En rekke medieoppslag viser at Bufetat mangler tilstrekkelig antall akuttplasser og egnede plasseringssteder. Det gjelder flere steder i landet. Vår undersøkelse underbygger den alvorlige situasjonen og viser at det er grunn til bekymring, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Utfordrende samarbeid i barnevernet rammer barn og unge i krise
KRONIKK: Ny undersøkelse kan tyde på at Bufetat bruker for lang tid på plassering, tilbyr plasser som ligger utenfor rimelig reiseavstand, og skyver ansvaret for å finne alternativer over på barnevernvakta.
GroUlsetForsker ved Institutt for psykisk helse, NTNU, RKBU Midt-Norge
Anita SkårstadStorhaugFørsteamanuensis ved Institutt for psykisk helse, NTNU,
RKBU Midt-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Barnevernvakta, som er
barnevernets akuttberedskap for barn og unge i krise, er avhengig av et godt
samarbeid med andre instanser.
En ny undersøkelse viser at
nesten alle landets barnevernvaktledere erfarer at de ikke får forsvarlige
plasseringstilbud fra det statlige barnevernet, Bufetat. Manglende bistand og utfordrende
samarbeid gjør det krevende for barnevernvaktene å gi øyeblikkelig, forsvarlig
og trygg hjelp til barn og familier i krise.
Akuttarbeid krever samarbeid
Barnevernvaktas hovedoppgave er å bistå
barn, unge og familier som trenger rask hjelp i akutte situasjoner. For å
lykkes med dette, er barnevernvakta avhengig av et velfungerende samarbeid med
andre instanser utenom kommunale barneverntjenester, som politi og barne-,
ungdoms- og familieetaten (Bufetat).
Barn uten omsorg trenger øyeblikkelig hjelp og skal ikke plasseres på glattcelle
Forståelse av og innsikt i
situasjonen, samt et felles mål, er ofte avgjørende for å sikre et effektivt og
godt samarbeid, spesielt i akutte situasjoner hvor raske beslutninger må tas,
og eventuelle tiltak iverksettes umiddelbart.
Samarbeid som svikter
I en landsomfattende
spørreskjemaundersøkelse har vi undersøkt barnevernvaktlederes erfaringer med å
samarbeide med barneverntjenesten, politiet og Bufetat.
Resultatene viser at samarbeidet med de
kommunale barneverntjenestene og politiet stort sett fungerer godt. Derimot
oppleves samarbeidet med Bufetat (det statlige barnevernet) som mindre
velfungerende.
Annonse
Det er nettopp her - i det nødvendige lagarbeidet mellom
barnevernvakta og det statlige barnevernet – at barnevernvaktlederne opplever
de største utfordringene for et godt og forsvarlig akuttarbeid.
Mangelfull bistand fra Bufetat får alvorlige konsekvenser for barna
Bufetat har etter barnevernsloven §
16-3 plikt til å bistå med en egnet institusjonsplass eller et egnet
beredskapshjem når det treffes akuttvedtak.
En rekke medieoppslag de siste
årene har imidlertid vist at Bufetat mangler tilstrekkelig antall akuttplasser
og egnede plasseringssteder. Det gjelder flere steder i landet.
Barn og unge i akutt krise, som av
ulike grunner ikke kan bo hjemme, har derfor blitt plassert i arresten eller på
hotell sammen med barnevernsansatte, med
politi utenfor døren. Dette er løsninger som på ingen måte kan anses å være til
barnets beste.
Disse praksisene står også i sterk
kontrast til barnevernslovens § 1-7, som sier at «barnevernets saksbehandling,
tjenester og tiltak skal være forsvarlige».
Mangler forsvarlige
plasseringstilbud
Vår undersøkelse underbygger den
alvorlige situasjonen og viser at det er grunn til bekymring. Utfordringene
barnevernvaktlederne rapporterer om er i hovedsak knyttet til oppfyllelse av bistandsplikten.
Annonse
Hele 13 av 19 barnevernvaktledere
rapporterer at de «i liten grad» eller «ikke i det hele tatt» mottar
forsvarlige plasseringstilbud fra Bufetat. Kun 3 av 19 ledere mener at Bufetat
i «stor» eller «svært stor grad» ivaretar bistandsplikten.
Slik er forholdet mellom det statlige og kommunale barnevernet:
•Både kommune og stat har oppgaver og ansvar på
barnevernsfeltet.
•Barneverntjenesten i den enkelte kommune utfører det
daglige hjelpearbeidet. Ansvar og oppgaver innbefatter blant annet
undersøkelser, å gjøre vedtak etter loven, iverksette og følge opp ulike
hjelpetiltak for barnet og familien og å forberede saker til behandling i
barneverns- og helsenemnda.
•Barnevernvakten er kommunal barneverntjenestes
akuttberedskap på kveldstid, helge -og helligdager. Primæroppgaven er å bistå
barn, unge og familier som står i akutte situasjoner som krever umiddelbar
bistand fra barnevernet.
•Staten – representert ved Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat), skal blant annet bistå barneverntjenestene med forsvarlige
plassringstiltak utenfor hjemmet, i de tilfeller kommunene ber om dette. Dette
omtales som Bufetats bistandsplikt. Bistandsplikten er hjemlet i
barnevernsloven § 16-3.
•Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) styrer
Bufetat og er et fagorgan på blant annet området barnevern.
Undersøkelsen viser videre at
barnevernvaktene mener at Bufetat ofte bruker uforholdsmessig lang tid på
plassering, tilbyr plasseringssteder som ikke er innenfor rimelig reisetid, og
at ansvaret for å finne alternativer i en del tilfeller skyves over på
barnevernvakta.
Rundskriv for barneverntjenestens saksbehandling poengterer
som følger under punkt 13 «Statlig barneverns oppgaver og ansvar»; 13.2
«Bufetats bistandsplikt»:
«Hovedbegrunnelsen
for at Bufetat har bistandsplikt er at det kreves nasjonal planlegging og
tilrettelegging for å sikre at det er nok tilgjengelige barnevernstiltak. For
at barnevernet skal kunne gi alle barn som trenger det forsvarlig hjelp, må det
til enhver tid finnes et tilgjengelig og tilstrekkelig differensiert
tiltaksapparat i hele landet».
Barn på glattcelle er et alvorlig
svik mot lovens krav
Å plassere et barn i krise på
glattcelle, som en konsekvens av brudd på bistandsplikten, er en
uforholdsmessig alvorlig inngripen i barnets liv og harmonerer svært dårlig med
lovkravene og myndighetenes tolkning av disse.
Helsetilsynet har også nylig
vurdert og konkludert med at alle sakene med lovbrudd tilknyttet Bufetats
bistandsplikt er særlig alvorlige.
Å være i en situasjon hvor man har plikt til å bistå, men i praksis ikke har mulighet til å tilby hjelp, må kunne beskrives både som en svikt og et svik
Enkelte barnevernvaktledere uttrykker i vår undersøkelse at Bufetat
ønsker å bistå dem, men ikke har tilgjengelige plasser – en
problemstilling de mener Bufdir må ta ansvar for å løse. Flere beskriver
imidlertid også erfaringer med «stor grad av faglig overprøving» av
barnevernvaktenes vurderinger fra Bufetats side, samt en generell mangel på
tillit og «dårlig dialog».
Annonse
Behov for styrket samarbeid og
tydelige roller
Når et barn er uten omsorg og ikke kan bo
hjemme og heller ikke plasseres midlertidig i nettverk, er dette å betrakte som en krisesituasjon. For å
kunne håndtere slike situasjoner på best mulig måte kreves det planlegging. En
må sikre at en er beredt gjennom organisering, tiltak og løsninger som gjør det
mulig å bistå på en måte som gjør at barnet blir trygget.
Den akutte konteksten utfordrer
sentrale aspekter ved samarbeidet mellom barnevernvakta og Bufetat. En tydelig
ansvars- og rollefordeling blir dermed spesielt viktig, siden vurderinger og
beslutninger må tas raskt i en stresset situasjon, ofte på et mangelfullt
beslutningsgrunnlag.
Dette indikerer at det vil være av
stor betydning å jobbe med relasjonsbygging og avklaringer i et samarbeid før
krevende og stressfulle situasjoner oppstår.
Et felles ansvar for barnets
beste
Å være i en situasjon hvor man har
plikt til å bistå, men i praksis ikke har mulighet til å tilby hjelp, må kunne beskrives
både som en svikt og et svik.
Annonse
Barn uten omsorg trenger
øyeblikkelig hjelp og skal ikke plasseres på glattcelle. Det er avgjørende at
barnevernet har et godt tiltaksapparat med tilstrekkelig kapasitet for å kunne
ivareta barnet og barnets beste.
Kommunalt og statlig barnevern trenger
å utvikle en felles forståelse for hva som bør prioriteres, hva som er
nødvendig og tilgjengelig informasjon i den akutte situasjonen samt hva som
fremmer tillit og god kommunikasjon i krise- og akuttarbeid.
Ved å etablere denne
felles forståelsen vil man kunne sikre en mer samordnet tjeneste som er beredt til
å gi øyeblikkelig, forsvarlig og trygg hjelp til barn og familier i krise.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?