I juni ble det kjent at over 170 meldinger sendt fra Politiet til Barnevernet i perioden 2018 - 2023 via Altinn aldri ble åpnet, eller ble åpnet for sent. Flere norske kommuner er rammet. Utfordringer med digitale løsninger i Barnevernet har imidlertid vært kjent og sagt i fra om over flere år, ifølge kronikkforfatteren.
(Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)
Barnevernet har bedt om hjelp til å løse digitale utfordringer i årevis uten å bli hørt
KRONIKK: Barnevernstjenestene har i årevis støtt på digitale utfordringer som hindrer dem i løse sine arbeidsoppgaver på en trygg måte
Flere ganger har det hendt at digital post og meldinger til
barnevernet har forsvunnet som følge av overgang til digitale løsninger. Og i flere
år har barnevernet bedt om støtte og svar fra nasjonale myndigheter på hvordan
de skal løse ulike digitale utfordringer de har møtt på.
I mellomtiden må de
finne egne løsninger som gjør dem i stand til å ivareta arbeidsoppgavene sine
på en mest mulig forsvarlig og effektiv måte. Mange av utfordringene kunne vært unngått med bedre koordinering
av staten og dens ambisjoner om en digital offentlig sektor, og de offentlige
tjenestene.
Forsvunnede barnevernsmeldinger
I juni ble det offentliggjort at bekymringsmeldinger om barn
som er sendt til barnevernet digitalt via Nasjonal portal for
bekymringsmeldinger ikke
har kommet fram. Nasjonal portal for bekymringsmeldinger er en digital
portal der både private og offentlige aktører skal kunne sende
bekymringsmeldinger til barnevernet på en trygg og sikker måte.
Feilen skal skyldes en svikt i integreringen mellom Nasjonal
portal for bekymringsmeldinger og Vismas barnevernsfaglige journalsystem. Visma er en av flere firmaer som konkurrerer om å levere det digitale saksbehandlingssystemet til det norske barnevernet.
Barnevernstjenestene har erfaring med forsvunnede brev og dokumenter helt siden offentlige aktører tok i bruk digital post.
Som følge
av dette har Bufdir (Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet, red.anm) bedt alle landets
kommuner foreta en gransking av om barn i deres kommune er berørt. Konsekvensen
av den digitale svikten er svært alvorlig, da barnevernet har blitt forhindret
i å avdekke potensiell svikt i omsorgen til barna som er berørt.
Som følge av den interne granskningen, fant Lillehammer
kommune at bekymringsmeldinger og dokumenter sendt fra politiet de to siste
årene heller ikke hadde nådd fram til barnevernstjenesten. Politiet bruker
Altinn for å sende brev og dokumenter digital.
For at barnevernstjenestene skal kunne motta dokumenter fra
politiet via Altinn trengtes en spesiell tilgang som barnevernstjenestene ikke
hadde. Nå viser det seg at flere
kommuner har opplevd å ikke motta dokumenter fra politiet som er sendt
digitalt.
Barnevernstjenestene må finne mellomløsninger
Utfordringene med forsvunnede barnevernsmeldinger som har vært
i mediebildet de siste månedene er kun få av en rekke digitale utfordringer
barnevernsansatte møter daglig. Noen av disse kunne vært unngått med bedre
samordning og koordinering mellom statens ambisjoner om en digital offentlig
sektor, og kommuner som er i direkte møte med innbyggerne.
I mitt
doktorgradsprosjekt om digitalisering i barnevernet var jeg i perioden
2019-2020 i kontakt med barnevernsledere og ansatte som uttrykte frustrasjon
over mangel på støtte og svar på en rekke digitale utfordringer de erfarte daglig.
De fortalte om forsvunnede dokumenter når Statsforvaltere gikk over fra ordinær
til digital post, uten å forsikre seg om at det fantes et mottakerapparat
beredt til å ta imot den digitale posten i kommunene.
Selv om statlige og andre offentlige aktører gikk over til digital
post, var det mange barnevernstjenester som fortsatt opererte med fysiske arkiv
og ikke hadde tatt i bruk digital post. Barnevernstjenestene har erfaring med
forsvunnede brev og dokumenter helt siden offentlige aktører tok i bruk digital
post.
Mitt inntrykk fra intervjuer med ansatte i barnevernet er at de finner
egne løsninger for å sikre tilgang til digital post. Ett eksempel her var en
barnevernsleder som tok i bruk sin egen, private Altinn for å sikre at
barnevernstjenesten mottok digital post.
I intervjuer fortalte ansatte også om utfordringer når
digitale brev ble sendt til ungdommer under 18 år som tok kontakt med sine
saksbehandlere på grunn av manglende tilgang til digitale brev, fordi de ikke
hadde MinID som krevdes for å kunne lese digital post.
Særlige utfordringer knyttet til omsorgsplasserte barn
Særlig i kombinasjonen digitalisering og barn som er
plassert utenfor hjemmet opplever barnevernet en rekke utfordringer. Allerede i
2018 rettet en kommune en henvendelse til Statsforvalteren om hvordan de skal
håndtere at fosterforeldre ikke fikk hentet ut resepter foreskrevet til
fosterbarnet, fordi utlevering av medisiner kun skjer til de med foreldreansvar
for barnet.
Epikriser og barns journal fra sykehus og barne- og
ungdomspsykiatrien har de med foreldreansvar full lesetilgang til. Innkallinger,
resepter og epikriser ble automatisk sendt til biologiske foreldre, fordi det i
Folkeregisteret er disse som er registrert med foreldreansvar. Selv om barnet
er plassert utenfor hjemmet og informasjon om barnet i enkelte tilfeller burde
holdes tilbake fra deres foreldre, for eksempel ved mistanke om at de hadde
utsatt barnet for vold eller overgrep.
På spørsmål fra kommunene kunne Helse Norge opplyse at
fosterforeldre verken hadde eller skulle få tilgang til barnets sykehusjournal.
Andre utfordringer er aktører som krever at søknader sendes
elektronisk, slik som søknader til PPT, brev til UDI, søknad om barnehageplass,
og flyttemeldinger til Folkeregisteret, som alle krever bruk av MinID. Barnevernsansatte
må bruke egen, private MinID for å sende søknader på vegne av barnet.
Barnevernet venter fortsatt på svar fra myndighetene
På bakgrunn av nevnte utfordringer barnevernstjenestene
erfarte, rettet Statsforvalteren en henvendelse til Bufdir i 2019, og fortsatt
synes disse forholdene å være uavklarte. Således har barnevernstjenestene
manøvrert rundt automatiserte prosesser og mangel på lovverk som tar høyde for
kompleksiteten med barn plassert utenfor hjemmet.
Ett eksempel er barnevernsansatte som må be helsepersonell
om å la være å sende dokumenter elektronisk, for å hindre innsyn fra barnets
foreldre. Et annet eksempel som riktignok krever mer innsats, er å ved hjelp av
politiet, be sykehuset om å sperre barns journaler for innsyn fra foreldre med
foreldreansvar.
Ifølge statens digitaliseringsstrategi Én
offentlig sektor, skal digitalisering bidra til å gi offentlig ansatte og
innbyggere en enklere hverdag. Barnevernstjenestene etterspør mer kunnskap,
støtte og svar på hvordan de skal forholde seg til ulike digitale utfordringer
de møter på daglig.
Når staten først har besluttet at alle offentlig ansatte
skal inn i den hellige, digitale gral, må de samtidig også ta ansvar for at
alle kommer med på en trygg og god måte. Innenfor barnevernfeltet synes det
fortsatt å være en lang vei å gå til statens ambisjoner om én offentlig sektor er
nådd.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?