I verdens felles dugnad for fremtiden må alle bidra til å skape bærekraftige produksjonssystemer og livsstiler. Det norske samfunnet må mobiliseres og tiden er knapp, mener kronikkforfatteren.
(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Hvis alle skulle hatt like høyt forbruk som oss nordmenn, ville vi trengt 3,6 jordkloder
KRONIKK: Nå må vi våkne! Kunnskap om det grønne skifte og kommende markedskrav, er manglende i Norge. Kompetansen om hva EU tilrettelegger for når det gjelder kravene til bærekraftige produkter må økes i det norske samfunnet .
I
2030 skal EU etablere en sirkulær økonomi i Europa – ikke gjennom lovkrav, men gjennom
bruk av markedskreftene. Alle som går til innkjøp av produkter, skal ha tilgang
til troverdig miljøinformasjon om produktenes materialinnhold, miljøprestasjon,
muligheten for reparasjon, og i hvilken grad produktet er designet for
demontering og gjenvinning.
Skal næringslivet mestre
markedskravene, må forbrukere og kunder fremme tydelige miljøkrav og
forventninger, og bedriftene må ta samfunnsansvar for utvikling og konstruksjon
av egne produkter. De etablerte forbruks- og produksjonssystemene må gjennomgå
drastiske endringer – et grønt skifte.
Næringslivet
i Norge henger langt etter med kunnskap om hva bærekraftig produktutvikling er sammenlignet
med konkurrentene i Europa. Og innbyggerne har på sin side for lite kunnskap om
hva det grønne skiftet innebærer når det gjelder bærekraftige produkter, og gir
derfor ikke bedriftene riktige impulser. Dette er en ond spiral.
En offentlig debatt er nå nødvendig for å bevisstgjøre innbyggerne om hva bærekraftige produkter er, og om hva EU tilrettelegger for i 2030.
I
verdens felles dugnad for fremtiden må alle bidra til å skape bærekraftige
produksjonssystemer og livsstiler. Det norske samfunnet må mobiliseres. Hvis
lederne i bedriftene skal forstå at handling er viktig, og at det må investeres
i den nødvendige kompetansen, må krav og forventninger om at bærekraftige
produkter er normen diskuteres bredt.
Nå er det på høy tid med en bred offentlig
debatt for å bevisstgjøre alle innbyggere, inkludert ledere i det norske nærings-
og samfunnslivet, om hva bærekraftige produkter er, og om hvilke markedskrav EU
tilrettelegger for i 2030. Tiden er knapp!
Bred
enighet om bærekraftig utvikling
I
Europa er det bred enighet om at bærekraftig utvikling må være den overordnede
strategien for hele samfunnsutviklingen. Dessverre er bedriftene og allmenheten
i Norge mangelfullt opplyst om de miljøutfordringene vi faktisk står overfor, om
hva som skjer i EU, og om hva som må gjøres.
Så tidlig som i 1992 erkjente FNs konferanse om miljø og utvikling
i Rio de Janeiro at ikke-bærekraftige forbruks- og produksjonssystemer var
hovedårsaken til globale miljøødeleggelser.
Handlingsplanen Agenda 21 ble etablert, og utfordringen var å gjøre de vedtatte konklusjonene
fra Rio om til praktisk politikk, til kompetanse i bedriftene og til generell
allmenndannelse.
For å synliggjøre kravet til nødvendig ressurseffektivisering ble faktor 10 begrepet
introdusert i 1996. Begrepet innebærer at I-landenes ressursforbruk må
reduseres en tigang, hvis det skal gis rom for at utviklingslandene skal kunne
komme opp på samme forbruksnivå som hos oss i den industrialiserte delen av
verden.
Da må det utvikles nye produkter, som kan opprettholde forbruksnivået, men kun
ved bruk av ti prosent av ressursinnsatsen – og dette skulle bli oppnådd innen
en generasjon.
Tre hovedgrep for bærekraftig omstilling
Et viktig tiltak i Agenda 21 var at den internasjonale
standardiseringsorganisasjonen (ISO) skulle utvikle de miljøverktøyene
(ISO14000-serien) som den internasjonale varehandelen kom til å trenge. Mandatet
ISO fikk, var at standardene skulle utgjøre et tilstrekkelig bidrag for en
bærekraftig utvikling, og den første standarden kom i 1996.
Det andre hovedgrepet var å sikre at forbrukerne får
miljøinformasjon om de produktene de går til innkjøp av. Norge signerte Århus-konvensjonen i
1998, og miljøinformasjonsloven ble
innført i 2004, en lov som av mange er betraktet som Norges mest ukjente lov.
Et tredje hovedgrep var at hvert land skulle iverksette en
bevisstgjøringskampanje for å mobilisere egne innbyggere til innsats for en
bærekraftig utvikling. Den lokale
Agenda 21-aktiviteten skulle ha vært gjennomført innen 1997. De fleste land
i Europa tok dette lokale mobiliseringsarbeidet seriøst, men noen bred folkelig bevisstgjøring
ble ikke iverksatt i Norge.
FN fulgte opp Agenda 21-planen med møter både i 1997, 2002, 2007
og 2012. Lite skjedde globalt, bortsatt fra i Europa. I 2015 iverksatte derfor FN,
med sine 17 bærekraftsmål, en ny giv til det globale arbeidet for en
bærekraftig omstilling.
EU går foran som global aktør
Allerede i 2001 bestemte EU at Europa skal utvikles til å bli det
fremste markedet i verden som tar frem de nye bærekraftige produktløsningene.
En viktig milepæl for dette kom i mars 2022 gjennom EU-forordningen om at
bærekraftige produkter er normen. Forordningen dekker et bredest mulig produktspekter, og inneholder krav til informasjon
både om sirkularitet og livsløputslipp.
Alle bærekraftige produkter må ha
digitale produktpass. Digitale produktpass defineres som et
produktspesifikt datasett, som kan nås elektronisk gjennom for eksempel en
mobiltelefon for å «elektronisk registrere, behandle og dele produktrelatert
informasjon».
Slike produktpass skal
gi informasjon om opprinnelsen, sammensetningen og reparasjons- og
demonteringsmulighetene til et produkt, inkludert hvordan de ulike komponentene
kan resirkuleres eller kasseres ved endt levetid. Informasjonen vil muliggjøre
sirkulære økonomistrategier som forutsigbart vedlikehold, reparasjon,
reproduksjon og resirkulering.
I tiden fremover må hver produsent ta økt ansvar for alle miljø-
og ressursproblemer knyttet til produksjonen av og innholdet i egne produkter.
En utfordring vil være å deklarere miljøprestasjonen. En miljøvaredeklarasjon er
et dokument som på en objektiv måte oppsummerer miljøprestasjonen til et
produkts livsløp. Er bedriftene i Norge, og det norske samfunnet for øvrig, i
det hele tatt klar over denne utfordringen?
Trenger en offentlig debatt
Norge ligger 20 år etter resten av Europa. Økt søkelys på
bærekraft kom først inn i læreplanen for grunnskolen i 2019 (LK20), og
universitetene ble først utfordret gjennom tilstandsrapporten for høyere
utdanning samme år.
En offentlig debatt er nå nødvendig
for å bevisstgjøre innbyggerne om hva bærekraftige produkter er, og om hva EU tilrettelegger
for i 2030. Allmennheten må bevisstgjøres og mobiliseres for å sikre at næringslivet
får tilstrekkelige endringsimpulser om den bærekraftige omstillingen som nå kommer.
Referanser:
regjeringen.no (2022), EU vil gjøre
bærekraftige produkter til normen, https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/aktuelt/aktuelt/rapporter-fra-eu-delegasjonen-2022/EU-vil-gjore-barekraftige-produkter-til-normen/id2907327/
University
of Cambridge (2022), Digital Product Passport: the ticket to achieving a
climate neutral and circular European economy? https://www.corporateleadersgroup.com/digital-product-passport-ticket-achieving-climate-neutral-and-circular-european-economy
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?
BILDETEKST
VIL BEVISSTGJØRE: Førsteamanuensis
Lars Eric Roseng ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) mener nordmenn har for
lite kunnskap om hva bærekraftige produkter er, og hvilke markedskrav EU
tilrettelegger for i 2030. Han vil ha mer krevende forbrukere som kjenne til miljøkonsekvensene
av kjøpene våre. (Illustrasjonsfoto: Ragnhild
Thorseth Grevskott/USN)