Vi jogger gjerne med armene bøyd. Gjør du det samme når du går, vil energibruken din kunne øke med 11 prosent. (Foto: Blazej Lyjak / Shutterstock / NTB scanpix)

Hvorfor går vi med armene rett ned, men løper med dem bøyd?

Gåarmene er energibesparende, men løpearmene er fortsatt et mysterium.

Går du deg en tur nå, vil armene dine mest sannsynlig henge rett ned. Begynner du å jogge, vil du nok bøye dem.

Hvorfor er det egentlig slik? Forskere fra USA har forsøkt å finne svaret.

Det var Andrew Yegian og forskerkollegaer fra Harvard University, Department of Human Evolutionary Biology, som startet undersøkelsen.

Forskerne bak den nye forskningsartikkelen hevder at det å gå med rette armer kan ha med energibesparelse å gjøre. Løping med bøyde armer bør også være fordelaktig, men hvilke fordeler det har er usikkert.

Halvveis rett

Det ble brukt åtte frivillige studenter i undersøkelsen. Noen av dem var maratonløpere, andre løp et par ganger i uken.

Deltakerne vekslet mellom å løpe og gå på en tredemølle, med armene rett ned og bøyd.

Seks av dem brukte oksygenmasker for at de skulle kunne måle oksygenopptaket.

Forskerne kunne følge med på alle armbevegelser, ved å sette markører på skuldrene, håndleddene og albuene til deltakerne i følge The Guardian.

Teamet hadde en hypotese om at det vil være mer effektivt å gå med rette armer, og å bøye dem ved løping. De hadde bare halvveis rett.

Økt energibruk

Det å gå med bøyde armer, førte til økt bruk av energi. Den økte bruken av oksygen var på 11 prosent.

– Å bøye armen reduserer energien du må bruke på skulderen, men øker energien du trenger å bruke i albuen, sa Yegian til the Guardian.

Yegian og teamet trodde at bøying av armene ville være mer effektivt da de løp, men antakelsen viste seg å være feil.

– Den mest overraskende tingen var at vi fant lik energibruk ved å løpe med rette eller bøyde armer, sa han.

Han fortalte at stort sett alle deltakerne på studien sa at løping med rette armer var den mest utfordrende øvelsen. Det var derfor overraskende da de ikke fant noen forskjell i energibruken.

Bedre balanse?

Forskerne innrømmer at de ikke vet hvorfor løpere har en tendens til å bøye armene, men Yegian er overbevist om at det må være noen fordeler.

– Det kan være at bøyde armer hjelper til med å stabilisere hodet når en løper, sa han.

Tidligere forskning, som denne studien fra 2014 i tidsskriftet Journal of Experimental Biology, har antydet at det kan hjelpe løpere å holde balansen.

Undersøkelsen var bare gjort på lavhastighetsløping, så fordelene er kanskje mer fremtredende ved høyere hastighet.

Yegian skal undersøke saken nærmere.

Andrew K. Yegian, Yanish Tucker, Stephen Gillinov, Daniel E. Lieberman. Straight arm walking, bent arm running: gait-specific elbow angles, publisert 10. juli 2019 i Journal of Experimental Biology. DOI: 10.1242 / jeb.197228