På TV lærer barn at det er den sekulære offentligheten som er virkeligheten. Det kan bidra til lite kunnskap om religion, liten forståelse for det å være religiøs og er skepsis til at religion kommer til uttrykk i det offentlige rom, ifølge kronikkforfatterne.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Religion burde være synligere i barns nyhetsunivers
KRONIKK: Supernytt presenterer et sekulært nyhetsbilde til norske barn. Nyhetssaker om religion er stort sett fraværende – foruten i hyggelige reportasjer om kulturelle høytidsmarkeringer.
Supernytt,
som ofte er del av barns skolehverdag, formidler nyheter fra virkeligheten og
blir slik en viktig premissleverandør av «virkeligheten».
Redaksjonsleder i
Supernytt, Frank Sivertsen, uttalte i forbindelse med nyhetsprogrammets første
eid-sending i 2021, at han er opptatt av at NRK har et oppdrag i å speile
samfunnet.
Videre sa han at sendingen kunne være «et viktig bidrag til å ufarliggjøre
religion» og at Supernytt er til «for å lage nyheter, og det er helt
naturlig at vi viser både den kristne kulturarven og mangfoldet i landet vårt».
Når NRK skal «speile virkeligheten» skjer det mange valg som er
forankret i verdier. Presentasjonen er ikke en nøytral gjengivelse av
virkeligheten.
På tross av gode intensjoner blir også Supernytt en del av mediediskursen om religion som fraværende, sensasjonspreget og konfliktorientert.
Med
dette bakteppet har vi jaktet på nyhetssaker om religion og gått gjennom alle Supernytts
nyhetssendinger fra oppstart i 2010 til og med 2021.
Vi har kategorisert
nyhetssaker som nevner en religion, en konfesjonell tradisjon, en religiøs
autoritetsrolle, en religiøs bygning, religiøse symboler og religiøse-/åndelige
praksiser. Disse sakene utgjorde tre prosent av alle nyhetssakene.
Kulturelle
høytidsfeiringer
Nesten halvparten av
alle de 381 nyhetsinnslagene om religion handler om høytider – i all hovedsak
muslimske og kristne. I 3 av 4 av høytids-sakene, nevnes kun ordet for høytiden
(for eksempel påske eller jul).
Nyhetssakene
fokuserer på hyggelige sosiale aktiviteter, mat og andre «kulturelle» sider av
høytiden. Nyhetsinnslaget
kan for eksempel handle om tradisjoner som julebad, juleverksted, påskeferie og
påskegodteri.
Vår analyse viser at Supernytts nyhetssaker om religiøse
høytider preges lite av det religiøse innholdet i høytiden og har et sekulært
fokus.
I de resterende sakene
om høytider, hvor det religiøse aspektet er mer fremtredende, får muslimske
høytider mest oppmerksomhet. Blant sakene om kristne høytider handler flere av
sakene om katolske høytider.
Når vi zoomer inn på nyhetssakene som ikke bare nevner
høytidens navn og legger til de andre sakene om religion står vi igjen med 249
nyhetsinnslag totalt.
Flere
saker om islam
Analysen
vår viser at antall saker om religion har økt litt fra Supernytts start i 2010
til 2021. Hovedårsaken er økt dekning av islam. Det er, ikke uventet, flest
nyhetssaker om islam og kristendom (77 prosent).
Når det gjelder innholdet i
sakene registrerer vi noen ulikheter og noen likheter i dekningen av kristendom
og islam. Mens hverdagstro og aktiviteter får størst plass i nyhetene om
kristendom, er det mer fokus på konflikt og terror i sakene om islam.
Sakene om
terror som nevner islam, inneholder ofte «consolidation strategies», hvor det
formidles at barna ikke trenger å være redde. De sensasjonspregede sakene
handler ofte om en religiøs festival eller aktivitet som for de fleste norske
barn er ukjent; et eksempel er en slangefestival.
Medier og religion - gjensidig
påvirkning
I
et medialisert samfunn er samfunnsutviklingen og medieutviklingen tett
sammenvevd. Uten at det er mulig å forklare helt hvordan, spiller mediene en
sentral rolle i langsiktige samfunnsendringer. Medienes nyhetsbilder er ikke
speilbilder av virkeligheten, men utvalgte og bearbeidede perspektiver
tilpasset medienes dramaturgi.
Hva og hvordan mediene formidler er ikke uten
betydning for vår forståelse av virkeligheten. Mediene påvirker samfunnet – og
samfunnet påvirker mediene. Derfor er det viktig med kunnskap om medienes nyhetsformidling.
Barn
i Norge i dag vokser opp i et sekulært samfunn, og tidligere forskning viser at
de har lite kunnskap om religion, liten forståelse for det å være religiøs og
er skeptiske til at religion kommer til uttrykk i det offentlige rom.
Nedtoner og ufarliggjør religion
Undersøkelsen
vår antyder at NRKs ønske om å bidra til å «ufarliggjøre» religion kommer til
uttrykk ved å tone ned det religiøse aspektet. På tross av gode intensjoner
blir også Supernytt en del av mediediskursen om religion som fraværende,
sensasjonspreget og konfliktorientert.
Selv om Supernytt også formidler
religion som utgangspunkt for hyggelige, kulturelle høytidsmarkeringer, bidrar
programmet i liten grad til mer kunnskap og toleranse i møte med et
livssynsmangfoldig samfunn. Det er den sekulære offentligheten som fremstilles
som «virkeligheten».
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?