Etter en klar framgang i leseferdighetene hos norske 5. klassinger siden 2006 har noe skjedd. Trenden har snudd, og vi er tilbake på 2006- nivå, samtidig som andelen elever med svake leseferdigheter er nær doblet fra 2016 til 2021, skriver kronikkforfatteren.
(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter
KRONIKK: 8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret.
Ifølge FN er det fortsatt mer enn 773 millioner mennesker på
verdensbasis som ikke lese og skrive. I et av verdens rikeste land er det fort
gjort å glemme hvor privilegerte vi er. Uavhengig av sosial bakgrunn har vi
tilgang til den samme, offentlige skolen som gjør sitt beste for at elever skal
trives, oppleve mestring og lære å lese og skrive og ruste oss best mulig for deltakelse
i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
Enhetsskolen og det norske
utdanningssystemet har bidratt til å gi oss et sterkt demokrati og en
voksenbefolkning som ligger i verdenstoppen når det gjelder leseferdighet.
Hva har skjedd med lesingen til elevene våre?
Lenge har vi også sett en god framgang i lesing på
barneskolen. Skolereformen Kunnskapsløftet fra 2006 skulle gi 6-åringer systematisk opplæring i skriftspråket og ikke «bare» utforske
lesing og skriving i «egen takt», som det het da 6-årsreformen ble innført med
læreplanen fra 1997.
FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdigheter minner oss om at gode lese- og skriveferdigheter i befolkningen er en forutsetning for demokratiet og at det ikke kan tas for gitt.
Etter innføringen har den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS
over flere år vist en klar framgang i 5. klassinger sin leseferdighet. Men noe har
skjedd. Trenden har snudd, og vi er tilbake på 2006 nivå, samtidig som andelen
elever med svake leseferdigheter er nær doblet fra 2016 til 2021.
Hvorfor? Vi vet ikke sikkert hvorfor, men pandemien
forklarer trolig om lag halvparten av nedgangen. Vi vet også at både norske
elever og foreldrene deres leser mindre på fritiden enn før og at lesegleden
til 5. trinns-elevene falt dramatisk.
Faktisk rapporterer de norske elevene om
minst leseglede blant alle de 65 landene som deltok i PIRLS. I tillegg leses
det mye mer på skjerm enn tidligere, noe som forskning har vist at gjerne fører
til mer overflatisk lesing og mer distraksjon.
Mens 87 prosent av lærerne i
2021 svarte at skolen ga hver elev en digital enhet, svarte bare 13 prosent det
samme i 2016. Brukt på gode måter er digitale verktøy i skolen en nyttig
ressurs, men erstatter de papirbøker, som gir bedre forutsetning for
konsentrasjon og dybdelesing, kan de virke mot sin hensikt.
Vi må bygge en kultur for lesing
Hva kan vi så gjøre for å snu trenden og sørge for at vi
fortsatt skal ha gode leseferdigheter i befolkningen? Vi må bygge en kultur for
lesing. Prioriter lesing og les for barna både hjemme, i barnehagen og på
skolen! Lag gode og innbydende lesemiljø der det frister å slå seg ned med en
bok. Sats på skolebibliotek og del leseerfaringer. La 6-åringene bruke både 1.
og 2. klasse på å bli sikre skriftspråkbrukere gjennom arbeid med meningsfull
lesing og skriving og Iekende undervisning.
Gi elever som henger etter en
tidlig, forskningsbasert innsats, så de ikke faller stadig lengre etter, men
opplever mestring. Gi lærerne mulighet til å velge gode papirbaserte og
digitale læremidler til undervisningen. Og sats på spesialpedagogisk kompetanse
sånn at elever som strever får den støtten og hjelpen de trenger.
Det er mye
annet i skolen som er både bra og viktig, men for å bli god til å lese, må du
lese. Derfor må det settes av tid til lesing i skolen – også for opplevelsens
skyld.
FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdigheter minner
oss om at gode lese- og skriveferdigheter i befolkningen er en forutsetning for
demokratiet og at det ikke kan tas for gitt. Vår nære historie med pandemi, det
amerikanske valget og utviklingen i Russland illustrerer at demokratiet er
skjørt og hvor viktig det er å utdanne gode og kritiske lesere. Skal vi få til
det, trenger vi systematisk innsats over tid og kultur for lesing.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?