Kjøttindustrien påstår at protein fra kjøtt er bedre enn protein fra plantekost. Bekymringer om protein uten kjøtt hører til i forrige årtusen. I 2021 vet vi at et grønnere kosthold er et sunnere kosthold, skriver innsenderne.

Protein fra bønner er både fullverdig og sunnere, også for eldre mennesker

DEBATT: Mest mulig kjøtt i kosten er således ingen mirakelkur eller spesielt nyttig for å forebygge underernæring blant eldre.

Samtlige fagpanel, fra Harvard Universitet til Danmarks nye kostholdsråd fra 2021, oppfordrer oss til å spise mer protein fra planter og mindre fra kjøtt. Oppsummert forskning viser at dette kan gi bedre helse og lengre liv, og dette gjelder også eldre mennesker.

Harvard universitet skriver at et plantebasert, til og med helt kjøttfritt, kosthold ikke bare er trygt og kan dekke proteinbehovet fullt ut, men gir også flere helsefordeler for eldre mennesker, som forbedrer kolesterolverdier og blodsukkerverdier, forebygger forstoppelse og overvekt . Helsedirektoratet har anerkjent at kjøttfritt kosthold passer i alle aldre, inkludert eldre.

Kjøttindustrien fronter urgamle proteinmyter

Den kjøttindustri-eide organisasjonen Animalia ser ikke ut til å være enig i dette, og forsøker i et innlegg på Forskersonen å gjeninnføre den urgamle myten om at protein fra kjøtt «er bedre» enn protein fra bønner. Dette gjør Animalia i forbindelse med at Sykehjemsetaten i Oslo kommune har begynt med en svært beskjeden endring i menyen for sine beboere, som omtalt i Nettavisen. Det er nemlig innført elleve middager i løpet av en periode på et år der 25 prosent av kjøttdeigen i kjøttkaker blir erstattet med bønner.

Årsaken til underernæring er, i motsetning til det Animalia antyder, en helt annen enn for lite kjøtt eller protein i kosten.

Sykehjemsbeboere testet middagene med bønner og likte smaken. Vi klarer derfor ikke å se noen annen grunn til at Animalia, som eies av Nortura SA og Kjøtt- og Fjørfebransjens landsforbund, problematiserer dette, og nok engang fremmer forslitte proteinmyter, enn at de ønsker å skremme publikum fra å spise mindre kjøtt og mer plantekost.

Enkelt å nå proteinbehovet uten kjøtt

Animalias tekniske beregninger om at man må spise «tre ganger så mye bønner som kjøttdeig» for å «kompensere» for proteininnhold er løsrevet fra realiteten. Man bør se på hvor mye protein en porsjon kjøttkaker med og uten bønner inneholder, og hvor mye protein totalt som er i kosten. Men igjen, dette gjelder kun elleve middager i løpet av et år.

I sitt skriv Standarkost i helseinstitusjoner sier Helsedirektoratet at proteinbehovet for eldre er 1-1,5 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, eller mellom 15 og 20 prosent av energiinntaket. Det er fullt gjennomførbart selv helt uten kjøtt. Et egg, to glass kefir og ost til to brødskiver, samt 200 gram laks gir til sammen over 80 gram protein, og med brød, poteter og havre blir det godt over 100 gram protein i dagsmenyen. Alle kan sjekke dette ved hjelp av den offentlige Matvaretabellen.no

Kjøtt er ingen mirakelkur mot underernæring

Det er åpenbart at elleve middager i løpet av et år med litt mindre kjøttdeig har forsvinnende liten betydning for ernæringsstatus og proteininntak. Fordi mange eldre og sykehjemsbeboere er underernært, ble dette tiltaket likevel innført i samarbeid med ernæringsfysiolog som regnet på næringsverdien ved denne menyendringen.

Slik Animalia påpeker, er underernæring et problem hos mange eldre som kommer på institusjoner. Men årsaken til underernæring er, i motsetning til det Animalia antyder, en helt annen enn for lite kjøtt eller protein i kosten. Vanlige årsaker til underernæring hos eldre kan være, slik en artikkel i fagbladet sykepleien.no skriver, «sykdom, dårlig appetitt, depresjon, bivirkninger til legemiddel, glemsel, dårlig tannstatus, økonomi og vanskeligheter med å tilberede maten». Mest mulig kjøtt i kosten er således ingen mirakelkur eller spesielt nyttig for å forebygge underernæring.

Bekymringer om protein uten kjøtt hører til i forrige årtusen. I 2021 vet vi at et grønnere kosthold er et sunnere kosthold. Det er synd at Animalia, på vegne av den norske kjøttproduserende bonden, igjen forsøker å skremme nordmenn vekk fra å spise mat som har potensiale for å gi bedre helse, livskvalitet og et lengre liv.