Kunstner Britta Marakatt-Labba fotografert foran sitt kjente tekstilverk, Historjá. Verket er utstilt på Nasjonalmuseet til og med 25. august.(Foto: Ina Wesenberg / Nasjonalmuseet)
Skarpe sting i Nasjonalmuseet – og det var på tide
KRONIKK: Kan kunsten bidra i sannhets- og forsoningsarbeid? I fjor leverte Kommisjonen som skulle granske fornorskingspolitikk og urett begått overfor samer, kvener/norskfinner og skogfinner, sin rapport. Nå kan det oppleves en utstilling i Nasjonalmuseet som går rett i kjernen av dette arbeidet.
MonicaGriniKunsthistoriker, postdoktor (UiA) og førsteamanuensis II (UiT)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Den store, retrospektive
utstillingen Sylkvasse sting med Britta Marakatt-Labba (f. 1951) er den
største samlede presentasjonen av Marakatt-Labbas verk noensinne og
Nasjonalmuseets første separatutstilling med en kvinnelig kunstner med samisk
bakgrunn.
«På overtid», «det var virkelig
på tide» er utrykk som har gått igjen i omtalene av utstillingen. At hovedinntrykket
er at «dette er en begivenhet som burde ha funnet sted for lenge siden» vitner
om en endret bevissthet om samiske kunstnerskap i hovedstadspressen. Samtidig
sier det mye om posisjonen Marakatt-Labba har oppnådd.
I 2017 kom det store internasjonale
gjennombruddet, da tekstilfrisen Historjá og andre verk ble utstilt på
Documenta i Kassel og Athen. Senere har det vært laget dokumentarfilm om henne og
hun var med i hovedutstillingen på Veneziabiennalen i 2022.
Jeg har tidligere kritisert museet for å ikke forholde seg aktivt til duodji, det rike samiske begrepet, materialet og praksisen – nå viser Sylkvasse sting vei.
Marakatt-Labbas kunstnerskap
strekker seg naturligvis mye lenger tilbake og arbeidene hennes er innkjøpt til
flere samlinger. Hun var en av medlemmene i Samisk kunstnergruppe (Sámi
Dáiddajoavku), også kjent som Mázejoavku eller Masigruppen, etablert i 1978.
Flere sider ved historien
Britta
Marakatt-Labba jobber i et bredt utvalg av materialer og teknikker, som broderi,
akvarell, grafikk og skulptur, men er særlig kjent for tekstilarbeidene sine. Et
av nøkkelverkene er nevnte Historjá. Det ble laget på oppdrag for KORO
til UiT Norges arktiske universitet i Tromsø, og er et av flere kjente verk i
KORO sin samling på universitetet.
Arbeidet, som
er 24 meter langt og 40 cm høyt, ble påbegynt i 2003 og var ferdig i 2007. Det
består av broderi og appliserte tekstilformer på lin. Gjennom presise sting lar
hun en variert samisk billedverden tre frem, fra hverdagsliv og høytid til
kosmologi og historiske øyeblikk.
En skjebnesvanger
historie utspiller seg gjennom skildringen av det som er kjent som
Kautokeino-opprøret (1852). Det en betent hendelse i samisk og norsk historie.
Annonse
Lensmannen
og handelsmannen ble drept av opprørene, som bestod av en gruppe reindriftsamer
med tilknytning til den lutherske læstadianske vekkelsesbevegelsen. Straffene i
etterkant var harde – med to fullbyrdede dødsdommer og andre former for
avstraffelse, i tillegg til det sosiale stigmaet etterkommerne etter opprørerne
opplevde.
Det var i denne
perioden fornorskingspolitikken ble utformet som program og senere vedtatt. I Marakatt-Labbas
fremstilling er det kirka som settes i brann og ikke handelshuset, slik det var
i 1852, og mange av opprørerne bærer hornlue, ládjogahpir, kvinnenes hodeplagg som ble fordømt i den læstadianske
læren. I verket settes altså mange forklaringer, fremstillinger og realiteter i
spill.
Historien om opprøret var lenge fortalt som en autorativ
fortelling, ensidig forklart som et resultat av religiøs fanatisme, de senere
årene har det blitt mer vektlagt at forklaringene er kompliserte og
sammensatte. Historjá,
ferdigstilt året før Nils Gaup sin film Kautokeino-opprøret ble sluppet
på kino, har medvirket i denne dialogen.
Likeså kan
Marakatt-Labbas behandling av hornluen ha bidratt til å løfte dens status og synligjøre
kvinners rolle. Hodeplagget, som har en form som gjør at man blir sett, og som
sier noe om kjønn så vel som om samisk identitet, går igjen i flere av hennes
verk – og har de senere årene blitt gjenstand for fornyet interesse, både i
kunst, forskning, og som personlig klesplagg.
Et oversett materiale
I Historjá fortelles ikke
historien fra ett punkt, lengdeformatet og den sirkulære monteringen gjør at
publikum må flytte på seg, hele historien kan ikke tas inn i ett sveip: Du må
gå, stoppe, og se – vil du oppleve historien kan du ikke forholde deg passiv.
Tradisjonell kunsthistorieskrivning
har derimot gjerne hatt en lineær fortellingsform. I en slik fortelling har
ikke samisk materiale blitt viet mye plass, det har blitt skrevet over i andre
fortellinger, ikke blitt omtalt som kunst, men som etnografisk materiale. Eller
det har blitt plassert i begynnelsen av fortellingen, som noe «primitivt»,
sammen med helleristninger og veidekunst, også når det dreier seg om samisk
samtidskunst.
Min gjennomgang av samlingen i Nasjonalmuseet
viser at det inntil nylig ikke har vært en planmessig strategi når det gjelder samisk
kunst ved museet. Utstillingen med Iver Jåks ved Museet for samtidskunst i 1998
var en betydningsfull hendelse, men skjedde før museet ble en del av den nasjonale
museumsenheten for kunst, arkitektur og design.
Annonse
I det nye Nasjonalmuseet er Sylkvasse
sting en begivenhet. Det er en viktig utstilling for publikum, men prosessene
som har skjedd på innsiden av museet i tilknytning til arbeidet med
utstillingen er minst like viktige.
Jeg har tidligere kritisert museet for å
ikke forholde seg aktivt til duodji, det rike samiske begrepet, materialet
og praksisen – nå viser Sylkvasse sting vei. I forbindelse med
utstillingen er Gunvor Guttorm, professor ved Sámi allaskuvla, invitert til å holde
foredrag om duodji i dialog med Marakatt-Labba og med utstillingen, det
er en god begynnelse.
(Britta Marakatt-Labbas utstilling «Sylkvasse
sting» vises frem til 25. august 2024)
Referanser
Grini, Monica, Samisk
kunst i norsk kunsthistorie. Historiografiske riss [doktorgradsavhandling] UiT Norges
arktiske universitet, 2016:https://hdl.handle.net/10037/10019.
Grini, Monica. Samisk Kunst Og Norsk Kunsthistorie: Delvise Forbindelser. Stockholm: Stockholm University Press,
2021. DOI: https://doi.org/10.16993/bbm.
Guttorm, Gunvor, «Fortellinger sydd med sting», i Jan-Erik
Lundström (red.), Broderade
berättelser/Embroidered
stories/Sággon
muitalusat, Koncentrat 2010,
s. 156–159.
Holm, Geir Tore og Carlsson, Ulf (red.), Mázejoavku/Sámi Dáidojoavku/Samisk Kunstnergruppe/Sami artist Group
1978–1983, Sámi Dáiddačehpiid
Searvi, 2004.
Hætta, Susanne, Mázejoavku. Indigenous Collectivity and Art, DAT/OCA,
2020.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?