ADHD: Dersom uro og konsentrasjonsvansker har blitt et økende problem, bør vi først endre miljøet rundt barna, og vi bør tolerere ulikheter og være rausere i vår oppfatning om hva som er normalt, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Kraftig økning i ADHD-diagnoser: Har vi begynt å sykeliggjøre normale fenomener?
KRONIKK: Hadde vi vært sikrere på hva økningen i ADHD skyldes, kunne vi satt inn behandling og tiltak som ville hatt god effekt. Der er vi dessverre ikke ennå.
Forskningsgruppe Psykisk helse og familiesentrert omsorg ved Institutt for helsevitenskap, NTNU iGjøvik
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Antallet ADHD-diagnoser øker raskt, og
apotekene gikk i fjor tomme for medisiner som brukes i behandlingen. Vi må vise
ekstra varsomhet da et stort antall av de som får behandling for ADHD er barn.
Økningen i antall diagnoser ser man
både hos barn og voksne og utviklingen gjelder nasjonalt og internasjonalt. Økningen
har vært størst blant jenter/kvinner.
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity
Disorders) regnes som en nevroutviklingsforstyrrelse. Både arv og miljø kan
spille inn. Diagnosen stilles på grunnlag av symptomer man forteller om og som
blir observert.
De viktigste symptomene er oppmerksomhetsvansker, uro og
impulsivitet. Mennesket er i stadig
endring, men det er ikke sannsynlig at våre hjerner har endret seg så mye så
raskt.
Ifølge nasjonale retningslinjer skal ikke medisiner være førstevalget i behandling av ADHD.
Økningen i diagnostisering kan skyldes
større oppmerksomhet rundt diagnosen. Det gjør at flere som trenger det får
hjelp. Det er bra. Men det kan også være faktorer i miljøet som spiller inn og bidrar
til å gjøre barn mer urolige og ukonsentrerte:
Vi har ubegrenset tilgang på
underholdning. Vi blir stadig avbrutt og det er slutt på å kjede seg.
Vi lever i en verden som kan
oppleves som utrygg.
Frilek er viktig for barns
utvikling, men barnas hverdag blir stadig mer voksenstyrt.
Vi lever i et samfunn med økt krav
om utdannelse, og det å være urolig og ukonsentrert blir sett på som et økende problem
i en stillesittende skolehverdag.
Foreldre «diagnostiserer» egne barn
Noen mennesker er veldig rolige og
gode til å fokusere når det trengs, men det er ikke nødvendigvis slik
gjennomsnittet er. Det er normalt at barn er urolige, og det kan være vanskelig
å få dem til å sitte stille og gjøre som voksne vil.
Annonse
Det er også normalt å være
litt rotete og ukonsentrert. Derfor er det alvorlig når barn får beskjed om at
det er dem det er noe galt med, når det kanskje handler om miljøfaktorer eller
nedsatt toleranse fra omgivelsene for normale variasjoner. Kanskje har vi
begynt å sykeliggjøre normale fenomener?
Det er bra at stigma rundt psykiske
lidelser er mindre og at kjente personer står frem i media med sine diagnoser, for
eksempel ADHD. Denne positive utviklingen er derimot ikke uten en bismak. Det
er et krav om at funksjonen må være nedsatt for at man kunne få en slik
diagnose.
Nå ser vi imidlertid tendenser til at personer med høyt funksjonsnivå
står frem med diagnosen ADHD. Det er lett å finne mer eller mindre korrekte
beskrivelser av ADHD-symptomer på nettet, og mange «diagnostiserer» seg selv
eller barna sine, og kommer til helsetjenesten med en «bestilling».
Dersom
foreldrene eller barnet selv tenker at de har ADHD, er det lett å bekrefte
symptomer man blir spurt om. Det finnes ingen objektiv test, for eksempel en
blodprøve, som kan avsløre sykdommen. Det er slik sett en fare for feildiagnostisering
også i spesialisthelsetjenesten. Dette blir tydelig når vi ser at sjansen for å
få en ADHD-diagnose varierer med hvor i landet du bor.
Uro og
konsentrasjonsvansker er dessuten uspesifikke symptomer, som kan være uttrykk
for helt andre ting enn ADHD, eksempelvis traumer, omsorgssvikt eller andre
psykiske lidelser.
Vi forventer medisiner
Ifølge nasjonale retningslinjer skal ikke
medisiner være førstevalget i behandling av ADHD. Man skal først forsøke å
tilrettelegge for å redusere problemene. I praksis fører imidlertid en ADHD-diagnose
svært ofte
til at man får medisiner,
og mange forventer dette. De mest brukte er sentralstimulerende,
amfetaminliknende stoffer. Brukt riktig kan disse medisinene være svært
nyttige, men de er ikke uten bivirkninger.
Mange sliter med kvalme og dårlig
matlyst, hos noen i en slik grad at veksten hemmes. Noen opplever nedstemthet,
angst eller økt aggresjon. Mange får høyere puls og blodtrykk, og nyere studier
tyder på økt risiko for hjerte- og karsykdommer etter lengre tids bruk.
Annonse
Noen kan også misbruke medisinene
fordi de kan virke som slankemiddel. Brukt riktig gir de ikke ruseffekt, men
det er mulig å få en rus om man tar høyere dose enn anbefalt. Man tolererer
selvfølgelig mer bivirkninger dersom tilstanden man behandler er alvorlig, men
når man begynner å behandle svært mange, også de med færre plager, bør man være
mer kritisk til bivirkningene.
Samtidig har vi et ekstra ansvar i forhold til
barn, som ikke kan ta et selvstendig valg i forhold til behandling og som ofte
ikke klarer å formidle de bivirkningene de opplever.
Vi må bli rausere om hva som er normalt
Som forskningsgruppe mener vi at riktig
hjelp er viktig, derfor må man stoppe opp og tenke seg om før man diagnostiserer
et stort antall barn og gir dem medisiner som kan gi betydelige bivirkninger.
Dersom uro og konsentrasjonsvansker har blitt et økende problem, bør vi først
endre miljøet rundt barna, og vi bør tolerere ulikheter og være rausere i vår
oppfatning om hva som er normalt.
Vi trenger uansett mer kunnskap og forskning
rundt denne tematikken slik at vi i fremtiden kan gi riktig behandling til de som
trenger det, samt unngå potensielt skadelig feilbehandling.
Skrevet av Forskningsgruppe Psykisk helse og familiesentrert omsorg ved Institutt for helsevitenskap, NTNU i Gjøvik:
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?