En overgang til utslippsfrie hurtigbåtsamband vil være kostbart, selv for korte samband, skriver innleggsforfatterne.
(Foto: Erik Johansen / NTB)
Utslippsfrie båtruter vil koste dyrt og krever bedre planlegging
DEBATT: 10. mai sendte Regjeringen sine forslag til nye krav om nullutslipp for ferjer og hurtigbåter på høring. De innebærer påbud om nullutslippsteknologi for hurtigbåter allerede fra 2025. Det vil kreve mer penger og bedre planlegging.
Det finnes rundt 100 båtsamband i Norge. Fordi
båtene går på fossilt drivstoff og har lavt passasjergrunnlag er de blant de
dyreste og mest utslippsintensive transportmidlene i kollektivtrafikken.
Innfasing av
nullutslippsteknologi for hurtigbåter vil koste. God og helhetlig transportplanlegging
vil være nødvendig for å begrense kostnadsveksten og å nå målet om utslippsfrie
hurtigbåter. Det er et gjennomgående funn i alle våre beregninger basert på optimering
og økonomisk analyse.
Utslippsfrie hurtigbåtruter
koster mer enn dagens ruter
En overgang til
utslippsfrie hurtigbåtsamband vil være kostbart, selv for korte samband.
Utslippsfrie teknologier krever strøm som i dag er høyt priset og kan gi betydelige
utbyggingskostnader på grunn av begrenset nettkapasitet.
Våre beregninger viser
at elektrifisering av eksisterende hurtigbåtruter vil kreve tiltakskostnader på
mellom 2 500 og 18 000 kroner per tonn CO2 ved bruk av
dagens batteriteknologi. Det er høyt over myndighetenes referansepris for CO2
på 2 000 kroner per tonn i 2030.
Innfasing av nullutslippsteknologi for hurtigbåter vil koste. God transportplanlegging vil være nødvendig for å begrense kostnadsveksten og å nå målet om utslippsfrie hurtigbåter.
Innleggsforfatterne
Dette skyldes til dels at batteribåtenes
begrensede rekkevidde gjør det nødvendig å benytte flere båter enn tidligere
per rute for å opprettholde dagens tilbud.
Hydrogen kan tas i
bruk i samband hvor rekkevidden blir en utfordring for batteri-elektriske
fartøy, noe våre beregninger viser kan redusere tiltakskostnadene betydelig. Hydrogen
er en mindre moden teknologi som først vil bli konkurransedyktig når den har
mange brukere – også utenfor hurtigbåtsektoren.
Men også i dette tilfellet kan det
bli krevende å opprettholde dagens ruter fordi de alternative energibærerne gir
kortere rekkevidde enn fossilt drivstoff, og lading/fylling kan gi lengre
reisetid for passasjerene.
Ny teknologi
krever ny planlegging
Utslippsfrie
hurtigbåter endrer kostnadsstrukturen og de operasjonelle rammebetingelsene til
hurtigbåtsektoren. Dette krever planlegging av sambandene som tar utgangspunkt
i de nye teknologienes premisser. Viktige tilpasninger kan være å endre ruter
for å redusere seilingsdistanser eller innføre fartsreduksjoner som gir lavere
energiforbruk.
Slike tilpasninger
kan gi ulemper for passasjerene i form av lengre reisetid eller dårligere
kollektivtilbud. Da risikerer vi færre kollektivreisende og økt biltrafikk. Samtidig vil et ensidig fokus på å opprettholde dagens
rutetabell kunne gi unødvendig høye merkostnader og gjøre implementeringen av
kravet om utslippsfrie hurtigbåter utfordrende for både stat og fylker.
Dette vil være viktige avveininger når
rutetilbudet til framtidens utslippsfrie båtruter skal planlegges. Helhetlig
planlegging innebærer også å se på mulighetene for å erstatte kostbar
båttransport med andre kollektive transportmidler, som for eksempel buss, samt
å planlegge for sambruk av lade/fylleinfrastruktur. Med god og realistisk
transportplanlegging kan merkostnadene for utslippsfrie båter reduseres
betydelig.
(Innleggsforfatterne er tilknyttet forskningsprosjektet ZEVS,
som arbeider for å styrke faktagrunnlaget om tekniske muligheter for og
tiltakskostnader ved utslippsfrie hurtigbåter.)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?