En notis fra Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.

«CATCH & KILL» Skal kunne fange og drepe mikrober i luft og vann. Illustrasjonsfoto av luftbåren bakteriekultur i laboratorium.

Nytt materiale skal fange og drepe mikrober, inkludert luftbårne virus

USN-forskere skal utvikle en ny type materiale for rensing av mikrober i vann og luft, sammen med Bø-selskapet Standard Bio AS, SINTEF og University of New South Wales (UNSW).

Prosjektet er tildelt 16 millioner kroner fra Norges Forskningsråd. Målet er å utvikle billige kullbaserte produkter, med naturlige ingredienser tilsatt som små nanopartikler. De nye produktene skal kunne fange og drepe mikrober i luft og vann.

«Catch & Kill»

Partnerne i prosjektet skal utvikle materialer i en ny metode som de kaller «Catch & Kill», og forskere både fra USNs Institutt for mikrosystemer (Vestfold) og Institutt for natur, helse og miljø (Bø) er med.

Førsteamanuensis Mona Sæbø ved Institutt for natur, helse og miljø skal lede prosjektet, og hun sier det er et resultat av satsingen på en forskningspark innen bærekraft i Bø.

– Ved å koble oss opp mot Standard Bio AS og få tilgang til deres nettverk, kan vi nå gjøre prosjekter som ikke var mulig tidligere. På samme måte får Standard Bio AS tilgang til hele USN, og på den måten får vi også koblet sammen ulike institutter på en ny og spennende måte. I tillegg er jo prosjektet i seg selv veldig spennende. «Catch & Kill» er et stoff som både fanger og dreper virus og bakterier.

Kartlegge på nano-nivå

Et materiale som skal kunne stoppe og drepe ørsmå mikrober må ha svært spesielle egenskaper. Derfor skal forskerne kartlegge aktuelle materialer på nano-nivå. De skal teste materialet både i luft og vann.

Målet er å finne et materiale som kan redusere konsentrasjonen av virus, bakterier og sopp i vann og luft. Materialet skal også kunne stanse SARS-CoV-2-virus.

Til slutt skal de designe, produsere og teste en «Catch & Kill» prototype for rensing av luft. Resultatet av prosjektet kan dermed bli en helt ny rensemetode, klar til produksjon og bruk.

Prosjektets varighet er fra 1. oktober 2020 til 30. september 2023.

Les mer om prosjektet på hjemmesidene til Universitetet i Sørøst-Norge