter selv listen, basert på ulike miljømessige og
sosiale hensyn, så vel som produktenes tiltenkte bruk og merkevarens
forretningsmodell
Annonse
At vi ber merkevarene om å ha en liste over foretrukne materialer,
favoriserer på ingen måte materialer laget av resirkulerte plastflasker fremfor
lokal ull.
Selv om ny, lokalprodusert ull verken møter krav om
sertifisering, eller er en ny generasjon bærekraftig materiale, er
oppsirkulert, resirkulert eller laget av overskuddsmateriale, kan det likevel
stå på merkevarenes liste over foretrukne materialer. Men da basert på deres
egne aktsomhetsvurderinger og betraktninger om materialenes påvirkninger.
Oppfordrer til utfasing av fibre fra plastflasker
Det er foreløpig ikke spesifisert i minimumskriteriene
at tekstiler fra resirkulerte plastflasker bør fases ut.
Men vi er helt enige med kronikkforfatterne om problemene med bruk av
fibre laget av resirkulerte plastflasker, og som dere vil se av de reviderte
tilleggshandlingene til bærekrafts-rammeverket blir dette adressert og vi
oppfordrer merkevarer til å sette mål om å fase ut bruken av nye fibre som er
basert på både fossil olje og resirkulerte plastflasker.
Vi opplever også at de norske merkene vi
snakker med er fullt klare over at plastflasker heller burde bli til nye
plastflasker, enn til nye tekstiler.
Vi regner med at kronikkforfatterne nå forstår at Oslo Runway selvfølgelig ikke stiller seg solidarisk med den globale fast fashion-industriens såkalte grønnvaskingssystemer.
Elin Carlson, administrerende direktør i Oslo Runway
Bærekraftfeltet er i rivende utvikling og ettersom merkevarene utvikler
seg blir også CPHFW sitt bærekrafts-rammeverk løpende evaluert og revidert. Derfor
vil også merkevarenes egendefinerte liste over foretrukne materialer sannsynligvis
kontinuerlig revideres og oppdateres.
Annonse
Vi oppfordrer også alle til å gjøre sin liste over foretrukne materialer
offentlig tilgjengelig for økt åpenhet.
Flere som ønsker å bidra i omstillingen
Vi ønsker å bruke plattformen vår til å fremme og veilede merkevarer som
ønsker å jobbe for omstilling og ta gode valg. Dette mener vi
bidrar til verdifull bevisstgjøring, merkevarer som er bedre
forberedte på nye EU-reguleringer og at det vil snakkes mer om utfordringer
knyttet til klesproduksjon.
Det er EU som setter de store linjene for tekstilindustrien i fremtiden,
men Oslo Runway ønsker å være med å bidra til omstillingen sammen med
norske designere og merkevarer som frivillig stiller høyere krav til seg
selv enn det de er lovpålagt - det er vi stolte av.
Debatten kronikkforfatterne løfter, om «ukritisk» vektlegging av
CO2-utslipp når en velger materialer, mener vi er viktig. Vi ønsker å legge til
rette for debatt og kunnskapsdeling under våre arrangement, og har selv belyst problemene
med den raske moten i flere sammenhenger.
Vi regner med at kronikkforfatterne nå forstår at Oslo Runway selvfølgelig ikke stiller seg solidarisk
med den globale fast fashion-industriens
såkalte grønnvaskingssystemer. Vi har iverksatt et frivillig initiativ sammen
med norske merkevarer som ønsker å ta et større ansvar - og vi setter pris på
at flere enn oss tar denne debatten på alvor.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?