Et mindfulnesskurs er ikke en løsning på strukturelle problemer i seg selv. Likevel ser vi grunner til å tro at mindfulness og lignende ferdigheter også kan implementeres på et strukturelt nivå med positiv virkning, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Svar til Hilde Gunn Slottemo: Mindfulness gir trening i kognitive ferdigheter
DEBATT: Jeg har aldri påstått at mindfulness er løsningen til dagens samfunnsutfordringer. Men siden du spør Slottemo, vil jeg trekke frem at jeg personlig tror slike former av selv-regulerende teknikker kan bidra til et bedre samfunn.
RobinBjorheimHøyskolelektor, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Takk til Hilde Gunn Slottemo for hennes svar i den
pågående debatten på forskning.no.
Slottemo putter ord i munnen min der hun påstår, som
tittelen i hennes innlegg indikerer, at jeg mener «mindfulness er svaret», noe
jeg på ingen måte har ytret i mitt forrige innlegg. For å sikre at det ikke
vendes på mine uttalelser, skal jeg her gjøre poengene mine helt eksplisitt.
Akademia og kognitive ferdigheter
Slottemo skriver først at hun selv og kolleger er bekymret
for studentenes faglige arbeid og utvikling, der konsentrasjon, evnen til å lese
fagtekster, fordypning og argumentasjon trekkes frem som sviktende ferdigheter.
Ironisk nok glir Slottemos egen argumentasjon her over
på en diskusjon om mindfulness som behandlingstiltak for stress, og jeg må
påpeke at argumentene i denne sammenhengen blandes. Et sted mellom bekymringen
for akademiske ferdigheter og mindfulness som stressreduksjon, tror jeg Slottemo
har gjort en slutning om en sammenheng mellom nettopp disse to.
Et mindfulnesskurs er ikke en løsning på strukturelle problemer i seg selv.
Denne sammenhengen ser hun ut til å ha glemt å
redegjøre for. Jeg er derimot ikke så sikker på om mindfulness har blitt
implementert i akademia som et tiltak på bakgrunn av at «fagansatte strever med
å lære studentene fagenes innhold», som Slottemo skriver.
Deretter trekker hun debatten i en ny retning hvor hun
viser til at jobbrelatert stress bør angripes som en strukturell utfordring, og
som følgelig ikke skal løses på individuelt nivå: Du kan ikke tilby
mindfulnesskurs til dine ansatte eller dine studenter som en løsning på at arbeidet
er stressøkende.
Annonse
Vi er enige, så langt. Men jeg er interessert i å høre om
Slottemo tror vi tilbyr valgemne i mindfulness fordi vi synes studentene har en
stressende studiehverdag?
Som jeg brukte betydelig plass på å oppklare i mitt
forrige innlegg, er mindfulness relatert til en rekke kognitive ferdigheter som
alle kan være nyttig i både akademiske sammenhenger og videre arbeidsliv.
Mindfulnesstrening
er på denne måten en del av et studietilbud som skal forberede studenter på arbeidslivet.,
på lik linje med valgfag i akademisk skriving eller kurs i kildehenvisning. Mitt
hovedpoeng er derfor at mindfulness gir trening av kognitive ferdigheter.
Stressreduksjon på to nivåer
Deretter kan vi vende oss til de punktene hvor Slottemo og jeg er helt enige. Mindfulness er
også en god teknikk for stressreduksjon, men bør ikke brukes som et tiltak der det
underliggende problemet er at arbeidet er organisert på en måte som øker
stress.
Dette er et veldig godt poeng når det gjelder ansatte i eksempelvis universitets- og høgskolesektoren.
Mitt andre poeng er derfor at mindfulness ikke bør brukes som en individuell behandling
på strukturelle problemer (dette er egentlig Slottemos poeng som jeg er helt
enig i).
Men, det ene trenger ikke å utelukke det andre, gjør
det vel? Når vi lever i et samfunn preget av høyt tempo og karrierejag vil det
naturligvis være ønskelig at vi arbeider med å redusere de underliggende
faktorene som fremmer slike usunne verdier. Samtidig som vi jobber med det
strukturelle, kan vi også gi hjelp på individnivå. Kan vi ikke?
Er ikke jobben til en psykolog nettopp dette?
Behandling av enkeltindivider, uavhengig om årsaken ligger på et strukturelt
nivå. Psykologien har en lang historie av behandling på individnivå, samtidig
som det arbeides med å gjøre forbedringer på strukturelle nivå.
Annonse
Jeg ville anbefalt å behandle en ukrainsk flyktning
for å dempe traumene, samtidig som jeg ville ytret et ønske om at krigen skal ta
slutt. Jeg ville også anbefalt universitets- og høgskolesektoren å se på strukturelle utfordringer
som kan påføre ansatte og eventuelt studenter stress, men samtidig gitt
umiddelbar hjelp til individer som har stressrelaterte utfordringer.
Mitt
tredje poeng er derfor at det er fullt mulig å arbeide med stressrelaterte utfordringer
på et strukturelt nivå samtidig som det arbeides på et individnivå.
Vesten har forbedringspotensial
Vi har til slutt et siste punkt i denne diskusjonen hvor
jeg vil oppfordre til nytenkning. Et mindfulnesskurs er ikke en løsning på
strukturelle problemer i seg selv. Likevel ser vi grunner til å tro at mindfulness
og lignende ferdigheter også kan implementeres på et strukturelt nivå med
positiv virkning.
Selv-kunnskap og teknikker som bidrar til
selv-regulering har nylig hatt en stor vekst i det kommersielle markedet. En
del av grunnen til dette er at forskning på dette feltet viser lovende effekter
av slike teknikker - deriblant mindfulness.
Andre teknikker er eksempelvis
emosjonsregulering og selv-regulering. Selv om slike teknikker ikke er en del
av vår historiske kultur på den måten det har vært i Østen, synes jeg at vi
godt kan være åpen for ideen om at det er noe her som også kan implementeres og
ha nytte i Vesten.
Det er for eksempel ikke slik at vi har en spesielt
god tradisjon for å håndtere følelser – de har man helst holdt for seg selv og
gjerne undertrykt. Det viser seg derimot at god emosjonsregulering kan
forhindre prokrastinering, noe som utvilsomt er en del av utfordringen hos våre
studenter.
På grunnskolenivå er emosjonsregulering assosiert med både akademisk
engasjement og akademisk ytelse. Det populære begrepet emosjonell intelligens
har også sterke data som argument for en positiv innvirkning på ytelse i
arbeidsliv.
Annonse
Et annet eksempel er selv-regulering, der vi ser at graden
av evne til selv-regulering hos barn kan forutse graden av fremtidig ytelse, gode
sosiale forhold, sunn mental helse og sunn livsstil senere i livet.
I en litteraturstudie
med over 23 000 deltakere vises det også at barn og ungdom har en positiv
effekt av å lære selv-regulering når det gjelder ulike aspekter av akademisk
ytelse og helseadferd.
Jeg har aldri påstått at mindfulness er løsningen til dagens
samfunnsutfordringer. Men siden du spør Slottemo, vil jeg trekke frem at jeg
personlig tror slike former av selv-regulerende teknikker kan bidra til et
bedre samfunn. Ikke som medisin på diagnosen av samfunnsutfordringer, men som et
ledd i hvert enkelt individs bidrag mot et bedre samfunn.
Referanser:
Bockmann, J.O., Yu, S.Y. Using Mindfulness-Based
Interventions to Support Self-regulation in Young Children: A Review of the
Literature. Early Childhood Educ J 51, 693–703 (2023).
https://doi.org/10.1007/s10643-022-01333-2
Eckert, M., Ebert, D. D, Lehr, D., Sieland, B., & Berking, M.
(2016). Overcome procrastination: Enhancing emotion regulation skills reduce
procrastination. Learning
and Individual Differences, 52, 10–18. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.10.001
Juliane Schlesier,
Ingo Roden, Barbara Moschner (2019). Emotion regulation in primary school children: A systematic review, Children
and Youth Services Review, Volume 100, 2019, Pages 239-257, ISSN 0190-7409, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.044.
O'Boyle, E.H., Jr., Humphrey, R.H., Pollack, J.M., Hawver, T.H. and
Story, P.A. (2011), The relation between emotional intelligence and job
performance: A meta-analysis. J. Organiz. Behav., 32: 788-818. https://doi.org/10.1002/job.714
MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M.,
& Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic
performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2),
150–186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
Pandey A, Hale D, Das S, Goddings
A, Blakemore S, Viner RM. Effectiveness of Universal Self-regulation–Based
Interventions in Children and Adolescents: A
Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. 2018;172(6):566–575.
doi:10.1001/jamapediatrics.2018.0232
Robson,
D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood
as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(4), 324–354. https://doi.org/10.1037/bul0000227
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?